VinFast: 12 modellen, 13 ongelukken?

0

Het Vietnamese VinFast presenteert tijdens de CES in Las Vegas een volledig elektrische pick-up: de VF Wild. Dit model is primair voor de Noord Amerikaanse automarkt bestemd, maar roept vanuit een breder perspectief vooral vragen op: wat voor autofabrikant wil VinFast eigenlijk zijn?

VinFast begon zijn leven in 2017 als autofabrikant met modellen die voorzien waren van een benzinemotor. Nog voordat de buitenwereld daar goed en wel kennis mee had kunnen maken, verdwenen die alweer van het menu. Daarna volgden de elektrische VF6, VF7, VF8 en VF9. Eind vorig jaar werd ook de compacte VF3 voorgesteld. Je zou in dit verband kunnen spreken van een heus modellenoffensief. Maar de verkopen op de Nederlandse markt stellen tot nu toe niks voor. Elders in Europa is dat niet anders.

VinFastVFWild2

VinFast lijkt niet goed te weten op welke markten zij haar pijlen wil richten. Want er zijn ook ambitieuze plannen voor betreding van de Noord Amerikaanse markt. Tot nu toe leidt VinFast aldaar een marginaal bestaan. Om het tij te keren, is nu blijkbaar de VF Wild ontwikkeld. Maar onlangs werd ook bekend dat VinFast in India een grote autofabrikant wil bouwen. Aan goede voornemens geen gebrek dus, maar is het niet beter als de jonge autofabrikant zich concentreert op één exportregio met hooguit een handvol modellen?

De eigenaar van VinFast heeft blijkbaar diepe zakken en zijn doorzettingsvermogen om een vaste plaats te verwerven op het internationale autotoneel is prijzenswaardig, maar de tot nu toe geïntroduceerde modellen zijn vooral losse flodders: niet bepaald kinderziekte vrij en ook aan de prijsstelling moet blijkbaar nog worden gesleuteld. Het is leuk dat VinFast allerlei kansen ziet, maar vroeg of laat zijn ook diepe zakken een keer leeg.

VinFastVFWild3

Het zou goed zijn als VinFast (weer) in de autoschool bankjes plaatsneemt en de geschiedenisboeken open slaat. Dan zal de Vietnamese autobouwer lezen dat bijvoorbeeld Ford en Volkswagen groot zijn geworden om zich in de eerste fase te concentreren op één model. Zelfs Tesla maakt het qua tempo van nieuwe modelintroducties niet zo bont als VinFast. De zwalkende koers van het Vietnamese merk doet vooral denken aan wijlen Hans Glas die op een gegeven moment ook van alles probeerde om het hoofd van zijn autofabriek boven water te houden. Tevergeefs.

 

VinFast VF Wild

De VF Wild is een conceptstudie voor een pick-up. Het showmodel is 5,32 meter lang en 2 meter breed. Daarmee heeft de VF Wild voor Noord Amerikaanse begrippen niet bepaald een imposant formaat: de elektrische Ford F-150 Lightning is bijna 6 meter lang. Het alternatief van VinFast heeft een elektrisch weg te klappen tussenschot waarmee de lengte van de laadbak verlengd kan worden van 1,52 meter naar 2,44 meter. Dat gaat uiteraard wel ten koste van de interieurruimte.

VinFastVFWild4

Wanneer de VinFast VF Wild, die eerder bedoeld lijkt als concurrent voor de Rivian R1T elektrische pick-up, in productie gaat, is nog niet bekend.

 

VinFast VF3

De VF3, die eveneens op de CES in Las Vegas te zien is, is de kleinste elektrische auto van het Vietnamese merk en is speciaal ontworpen voor stadsbewoners. Zij zouden uit de voeten moeten kunnen met de bescheiden actieradius van slechts 200 kilometer.

VinFast weet met de VF3 meer te charmeren dan met de VF Wild. Het hartverwarmende en extreem hoekige ontwerp doet sterk denken aan de jongste Suzuki Jimny.De uitgebreide plastic bekleding op beide auto’s is een duidelijke overeenkomst. Het suggereert dat de VF3, indien nodig, wel tegen een stootje kan.Hij ziet er iets moderner uit dan de Jimny, met meer afgeronde randen en de optische suggestie van een zwevend dak.

VinfastVF3

Zijn kleine afmetingen dragen ook bij aan de hoge knuffel factor van de VF3. Deze volledig elektrische 3-deurs SUV is slechts 3.190 mm lang, 1.679 mm breed en 1.620 mm hoog.Daarmee is de VF3 opvallend klein vergeleken met de niet bepaald forse Jeep Avenger.Ter vergelijking: de Suzuki Jimny, die ongeveer dezelfde breedte en hoogte heeft als de VF3, is een stuk langer met 3.480 mm.

VinFast zegt dat er 4 mensen in de VF3 passen, of 2 personen plus 550 liter aan bagage als de achterbank volledig wordt neergeklapt. Verwacht niet dat er een grote kofferruimte zal zijn als dat meubilairgedeelte op zijn plaats staat.Het dashboard is voorzien van een 10 inch infotainmentdisplay dat uitgerust is met zowel Android Auto als Apple CarPlay.

VinfastVF3b

Het lijkt allemaal veelbelovend, maar zoals bij veel elektrische auto’s die stadsbewoners of mensen die op zoek zijn naar een stedelijke runabout moeten aanspreken, is het rij bereik van de VF3 erg kort. De autogeschiedenis (Honda E) leert dat de consument dan afhaakt, hoe leuk het betreffende model er ook uitziet.

VinFast is van plan de VF3 wereldwijd te lanceren, maar de exacte timing voor een Europese marktintroductie moet nog worden aangekondigd. Er zijn nog geen technische details of informatie over de prijs.

 

Hoe nu verder?

Dringend advies van Autointernationaal.nl: VinFast, richt je op de Noord Amerikaanse markt. Daar kan jij scoren als Aziatische fabrikant van elektrische auto’s omdat Chinese modellen aldaar van geo-politieke spanningen zich lastig laten verkopen. En mocht je tóch zaken willen doen in Europa: werk de VF3 verder uit tot een model met achterportieren (een must om een grote groep kopers aan te kunnen spreken) en voorzie deze auto van een serieus te nemen actieradius. En vergeet de VF6 t/m VF9 want daarmee zal jij je nooit van de Chinese concurrentie, die profiteren van een veel groter afzetpotentieel in eigen land, kunnen onderscheiden. 

VinFastDealer

Reageren is niet mogelijk.