Plussen en minnen: Honda HR-V in duel met Toyota Yaris Cross Hybrid

0

Zucht u onder de huidige hoge benzineprijzen en is een (deels) elektrische auto te duur voor uw budget? Denk dan eens na over een ‘eenvoudige’ hybride is. Die heeft misschien wel het soort aandrijflijn dat het meest geschikt is voor gebruik in en om de stad. Immers, met een beetje geluk kunnen heel wat ritten gedeeltelijk met uitgeschakelde benzinemotor worden afgelegd.

Toch is dit type aandrijving allesbehalve de norm in autoland. Onder de zeldzame aanbiedingen die op de markt beschikbaar zijn, selecteer ik voor dit testduel de Toyota Yaris Cross en de Honda HR-V. Beide modellen opereren in het zogeheten ‘Urban SUV’ segment. Die autoklasse is inmiddels een van de meest competitieve in Europa met maar liefst 20 merken die aanwezig zijn. En in het huidige tijdsgewricht waarin ‘New Energy’ (oftewel oplaadbare auto’s) centraal staat bij de uitdagingen waarmee autofabrikanten geconfronteerd worden, maken sommige spelers de keuze om voor een minder drastische transitie te opteren. De sprong naar elektrisch rijden kan men immers ook gefaseerd maken: wel elektrische assistentie, maar geen stekkergedoe. Op dit gebied hebben 2 merken een solide reputatie opgebouwd: Toyota en Honda.

HondaHRVtoyotaYarisCrossTest8

HondaHRVtoyotaYarisCrossTest9

Beide Japanse autofabrikanten hebben elk 30 jaar expertise op het gebied van hybridisatie. De jongste voorbeelden daarvan zijn de Honda HR-V en de Toyota Yaris Cross: dat zijn 2 stedelijke SUV modellen die uitgerust zijn met een niet oplaadbare elektromotor. Andere spelers in het sub segment zijn de Hyundai Kona en de Renault Captur. Op papier zijn zij heel goed vergelijkbaar, maar in de praktijk is er sprake van een groot onderscheidt. De Yaris Cross is niemand minder dan het SUV derivaat van de Yaris, de Auto van het jaar in 2021. Hij neemt zowel de hybride aandrijflijn en het zeer expressieve koetswerkdesign over van dat hatchback model en verbetert zijn kwaliteiten als gastheer dankzij een hogere bouw en dus meer interieurruimte. Het doel is om de ​​lange afwezigheid van Toyota in het segment voor Urban SUV modellen goed te maken en minstens dezelfde populariteit te vergaren als het merk met de CH-R, zijn grote broer, gelukt is.

HondaHRVtoyotaYarisCrossTest10

HondaHRVtoyotaYarisCrossTest11

Daar tegenover staat de nieuwe Honda HR-V. Minder bekend, niet in de laatste plaats bij Nederlanders. Hij begon zijn carrière echter meer dan 20 jaar geleden met zijn briljante zusje, de Honda Jazz, als basismateriaal. Dit is de derde generatie die helemaal nieuw is. Visueel vertrouwt de HR-V op soberheid met een mat exterieurdesign en een klassiek, maar zeer goed afgewerkt interieur. De Yaris Cross is wat uitbundiger. Niet alleen buiten met zijn felle kleuren, maar ook binnen met zijn cockpit naar het voorbeeld van dat van de Yaris.

HondaHRVtoyotaYarisCrossTest4

HondaHRVtoyotaYarisCrossTest5

De HR-V profiteert van zijn grotere lengte om de inzittenden meer ruimte te bieden dan de Yaris Cross. De been-, hoofd- en schouderruimte is merkbaar beter. Ondanks zijn 15 centimeter kortere koetswerk, houdt het Yaris Cross het touw vast met een koffervolume dat groter is dan dat van zijn rivaal (400 liter tegen 319 liter voor de HRV).

HondaHRVtoyotaYarisCrossTest13

HondaHRVtoyotaYarisCrossTest14

Behalve door zijn grotere lengte valt de HR-V op door zijn superieure praktische aspecten. De toegang tot de kofferbak, de laadbreedte en de volledig vlakke vloer zijn een handige aanvulling op het slimme Magic Seats systeem waarmee men hoge voorwerpen bij de achterbank kunt vervoeren door de zitting omhoog te brengen. De vanafprijs van de Yaris Cross Hybrid, gefactureerd op 26.742 euro, is veel toegankelijker dan die van de nieuwe Honda HR-V (34.740) euro. De kloof wordt kleiner naarmate de klant meer noten op zijn zang heeft. De testversie van de Honda in Advance afwerking kost namelijk 37.240 euro, terwijl aan de Toyota uit dit duel (de Aventure versie) een prijskaartje van 36.942 euro hangt. Een verwaarloosbaar verschil! Je zou dus kunnen zeggen dat de Yaris Cross Hybrid snel duurder wordt indien extra uitrusting wordt toegevoegd en dat de HR-V sowieso nooit een koopje is, maar bedenk dat in de prijs ook een bovengemiddeld lange garantietermijn is inbegrepen. Daarnaast vallen de kosten voor onderhoud bij beide Japanners heel erg mee, zo blijkt uit onderzoek, al is het alleen maar omdat de distributieketting niet vervangen hoeft te worden. Dit aspect zorgt er voor dat zowel de Yaris Cross als de HR-V een goede restwaarde heeft op de occasionmarkt. De Toyota scoort extra budgetpunten dankzij een lager gemiddeld praktijkverbruik van 5,4 liter per 100 km (tegenover 6,4 liter voor de Honda).

