Tesla bereidt een verbeterde Model 3 voor 2023 voor

0

De Tesla Model 3 werd in 2016 officieel gelanceerd in de Verenigde Staten. Het eerste echte mainstream model en redder van de Amerikaanse autofabrikant, die er voor zorgde dat merk uiteindelijk winstgevend werd, kwam 2 jaar later op de Europese markt. De sedan werd al snel het best verkochte model van Tesla, maar vandaag de dag wordt hij overschaduwd door de eigen Model Y, een cross-over. Ook de concurrentiedruk vanuit China en Duitsland neemt toe. Voor Tesla is dit reden om bij de inmiddels 6 jaar oude Model 3 een serie grote verbeteringen door te voeren.

Het nieuws over de ingrijpende facelift is afkomstig van 4 interne bronnen bij Tesla. De verbeterde versie van de Model 3 wordt momenteel door Tesla ontwikkeld onder de naam Project Highland, met een vergelijkbare benadering als de recent gefacelifte Model S en X. Op het menu van nieuwigheden zal de herwerkte Model 3 profiteren van een aangepaste aandrijflijn. In navolging van de Model S en X zal de Amerikaanse fabrikant ook esthetische nieuwigheden aanbrengen aan het exterieur en het interieur van de sedan. Reken in dit kader op een licht gewijzigd front en aangescherpte bumpers. Het interieur zal worden opgewaardeerd met fraaiere materialen en verbeterd meubilair.

De verbeterde Model 3 zal worden geproduceerd in China en de Verenigde Staten, maar niet in Europa, waar de Model Y Performance en Long Range momenteel worden geassembleerd in de Gigactory in Berlijn. De productie van het verbeterde Model 3 zou volgens interne bronnen al in het tweede kwartaal van 2023 in China moeten beginnen. In de fabriek in Californië zal later worden gestart met de bouw van de herziene elektrische sedan. De in de vorige alinea genoemde aanpassingen aan de aandrijflijn komen in een later stadium ook beschikbaar voor de Model Y. Dat geldt ook voor de nieuwe hard- en software voor het infotainmentsysteem.

Persbureau Reuters meldt op basis van 4 anonieme bronnen dat de herziene Model 3 onder meer goedkoper te produceren moet zijn dan het huidige model. Door het aantal componenten waaruit het van nature al minimalistische interieur van de Model 3 is opgebouwd terug te brengen, kunnen de bouwkosten dalen. In Nederland is de Model 3 met afstand de populairste Tesla. Inmiddels zijn er 41.400 exemplaren van geleverd. Liefst bijna 30.000 stuks daarvan vonden in 2019 een Nederlandse klant.

Reageren is niet mogelijk.