Volkswagen sluit MEB deal met Mahindra

0

De Indiase SUV specialist Mahindra wil haar Born Electric platform uitrusten met MEB componenten van Volkswagen. Inmiddels is een overeenkomst gesloten over de licentie en de overdracht van de Duitse knowhow.

Het is al geruime tijd bekend dat de Volkswagen Groep haar MEB platform (Modulaire Electrische Baukast) niet exclusief voor zichzelf wil houden. Zo gaat Ford de architectuur gebruiken voor een compacte elektrische auto van ID.3 formaat. Door het MEB ook beschikbaar te maken voor andere autofabrikanten, kan de Volkswagen Groep via schaalvoordelen de ontwikkelingskosten sneller terug verdienen. In dit kader hebben de Duitsers nu Mahindra aan de haak geslagen. Die had voor zichzelf met het oog op de transitie maar elektrisch rijden het Born Electric platform ontwikkeld. Maar de vertaalslag naar een productierijp onderstel is blijkbaar lastiger (en/of duurder) dan gedacht. Vandaar dat de Indiase autofabrikant nu een samenwerkingsovereenkomst heeft ondertekend met de Volkswagen Groep.

Mahindra wil haar Born Electric platform uitrusten met elektromotoren, batterijsysteemcomponenten en batterijcellen uit de MEB toolkit van Volkswagen. De samenwerkingsovereenkomst vormt de basis voor een mogelijk intensievere vorm van samenwerking. De Indiase automarkt biedt weliswaar een enorm potentieel voor buitenlandse autofabrikanten, maar het blijkt een harde noot om te kraken waar menig producent zijn tanden al op stuk gebeten heeft. De Volkswagen Groep heeft nu dochter Skoda naar voren geschoven om klanten te lokken, maar in Wolfsburg laat men niets aan het toeval over. Als de Tsjechen falen, kan er altijd nog intensiever samengewerkt gaan worden met Mahindra.

Vooralsnog is er sprake van een niet-bindende samenwerking. Eind 2022 moet op constructieve en juridisch conforme wijze een leveringsovereenkomst worden opgesteld tussen Mahindra en de Volkswagen Groep. Het gemeenschappelijke doel is de elektrificatie van de Indiase automarkt. Met ongeveer 3 miljoen verkopen per jaar is India een van de vijf grootste afzetgebieden ter wereld. Volgens de huidige prognoses zou de automarkt tegen 2030 kunnen groeien tot 5 miljoen voertuigen. India heeft zich er ook toe verbonden om vanaf 2035 alleen emissievrije nieuwe voertuigen toe te staan. De elektrificatie van het personenauto segment zal de komende jaren dan ook een flinke impuls krijgen.

Experts uit de sector gaan ervan uit dat tegen 2030 meer dan de helft van alle nieuwe voertuigen puur elektrische auto’s zullen zijn. Volkswagen heeft inmiddels een verbeterde versie van het MEB platform ontwikkeld. De update betekent dat er voortaan sneller kan worden opgeladen en dat het rij bereik tot 700 km stijgt.

 

Reageren is niet mogelijk.