Hier ziet u de eerste officiële foto’s van de nieuwe Mazda CX-5 die op de Los Angeles Auto Show zijn première beleeft. Het compleet herziene model neemt het stokje over van de eerste, uit 2012 stammende editie van de populaire cross-over. In Nederland start de verkoop komende zomer.
Destijds was de CX-5 de eerste van de nieuwe modellengeneratie van Mazda met de veelgeprezen en efficiënte, lichte SkyActiv technologie. Ook het Kodo designthema (‘Ziel van Beweging’) viel in de smaak.
Op de styling van de eerste generatie CX-5 borduurt Mazda nu verder. De tweede generatie neemt wat designelementen van de kleinere CX-3 en de grotere CX-9 over. In zijn geheel oogt de nieuwe CX-5 verfijnder dan zijn voorganger. De wielbasis bleef met 2,70 meter ongewijzigd, terwijl de carrosserie een halve centimeter korter is geworden.
De voorruit is 3,5 centimeter naar achteren geplaatst, de voorzijde is 1 centimeter breder en samen met de nieuwe grille, de scherp gesneden C stijlen, de hertekende daklijn en dunnere koplampunits zorgt dat bij de CX-5 voor een sportievere uitstraling. Mazda denkt dat de nieuwe editie niet veel duurder zal worden, al is dit afhankelijk van de koers van de yen.
Het interieur van de nieuwe CX-5 biedt een 3-spaaks stuurwiel, een startknop en een 4,6-inch kleurendisplay in het instrumentencluster. Op de middenconsole staat een 7-inch groot touch screen à de modellen van Mercedes. Mazda zegt bij de tweede generatie fraaiere materialen te gebruiken. Daarnaast is de versnellingspook op een betere hoogte geplaatst.
Mazda zegt vrijwel elk aspect van de nieuwe CX-5 verfijnd te hebben met als doel het rij plezier voor bestuurder en passagiers verder te verhogen. Het onderstel is 15,5 procent stijver en de nieuwe editie zou 1,3 dB stiller moeten zijn dan zijn voorganger.
De nieuwe CX-5 gaat in Nederland geleverd worden met 2 benzinemotoren (2,0 en 2,5 liter met 165 resp. 192 pk) en de 2,2 liter turbodiesel (150 of 175 pk). Daarnaast is er de keuze uit een handbak of automaat (beiden met 6 versnellingen) en voorwielaandrijving of tractie rondom.
Het nieuwe model beschikt ook over G-Vectoring Control, een nieuw technologie van Mazda, die het zogeheten Jinba Ittai gevoel (‘paard en ruiter als één’) verder versterkt. Optionele hoogtepunten zijn een op de voorruit geprojecteerde head-up display in kleur (waarmee Mazda één van de eerste in zijn klasse is) en een op afstand bedienbare elektrische achterklep.