Dit is het interieur van de volgende generatie Mercedes-Benz E-klasse. De modeljaar 2024 editie zal later dit jaar bij de dealers arriveren, maar vandaag krijgen we al een voorproefje van het nieuwe dashboard (en interieur).
Op het eerste gezicht komt dit interieurontwerp enigszins bekend voor, met de enorme uitgestrektheid van schermen in één enkele module, maar het is niet het ‘gewone’ Hyperscreen. In plaats daarvan noemt Mercedes-Benz het een Superscreen. Grappig. Het is geen Hyperscreen omdat het grote infotainmentscherm en het passagiersscherm niet ook het instrumentenpaneel omvatten. In plaats daarvan is het digitale cluster een zelfstandig, verticaal vrijstaand display, in tegenstelling tot de schuine andere schermen.
Dit interieur met 3 schermen is echter niet de enige lay-out die beschikbaar komt voor de nieuwe E klasse. Het is de optionele upgrade-setup. De standaard dashboard lay-out zal een vrijstaand scherm in het midden bevatten (zonder passagiersscherm) waarvan Mercedes zegt dat het optisch lijkt te ‘zweven’ boven de rest van de boordplank. Daar zijn nu nog geen foto’s van, maar het zou Autointernationaal.nl niet verbazen als het ontwerp lijkt op hoe het dashboard van de S-klasse er uitziet.
Op de foto’s is een klein aantal knoppen onder het Superscreen geplaatst. Daarmee neemt Mercedes afscheid van alle tuimel schakelaars en rolknoppen die aanwezig zijn in de huidige E-klasse. Zijn opvolger gaat volledig digitaal. Zoals elk geheel nieuw Mercedes product, zit ook de modeljaar 2024 uitvoering boordevol nieuw digitaal speelgoed.
De grote upgrade waar Mercedes vandaag over opschept, is het nieuwe Active Ambient Lighting systeem. De Duitse autofabrikant ontwikkelde software die de sfeerverlichting in de cabine coördineert met de muziek die via het audiosysteem wordt afgespeeld. Mercedes zegt bijvoorbeeld: “snelle reeksen beats kunnen snelle lichtveranderingen veroorzaken, terwijl vloeiende ritmes zacht in elkaar overlopende lichtstemmingen kunnen creëren”. Natuurlijk kan het worden uitgeschakeld als de bestuurder liever niet wordt afgeleid door een letterlijk discofeest in de auto, of als de passagiers er wagenziek van worden. Maar hey! Je kunt nu een feest verlaten en op weg naar huis rijdend het gevoel hebben dat je nooit echt bent …
Naast de actieve verlichting zegt Mercedes dat de nieuwe E-klasse leverbaar wordt met het Burmester 4D surround sound systeem. Dat maakt gebruik van geluidstransducers in de rugleuningen van de stoelen om de inzittenden inclusief de bestuurder letterlijk mee te laten trillen op het ritme van de muziek. Dus naast het Dolby Atmos surroundgeluid kun je de beat zowel fysiek voelen als in lichtvorm zien. Er is vandaag de dag absoluut geen audio-ervaring die nóg meeslepender is!
De nieuwe E-klasse zal bij de lancering in staat zijn om apps van derden aan zijn infotainmentsysteem toe te voegen, en de groep die in eerste instantie beschikbaar is, omvat TikTok, Angry Birds, Webex by Cisco, Zoom en de Vivaldi webbrowser. Hoe die werken? Mercedes heeft een selfie-videocamera aan het interieur toegevoegd die een feed kan verzenden via het ingebouwde 5G netwerk van het voertuig, ervan uitgaande dat de klant betaalt voor een datapakket van een externe leverancier. Naarmate de tijd verstrijkt, zullen er meer apps beschikbaar komen, aldus Mercedes.
Een andere nieuwe technologie die vandaag te zien is, is een ‘visueel schild’ aan de passagierszijde van het dashboard. Dat lijkt op wat Jeep in haar jongste Grand Cherokee c.s. doet om te voorkomen dat de bestuurder erdoor wordt afgeleid. Mercedes gebruikt hiervoor iets dat zij “dual light control technologie” noemt. Het zorgt ervoor dat de bestuurder het scherm niet kan zien. Als de camera in het voertuig nog steeds detecteert dat de ogen van de bestuurder toch naar dat scherm probeert te kijken, wordt het nog verder gedimd om er dubbel zeker van te zijn dat hij of zij niet mee kan kijken naar de film of video die de bijrijder aan het afspelen is.
We zullen tot later dit jaar moeten wachten voordat de nieuwe E-klasse volledig wordt onthuld, maar Autointernationaal.nl verwacht dat het debuut snel zal plaatsvinden aangezien Mercedes van plan is de hightech sedan tegen het einde van dit jaar bij de dealers te hebben. Reken dus op een onthulling ergens in het tweede kwartaal.