Seat uit het rood

0

Seat, de lange tijd in de lappenmand liggende Spaanse divisie van Volkswagen, heeft laten weten dat zij dit jaar voor het eerst sinds 2008 mogelijk weer winst zal maken. Ook in 2017 en 2018 zullen er waarschijnlijk zwarte cijfers worden geschreven dankzij een gezonde vraag naar nieuwe modellen.

atecaxperiencea2

In de eerste helft van 2016 werd door Seat 93 miljoen euro verdiend. Dat is 41 miljoen euro meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Niet eerder verdiende Seat zo veel geld. De verbeterde financiële situatie is enerzijds te danken aan kostenbesparingen en anderzijds aan een groter vraag naar luxueuze uitvoeringen van de Spaanse modellen, waar een grotere marge op zit.

atecaxperiencea3

Seat verwacht dat de nieuwe Ateca, de eerste SUV van het Spaanse automerk die momenteel in de showrooms arriveert, in het huidige semester voor een verkoopimpuls zal zorgen. Ook in 2017 zal de opgaande lijn vastgehouden kunnen worden, zo laat topman Luca de Meo (foto) tegenover persbureau Reuters weten. Hij baseert dit optimisme op de introductie van 3 nieuwe modellen: een verse editie van de Ibiza, een gelifte Leon en het debuut van de Arona: een SUV die onder de Ateca in het gamma komt. De Meo belooft dat er medio 2020 ook een volledig elektrisch model in de Seat showrooms te vinden zal zijn.

atecaxperiencea4

Voor de Ateca, die concurreert met modellen als de Hyundai Tucson en de Nissan Qashqai, heeft Seat afgelopen zomer al 21.000 orders kunnen noteren, zo laat De Meo weten. Veel klanten zijn nieuw voor het merk. “De Ateca is een gamechanger voor ons. Het model versterkt ons merkimago en heeft een gunstig effect op onze winstgevendheid”, aldus de topman in een interview op de autosalon van Parijs.

atecaxperiencea5

“Als wij een beetje geluk hebben en de markten niet in elkaar klappen, dan verwacht ik dat Seat de komende 3 jaar winst zal maken”, zo stelt De Meo. De Spaanse dochter van Volkswagen bracht in 2015 het verlies terug tot 10 miljoen euro. Het jaar daarvoor verbrandde Seat nog 127 miljoen euro.

atecaxperiencea6

Het merk is sinds 1986 in handen van de Duitsers. De acquisitie vond plaats op een moment dat de Spaanse automarkt nog als “veelbelovend” en “sterk groeiend” werd bestempeld. Maar dit zonnige perspectief werd overschaduwd door de enorme overcapaciteit van de Seat fabriek in Martorell. Die kon met eigen modellen niet worden opgelost. Pas toen Seat, naast het doorvoeren van kostenbesparingen, voor zustermerk Audi de Q3 mocht gaan bouwen, verbeterde de bedrijfssituatie.

atecaxperiencea7

Op de autosalon van Parijs pronkt Seat met de X-Perience uitvoering van de Ateca. De Meo laat weten dat er ook van andere modellen dergelijke stoer ogende varianten verwacht kunnen worden. Op de nominatie voor een ruige aankleding staan de eerder genoemde Arona, de nieuwe Ibiza en zelfs de Mii stadsauto. De X-Perience uitvoering van de Ateca gaat volgend jaar in productie.

atecaxperiencea8

“Wij hebben geconstateerd dat de autoconsument een extra stoer design zoals wij dat met de X-Perience uitvoering bieden erg waardeert”, aldus De Meo. De terreinlook versie van de Mii moet de Spaanse tegenhanger van de Volkswagen Cross Up worden. Het model zal net als het Duitse voorbeeld een grotere grondspeling krijgen en allerlei plastic om de carrosserie te beschermen.

atecaxperiencea9

De Arona debuteert naar verwachting in september 2017 op de IAA autoshow van Frankfurt. Kort daarna zal de X-Perience uitvoering van de compacte SUV worden voorgesteld. Met de Arona opent Seat de aanval op de Nissan Juke, de Peugeot 2008 en Renault Captur. Versies met vierwielaandrijving zijn niet gepland, noch van de Mii X-Perience. De ontwikkelingskosten daarvan staan in geen verhouding tot het afzetpotentieel.

Reageren is niet mogelijk.