 

HondaHRVtoyotaYarisCrossTest6

HondaHRVtoyotaYarisCrossTest7

Hoewel de Yaris Cross het kostengedeelte wint, zijn klanten van beide modellen sowieso winnaars omdat zij een auto geleverd krijgen met een een complete uitrusting. Dat geldt al vanaf het eerste afwerkingsniveau. Zo kan de klant niet alleen rekenen op een geavanceerde veiligheidsuitrusting, maar ook op adaptieve cruisecontrol, een achteruitrijcamera, een centraal geplaatst touchscreen en led lichten. De aanwezigheid van het verwarmbare stuur plus voorruit of de Magic stoelen van de Honda zijn helaas niet genoeg om op instapniveau de extra 8.000 euro te rechtvaardigen. Bij de testauto’s is er dus geen sprake van een prijsverschil, maar om de uitrusting van de HR-V op het niveau van de Yaris Cross Adventure te brengen, ben je 4 mille extra kwijt.

HondaHRVtoyotaYarisCrossTest15

HondaHRVtoyotaYarisCrossTest16

De HR-V en de Yaris Cross Hybrid zijn voorzien van een eenvoudige hybride aandrijflijn waarbij de accu niet opgeladen hoeft te worden. De 2 ontwerpen liggen vrij dicht bij elkaar. De Toyota combineert een driecilinder benzinemotor met een paar elektromotoren. De eerste dient als generator om de kleine batterij op te laden en de tweede van 80 pk neemt deel aan de aandrijving. Het totale vermogen bedraagt ​​116 pk. Bij Honda is de techniek ongeveer hetzelfde, maar hier is het een viercilinder krachtbron die als basisunit dient. Die krijgt assistentie van 2 elektromotoren voor een vermogen van 131 pk. Het grote verschil zit in de transmissie. De HR-V maakt gebruik van een unieke tandwielkast die de verbrandingsmotor in de stad kan ontkoppelen om brandstof te besparen. Zo dient de viercilinder in stedelijke omgevingen als ‘range extender’ door de batterij op te laden via de generator. Buiten de stadsgrenzen, bij zware belading of bij hoge snelheid, is een koppeling verantwoordelijk om de 1.5 unit te gebruiken om de elektromotor te ondersteunen. De HR-V is echter uitgerust met een specificiteit aangezien zijn B modus, die het mogelijk maakt om energie voor de batterij terug te winnen, wordt aangevuld door de aanwezigheid van peddels achter het stuur die worden gebruikt om de regeneratie handmatig te beheren. De Yaris Cross Hybrid gebruikt een eCVT box in de traditie van het merk. Dit type transmissie is gebaseerd op continue variatie. Het heeft dezelfde voordelen als een CVT met een eenvoudig, zeer betrouwbaar en onderhoudsvrij mechanisch ontwerp. In zijn jongste vorm zou de transmissie voor een minder gierend motorgeluid bij hard accelereren moeten zorgen. Jammer echter dat de B modus geen effectief herstel van de batterij mogelijk maakt omdat de Toyota in mijn ogen niet voldoende remt.

HondaHRVtoyotaYarisCrossTest17

HondaHRVtoyotaYarisCrossTest18

Van het aanschaffen van een hybride SUV profiteert de planeet een beetje, maar je doet het vooral om geld te besparen. En de kampioen van deze wedstrijd is ongetwijfeld de Yaris Cross. Op dezelfde route verbruikte hij 1 liter minder dan de HR-V. In beide gevallen wordt een laag verbruik gecombineerd met een uitstekend comfort in de stad waar elektrisch kan worden gereden. Op de snelweg doet de HR-V het beter dankzij zijn hogere vermogen (dat vooral handig is voor inhaalmanoeuvres), maar in beide gevallen zal het toerental stijgen vanwege hun specifieke transmissies.

HondaHRVtoyotaYarisCrossTest19

HondaHRVtoyotaYarisCrossTest20

De wegligging van beide compacte SUV modellen is in orde, met een goede carrosseriecontrole, een stevige demping en een niveau van comfort dat bij onze 2 hoofdrolspelers boven het gemiddelde ligt voor. De HR-V houdt van ritten buiten de bebouwde kom waar hij schittert met zijn geavanceerde geluidsisolatie en goede filtratie, terwijl de Yaris Cross wendbaarder is in de stad dankzij zijn korte wielbasis. De Toyota is de enige die zijn uitrusting kan verrijken met vierwielaandrijving door een extra elektromotor op de achteras, maar die versie is niet in Nederland leverbaar. Uiteindelijk wint de Toyota Yaris Cross het dynamische gedeelte van deze vergelijkingstest, vooral dankzij zijn efficiëntie.

HondaHRVtoyotaYarisCrossTest12

 

Conclusie

Onthoud: iedereen heeft zijn favoriet. De Yaris Cross Hybrid en de HR-V vertegenwoordigen 2 visies op de hybride De Japanse SUV modellen bieden een geslaagde hybridisatie die een laag verbruik mogelijk maakt. Groter, praktischer, maar ook duurder zal de nieuwe Honda meer geschikt zijn voor een klein gezin. De Toyota wint deze confrontatie echter dankzij zijn lagere verbruik, zijn gunstigere aanschafprijs en zijn hogere uitrustingsniveau. De Yaris Cross Hybrid is kleiner, maar daardoor geschikter voor stedelijk gebruik.

Maar ‘hoeveel’ beter is hij per saldo dan de HR-V? In de eerste 2 maanden van dit jaar werden 1.033 exemplaren van de Toyota op kenteken gezet. De Honda scoorde in dezelfde periode 88 klanten. Betekent dit dat de Toyota factor 12 beter is? Absoluut niet. De Yaris Cross Hybrid mag dit duel dan winnen, deze test heeft ook een andere boodschap die minstens zo belangrijk is: neem de HR-V serieus als jij een zuinige, praktische auto voor het hele gezin zoekt.   

Reageren is niet mogelijk.