Italië in verzet tegen besluit Europarlement

0

Zelfs wie zich nauwelijks interesseert voor sportwagens kan niet tegen het enthousiasme op waarmee Fabio Barone, voorzitter van de Italiaanse Ferrari fanclub, spreekt over zijn auto. “Voel jij dit in jouw buik?”, vraagt hij als hij de motor laat ronken. “Is dit geen kunstwerk?”, terwijl hij de glazen kap opent en de rode motor toont.

Maar wat kan hij over 15 jaar nog laten zien? Het Europees Parlement besloot eerder deze maand, na een voorzet van de Europese Commissie, dat vanaf 2035 geen enkele auto die in de EU geproduceerd wordt nog een verbrandingsmotor mag hebben. “Als je het geluid van deze auto wegdenkt en bij het rijden alleen nog vogeltjes hoort, dan haal je een groot deel van de emotie weg”, vreest Barone (foto). Hij is niet de enige in Italië die ontevreden is met het Europese besluit.

BaroneFabioFerrari

De Italiaanse sportauto industrie concentreert zich in Motor Valley, de regio rondom de stad Bologna. Ferrari, Lamborghini, Maserati: noem een luxemerk en het wordt hoogstwaarschijnlijk daar geproduceerd. Vanuit Motor Valley is voorafgaand aan het Europese besluit flink gelobbyd voor een uitzondering op de regels. Dat was in zekere mate succesvol: fabrikanten die minder dan 10.000 auto’s per jaar produceren, kregen een jaar langer de tijd om de verbrandingsmotor uit te bannen. Daarnaast hoeven zij niet te voldoen aan de tussentijdse deadlines die het Europees Parlement instelt voor 2025 en 2030.

Maar van tevredenheid is bij de autofabrikanten geen sprake. Omdat elektrische auto’s minder onderdelen hebben, en dus minder werk vragen om te bouwen, vreest men in Motor Valley banenverlies. Tot de industrie behoren niet alleen autofabrikanten zelf, maar ook kleinere bedrijven die onderdelen maken. In totaal gaat het om meer dan 16.000 ondernemingen die samen wel 90.000 mensen in dienst hebben.

Om die reden verzet ook de Italiaanse regering zich tegen de plannen. Afgelopen week ondertekende premier Draghi een document waarin hij een langere overgangsperiode vraagt, om “onevenredige en onnodige kosten voor de auto-industrie en consumenten te voorkomen”. Dat de nieuwe regels ook gelden voor luxe auto’s heeft volgens Draghi “een negatief effect op de werkgelegenheid en het innovatiepotentieel van kleine producenten”.

Niet alle fabrikanten zijn het daarmee eens. Bij Maserati, onderdeel van het Stellantis concern, tonen ze graag de productiehal van hun mild hybride model MC20 en zeggen ze vol vertrouwen uit te kijken naar de lancering van hun eerste volledig elektrische sportwagen volgend jaar (de nieuwe Gran Turismo). “Hij heeft een kracht van 1.200 pk en de batterijen zijn precies zo geplaatst dat de gewichtsverdeling hetzelfde is als bij een auto met een verbrandingsmotor”, zegt leidinggevende Francesco Tonon (foto). Ook hoeft de klant geen water bij de wijn te doen voor wat betreft het prestatieniveau.

TononFrancescoMaserati

Tonon benadrukt dat zijn merk niet meewerkt aan de lobby uit Motor Valley. “Wij hadden 5 jaar geleden al door dat het een kwestie van tijd was tot we de overgang moesten maken en daar hebben we vol op ingezet. Of de Europese deadlines haalbaar zijn, hangt ervan af wanneer een merk met de overgang begonnen is”. Volgens Tonon is er bovendien wel degelijk een markt voor elektrische luxe sportwagens. “Er zijn duidelijke voordelen voor de klant. De prestaties, maar ook de mogelijkheid een duurzame keuze te maken. Dat is in de luxe een belangrijke trend”.

Ferrari fan Francesco Barone ziet de toekomst minder rooskleurig in. “Ik geloof zeker dat de wereld groener moet worden, maar dan moet je niet beginnen bij de sportwagens. Die auto’s vormen zo’n klein deel van de productie en rijden zo weinig kilometers per jaar dat ik niet denk dat elektrische luxe auto’s de planeet groener gaan maken”.

De verwachting is dat de Europese regeringsleiders in de herfst het besluit van het Europees Parlement bekrachtigen. Barone hoopt dat de Italiaanse regering daarbij nog wat tijd kan kopen. Of hij ooit een elektrische Ferrari koopt, vindt hij moeilijk te zeggen. “Op dit moment zeg ik nee. Maar de toekomst is de toekomst. Misschien houd ik een sportwagen die rijdt op benzine in mijn garage en koop ik een elektrisch exemplaar in een poging mij aan te passen”.

Reageren is niet mogelijk.