De ingenieurs van Renault Sport testen momenteel de motor van de nieuwe Mégane RS. Als ‘mule’, en ter camouflage, wordt de GT uitvoering van de middenklasser gebruikt. Enkele details, zoals de grotere spoorbreedte, speciale lichtgewicht velgen met daarachter Rembo remmen en de centraal geplaatste uitlaat, verraden echter dat wij hier te maken hebben met een heel wat hetere versie van de Mégane. Ook de testlocatie spreekt boekdelen: de Duitse Nürburgring. Daar heeft de voorwiel aangedreven Renault reeds menig record gevestigd.
De hier gespotte auto is een ontwikkelingsprototype. Hij is bedoeld om de tweeliter viercilinder turbomotor te testen, die goed is voor 300 pk. Daarnaast krijgt de Mégane RS vierwiel besturing (4Control genaamd) om haarscherp door de bochten te kunnen sturen. Of de Renault een klassieke handbak krijgt net zoals zijn voorganger, of een automaat met dubbele koppeling à la de Clio RS is nog niet bekend.
Het feit dat Renault nog een zogeheten ‘mule’ gebruikt als testmateriaal, betekent dat de marktintroductie nog ver weg is. Wees niet verbaast als de compacte en sportieve 5-deurs (de achterportierloze Mégane Coupé is definitief passé) pas in maart 2018 officieel aan het publiek wordt voorgesteld. Waardoor de jongens van de Renault Sport divisie nog meer dan een jaar de tijd hebben om het rijgedrag fijn te slijpen. En om er voor de zorgen dat de Mégane zijn voorwiel aangedreven rivalen Honda Civic Type-R en Seat Leon Cupra weet af te troeven op de Nürburgring.
Spoedig daarna komt dan het verlossende antwoord op de vraag “voldoet de nieuwe Mégane RS aan de torenhoge verwachtingen?”. De laatste (275 pk sterke iteratie was een bom op wielen. Dit betekent dat bij de Renault Sport afdeling zeer getalenteerde ingenieurs werken, die gewend zijn om met hete bijltjes te hakken. Aan de andere kant heeft de RS versie van de huidige Clio qua rij plezier nooit aan zijn voorganger kunnen tippen, al komt dat niet zozeer door zijn onderstel maar door de roet in het eten gooiende automatische versnellingsbak.