Dacia Sandero: wat er niet op zit, kan ook niet stuk

0

In Duitsland heeft een autoblad een duurtest uitgevoerd met de Dacia Sandero. Na 73.495 kilometer met de Roemeense hatchback (in Stepway tenue en voorzien van de TCe 90 motor) gereden te hebben, kon de balans worden opgemaakt. De conclusie: voor wat betreft degelijkheid kan deze budgetauto zich met de beste premium modellen meten.

In de storingsindex wist de Dacia Sandero auto’s als de Mercedes-Benz A 220d, de Volvo V40 D3 en de Volkswagen Golf 2.0 TDI achter zich te laten. De Roemeen wist met het behaalde duurtest resultaat de zilveren plak te bemachtigen. Alleen de Seat Leon 2.0 TDI scoorde qua betrouwbaarheid nog wat beter. Maar in alle gevallen gaat het om ‘concurrenten’ die vanwege hun dieselmotor ontwikkeld zijn om veel kilometers te maken en die minimaal 2 keer zo duur zijn.

Een ronduit robuuste auto dus, die Dacia Sandero. Op de testredactie van het autoblad was hij aanvankelijk een outsider omdat er doorgaans veel duurdere modellen onder de loep worden genomen, maar naar mate de kilometers vorderden, nam ook de waardering voor de Roemeen toe. En moest men schoorvoetend toegeven dat de Sandero eigenlijk alles biedt wat de autorijder nodig heeft. “Deze Dacia toonde aan dat het beter is om van het wezenlijke genoeg te hebben, dan van bijzaken te veel”. Is er een beter compliment denkbaar?

De Sandero is voldoende ruim, heeft een flinke kofferbak, laat zich door zijn robuuste karakter op slecht wegdek niet van de wijs brengen en heeft een eenvoudige bediening (druktoetsen en draaiknoppen!) die kinderspel is. Lange intervallen tussen de onderhoudsbeurten helpen ook om de kosten laag te houden. Ja, op comfortgebied is er verbetering mogelijk, het infotainment systeem is niet de modernste installatie in zijn soort en de hoeveelheid assistentiesystemen is beperkt. Maar alles werkt. En bleef werken na 73.495 kilometer.

Reageren is niet mogelijk.