Prijs indicatie VinFast VF7

0

De jonge Vietnamese autofabrikant VinFast probeert in Nederland tot nu toe tamelijk tevergeefs klanten de vinden voor haar VF8 en VF9. Dat is niet zo verwonderlijk. Want waarom zou je 54 à 109 mille betalen voor een auto van een merk waarvan de naamsbekendheid minder is dan die van Dacia? En voor diegenen die er juist een kick van krijgen om rond te rijden in een model dat (bijna) niemand anders heeft, zijn er meer dan genoeg Chinese alternatieven.

Het opkrikken van de naamsbekendheid is een kwestie van de lange adem, maar voor het probleem dat de huidige modellen van VinFast wel erg duur zijn, is er sneller een oplossing: uitbreiding van het gamma aan de onderkant. Dat de VF8 en de VF9 gezelschap zou gaan krijgen van de compactere VF6 en VF7, wisten we al, maar er is nu (in de aanloop naar de marktintroductie) wel een prijs indicatie voor de laatste Vietnamese nieuweling.

VinFastVF7h

De VF7 is een 4,55 meter lange en 1,89 meter brede cross-over. Met die maatvoering is hij niet echt compact, maar wel veel handzamer dan met name de VF9. De VF7 is voor de rest 1,64 meter hoog en heeft een wielbasis van 2,84 meter. Daarmee valt de nieuwe VinFast in dezelfde klasse als de Peugeot E-3008 (4,54 x 1,89 x 1,64 meter) en de Volkswagen ID4 (4,58 x 1,85 x 1,63). De VF7 heeft een veel strakker gesneden koetswerk dan zijn grote broers en dat zorgt voor een zowaar sportieve uitstraling.

VinFastVF7dK

VinFast gaat de nieuwe VF7 in Nederland leveren als Base en Plus. De eerste versie (die, als het merk consequent is, beter omgedoopt kan worden tot Eco), heeft 1 elektromotor die op de vooras zit. Hij levert 201 pk, hetgeen in vergelijking met de eerder genoemde Peugeot E-3008 een relatief bescheiden vermogen is. De stroom komt uit een 59,6 kWh groot accupakket, waarmee volgens VinFast een rijbereik van 375 kilometers (WLTP) mogelijk is. Ook dat is in vergelijking met het Franse alternatief bepaald niet indrukwekkend.

VinFastVF7fK

Gelukkig is er ook een Plus uitvoering. Die heeft 2 elektromotoren en vierwielaandrijving. Het systeemvermogen bedraagt 349 pk. Ook het accupakket heeft een upgrade ondergaan en is in de VF7 Plus 75,3 kWh groot. Met die capaciteit kan de Vietnamees 431 kilometer ver komen. Gelet op het formaat van het accupakket duidt dat niet op een spraakmakende efficiëntie.

VinFastVF7eK

Maar alles heeft zijn prijs. In het geval van de nieuwe VinFast worden de genoemde minpunten gecompenseerd door scherpe tarieven. Autointernationaal.nl verwacht een instaptarief van 41.250 euro voor de Base uitvoering. Aangezien VinFast voor de VF7 een heel riante standaarduitrusting belooft, is dat voor een  qua formaat met de Mazda CX-5 vergelijkbare elektrische cross-over geen verkeerde prijs. Autointernationaal.nl verwacht dat de VF7 Plus hooguit 49.250 euro gaat kosten.

VinFastVF7v

De VF7 mag dan een geheel nieuw model zijn van een opkomende autofabrikant, het interieur moet vertrouwd aanvoelen voor iedereen die in een moderne cross-over of SUV heeft gezeten. De eenvoud van het exterieurdesign wordt weerspiegeld in de cabine van de elektrische Vietnamees waarbij het dashboard wordt gedomineerd door een groot 15,6 inch aanraakscherm. De VF7 Base doet het met stoffen bekleding, terwijl de Plus uitvoering over kunstleer beschikt.

VinFastVF7l

De nieuwe VinFast biedt connectiviteitsfuncties als de Amazon Alexa spraak assistent, draadloze Apple CarPlay en Android Auto. Ook een karaoke-app ontbreekt niet. Kom daar in een Kia EV6 maar eens om. Misschien trekt VinFast juist met die karaoke-app wel klanten want soms is een enthousiaste zingsessie het enige dat verlichting kan bieden bij ernstige verkeersdrukte. In Vietnam vindt de marktintroductie van de VF7 zeer binnenkort plaats. De eerste afleveringen zullen begin volgend jaar plaatsvinden.

VinFastVF7rK

 

Reageren is niet mogelijk.