Toyota overweegt sluiting Britse fabriek

0

Toyota heeft de Britse regering gewaarschuwd dat het de autoproductie in Groot-Brittannië kan beëindigen als het land de verkoop van hybride voertuigen vanaf 2030 verbiedt als onderdeel van zijn plannen voor koolstofneutraliteit. De Japanners bouwen momenteel de Corolla Hybrid in het Verenigd Koninkrijk.

Uit documenten die een milieu denktank had verkregen via een verzoek om vrijheid van informatie blijkt dat Toyota gezegd heeft dat het verbod op de verkoop van hybride voertuigen niet alleen gevolgen zou hebben voor haar Britse activiteiten, zoals autoproductie en verkoop, maar ook voor toekomstige investeringen in Groot-Brittannië.

De Britse regering heeft besloten om de verkoop van nieuwe, door benzine en diesel aangedreven, voertuigen te verbieden vanaf 2030. Wat hybride voertuigen betreft, zal de verkoop daarvan nog tot 2035 toegestaan mits er sprake is van “hoge milieuprestaties”. Waarschijnlijk bedoelt de Britse regering hier stekker hybride modellen mee die minimaal 100 kilometer op hun batterij kunnen afleggen. Toyota is echter gespecialiseerd in niet oplaadbare varianten. Die zouden in de praktijk lang niet zoveel milieuonvriendelijker zijn dan stekker hybride modellen omdat de bestuurder geen laaddiscipline tentoon hoeft te spreiden. Maar de Britse regering staart zich blijkbaar blind op wat in de folders van stekker hybride modellen staat.

De Britse regering zal tegen het einde van het jaar klare wijn schenken over welke (stekker) hybride modellen uitgezonderd worden van het verkoopverbod dat in 2030 in gaat (en die dus tot 2035 aan de man gebracht mogen blijven worden). Toyota, ooit pionier in het segment van hybride voertuigen met de introductie van de Prius, blijft achter bij andere autofabrikanten voor wat betreft de volledige elektrificatie van zijn voertuigen. Zo is alleen de RAV4 in een stekker hybride uitvoering te koop. En volledig elektrisch rijden kan alleen in een model dat voor de doorsnee Toyota klant onbetaalbaar is. De Japanners, die voor wat betreft de Europese marktsituatie te lang vertrouwd hebben op hybride modellen zonder stekker, zijn nu slachtoffer geworden van de wet van de remmende voorsprong.

Als Toyota stopt met de autoproductie in Groot-Brittannië, dan zal die stap een aanzienlijke impact hebben op de auto-industrie van het land, zo zeggen experts. Toch is het de vraag of de Britse regering zich veel aan zullen trekken van dit soort doemscenario’s. Immers, het vertrek van Honda, dat vorig jaar haar Britse fabriek sloot, is rimpelloos verlopen en zowel Ford als Stellantis (waartoe Vauxhall behoort) bouwen inmiddels geen personenwagens meer in het Verenigd Koninkrijk. De kans dat de conservatieve regering onder de indruk is  van het dreigement van Toyota, is dus nihil.

Reageren is niet mogelijk.