Op 14 oktober onthult Renault tijdens de Autosalon van Parijs de 4 E-Tech: een moderne interpretatie van het legendarische ‘Viertje’ uit 1961. Met als grote verschil een volledig elektrische aandrijflijn.
Renault denkt blijkbaar dat een retrolook de succeskansen van een compacte elektrische auto kan vergroten. Eerder deed zij dit al bij de 5 E-Tech en in 2026 kunnen wij een herboren Twingo verwachten. Dat Renault zo zwaar in zet op een retro design voor haar compacte elektrische auto’s, is de uitdrukkelijke wens van topman Luca de Meo. Die geldt in een vroeger arbeidsleven als de vader van de enorm succesvolle Fiat 500 uit 2007. Nu herhaalt hij dit retrokunstje dus bij Renault.
Van de 4 E-Tech kregen wij al eerder een conceptversie te zien. Nu heeft Renault het productiemodel klaar. De 4 E-Tech komt begin volgend jaar op de markt. Dit keer met een volledig elektrische aandrijving dus. Ook verschillend van het origineel is dat Renault de moderne interpretatie niet als hatchback positioneert, maar als cross-over. Verder zal de ‘4’ dit keer prijstechnisch niet onder de ‘5’ worden gepositioneerd, maar daar boven. Met 4,14 meter wordt de 4 E-Tech namelijk een stuk langer dan de 5 E-Tech (3,92 meter).
Op de plaagfoto’s van d 4 E-Tech die Renault nu in aanloop naar de onthulling op 14 oktober heeft verspreid, is duidelijk te zien dat er diverse designelementen van het originele model worden overgenomen. Zo zien we een stoffen roldak. Verder heeft de derde zijruit wederom een karakteristieke trapeziumvorm. In de flanken zien we 3 lijnen die doen denken aan het beschermplastic op de deuren van de originele 4 GTL (en 4 Safari).
Compleet nieuw is de lichtgevende, horizontale grille die wordt afgebakend met een dunne led strook. De koplampen hebben echter de karakteristieke ronde vorm. Maar anders dan bij het origineel is het merklogo dit keer ook verlicht.
Op de kofferklep is het cijfer ‘4’ in satijnglans aangebracht. De lichtunits daarnaast zijn een moderne interpretatie van de verticale exemplaren van de originele Renault 4. In 2025 volgt een tweede carrosserievariant, de Fourgonette. Dat is een bestelwagen zonder achterportieren maar met verhoogd dak.
De 4 E-Tech staat op hetzelfde AmpR Small platform als de 5 E-Tech, maar de wielbasis verschilt. Dat verklaart de grotere koetswerk lengte. Renault belooft voor de 4 E-Tech een grote functionaliteit en dus maximale veelzijdigheid. Daar scoorde het originele model natuurlijk ook mee. De orderboeken gaan binnenkort al open en begin 2025 moet de levering op gang komen. Diegenen die nu à 150 euro een reservering plaatsen (“R4 R Pass” genaamd) krijgen een schaalmodelletje toegestuurd en worden uitgenodigd voor diverse exclusieve evenementen op. Ook krijgen zij eerder informatie over de 4 E-Tech dan klanten die geen ‘R4 R Pass’ aanschaffen.
De originele Renault 4 kwam in 1961 op de markt als opvolger van de best pittige, maar erg krappe 4CV. Het concept was duidelijk geïnspireerd door de toen razend populaire Citroën Deux Chevaux: voorwielaandrijving, 4 portieren, veel interieurruimte, een zeer zachte vering die prima raad weet met slecht wegdek en een minimalistische afwerking van zowel de carrosserie als het interieur. Het duurde even voordat de verkopen van de originele Renault 4 op gang kwamen. Menigeen vond het model nogal beroerd afgewerkt. Vooral vrouwen hadden daar moeite mee. Er wordt vaak gezegd dat een Franse auto pas na de (eerste) facelift goed op dronk is en dat was bij de Renault 4 niet anders. In 1967 werd, met het oog op de komst van de Citroën Dyane, de afwerking minder goedkoop en kon de zegetocht écht beginnen. In de periode tot 1994 zouden 8 miljoen exemplaren de fabrieken verlaten die in meer dan 100 landen werden verkocht.