Nissan ziet af van verkoop Kicks in Europa

0

Autointernationaal berichtte afgelopen weekend dat er geen directe opvolger voor de Micra is gepland. Hoewel de eerste 2 generaties in Europa prima verkochten, kwam daarna de klad er in. De derde editie sprak het publiek veel minder aan, maar deed het met de kennis van nu altijd nog beter dan nummer 4 (uit Thailand) en versie 5 (uit een Franse Renault fabriek want onderhuids identiek aan de (vorige generatie) Clio).

De stadsauto was lange tijd populair, maar de verkopen zijn ingestort. De cijfers voor 2021 zijn nog niet bekend, maar in 2020 bleef de productie beperkt tot 36.000 exemplaren. Tot overmaat van ramp heeft Renault voor de Flins fabriek in Yvelines, waar het model momenteel wordt geassembleerd, een ombouwoperatie aangekondigd. Omgedoopt tot Refactory, zal het zich richten op de circulaire economie in plaats van op de productie van nieuwe voertuigen. In 2024 zullen de laatste auto’s van de band rollen, als de Renault Zoé met pensioen gaat. Eind 2022 valt het doek al voor de huidige Micra.

Nissan was aanvankelijk van plan de veelzijdige stadsauto, die 40 jaar geleden debuteerde, namelijk in 1982, af te lossen door een kleine SUV uit Mexico, de Kicks. Die is goedkoper dan de Juke, maar het echec van de vierde generatie Micra (budgetuitstraling) ligt nog te vers in het geheugen. Nissan had geen zin in een eigen versie van het Ford EcoSport verkoopdrama. Daarom zijn de Japanners van gedachten veranderd. Alle ogen zijn nu gericht op elektrische aandrijving en los daarvan zou de technisch laagwaardige Kicks minder zuinig met brandstof omspringen dan de Juke, wat in landen als Nederland een hogere belasting betekent en dus minder prijsvoordeel.

NissanMicraEV

In plaats hiervan gaat Nissan een in de Douai fabriek in het noorden van Frankrijk elektrische model van alliantiepartner Renault betrekken. Daarmee kan er beter worden voldaan aan de steeds ingewikkelder wordende CO2-doelstellingen in Europa. Het betreffende model wordt afgeleid van de in 2024 de lanceren R5 Electric van Renault en is daarmee qua formaat een prima opvolger voor de Micra. Anders dan de Franse donorauto krijgt de Nissan geen retrodesign. Beide modellen zullen worden gebaseerd op het zogeheten CMF-B EV platform. Die architectuur is aanzienlijk goedkoper dan de CMF EV basis van de nieuwe Mégane E-Tech Electric.

NissanMicraEV3

 

Nissan had eerder van Renault een eigen versie van bovengenoemde Mégane E-Tech Electric aangeboden gekregen, maar de Japanners plaatsten twijfels bij de winstgevendheid van een dergelijk model omdat de CMF EV architectuur relatief duur is. Dit kostenprobleem speelt niet bij het CMF-B EV platform. Nissan hoeft zich dus geen zorgen te maken over het winstpotentieel en kan zich nu volledig gaan focussen op een aantrekkelijk design voor de Micra waarmee het model uit de schaduw van de retro look R5 Electric kan komen. Het derivaat komt overigens een jaar later op de markt dan het donormodel van Renault, namelijk in 2025.

NissanMicraEV2

 

Reageren is niet mogelijk.