Ferrari stelt de Roma Spider voor. De dakloze versie van haar goedkoopste model beschikt over een innovatieve stoffen kap die in 13,5 seconden geopend kan worden. Dan biedt deze Ferrari nóg meer rijplezier en akoestisch genot tijdens het luisteren naar de V8 motor. Hier lees je alle details over de Roma Spider die de (zware?) taak heeft om de Portofino overbodig te maken.
Qua afmetingen en specificaties verschilt de Roma Spider niet van het coupémodel. Wel is het vaste dak ingeruild voor een stoffen kap. De laatste keer dat Ferrari een sportwagen met een stoffen kap en voorin geplaatste motor lanceerde, was 54 jaar geleden. Dat was de 365 GTS Daytona uit 1969. En de Portofino dan? Die heeft een metalen klap dak. Ferrari bevestigt overigens dat de Portofino, inmiddels 6 jaar oud, binnenkort gesaneerd gaat worden.
Ferrari heeft de Roma Spider een kap gegeven die is vervaardigd van speciale stoffen en contrasterende stiksels. Het dak kan in 13,5 seconden worden geopend. Die handeling kan tot een tempo van 60 km/u worden verricht. Een van de voordelen van een stoffen kap is dat die, opgevouwen in de kofferbak, minder ruimte in beslag neemt dan het metalen klap dak van de Portofino. Met 255 liter slaat de Roma Spider geen slecht figuur. Dankzij een laadluik kan men ook langere voorwerpen in de Roma Spider transporteren.
Een nieuw, gepatenteerd windscherm dat is geïntegreerd in de rugleuning van de achterbank kan bij snelheden tot 170 km/h via een knop op de tunnelconsole worden geactiveerd om turbulenties in het interieur te elimineren. Het kan dan bij elke snelheid gebruikt worden. Door het specifieke ontwerp neemt het geen extra ruimte in. Ferrari claimt dat de Roma Spider met zijn stoffen kap net zo stil is als de Portofino. Het metalen klap dak heeft dus geen meerwaarde. En daarmee vervalt het bestaansrecht van de Portofino.
Zoals op onderstaande foto te zien is, heeft de Roma Spider inderdaad een achterbank. Rijdend met het dak open zal de beschikbare hoofdruimte natuurlijk geen issue zijn, maar de beenruimte is achterin echt minimaal. Terecht noemt Ferrari de Roma Spider dan ook geen 4-persoons cabriolet, maar een 2+2-zitter. Dit betekent dat de achterbank in de praktijk vooral gebruikt zal worden als een plek voor boodschappentassen of waar een paar jassen neergelegd kunnen worden.
Technisch is de Roma Spider identiek aan het coupémodel. Volgens Ferrari heeft haar nieuweling dankzij de stoffen kap (in plaats van een metalen klap dak) en het aluminium onderstel de beste gewicht-vermogenverhouding in zijn klasse. De gewichtsverdeling is 48 procent vóór en 52 procent achter. Verstevigingen aan de carrosserie (ter compensatie van de stijfheid waar het vaste dak normaliter voor zorgt) hebben geresulteerd in een 84 kilo hoger totaalgewicht (1.556 kilo).
Voor de aandrijving zorgt de 620 pk / 760 Nm sterke, 3.855 cc grote V8 die deel uitmaakt van de motorenfamilie die 4 jaar op rij werd uitverkoren tot International Engine of the Year. Het blok is gekoppeld aan Ferrari’s 8-traps DCT automaat die befaamd is om zijn korte schakeltijden en die in een aangepaste vorm ook gebruikt wordt in de SF90 Stradale. De transmissie bevindt zich tussen de achterwielen. De Roma Spider accelereert in 3,4 seconden naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van meer dan 320 km/u.
Ferrari heeft nog geen prijskaartje op de Roma Spider geplakt, maar de coupéversie moet reeds 254.261 euro opbrengen. Ter daar gerust 10 mille bij op.