Fijn geslepen: Mazda CX-5

0

GetestDe nieuwe CX-5

ModelMazda CX-5

Modeljaar2017

RecensieDe nieuwe Mazda CX-5 is in alle opzichten verbeterd.

Waarom de korte test?

Mazda geeft een vervolg aan de CX-5. Logisch, want de succesvolle SUV is goed voor een kwart van de merkverkopen. Toen de eerste generatie 5 jaar geleden op de markt verscheen, debuteerde tegelijkertijd het zogeheten Kodo design bij Mazda en de SkyActiv technologie. Onder de streep leverde dit een moderne, zuinige, bovengemiddeld goed rijdende en vlot ogende auto op die terecht veel fans heeft.

Mazda CX-5 2017 achterkant

Wat voor auto is de nieuwe Mazda CX-5?

Aan een succesformule moet je niet te veel sleutelen en dat doet Mazda bij de tweede generatie CX-5 dan ook niet. Er zijn wat stylingdetails van de ‘3’ overgenomen (nieuwe chromen grille, dunnere koplampen, idem achterlichten) en het design is meer fijn geslepen. Als je beide edities van de Mazda CX-5 naast elkaar zet, dan valt op dat de proporties er merkbaar op vooruit zijn gegaan.

De nieuwe Mazda CX-5

Het interieur werd opgewaardeerd met beter steunende stoelen en rode decoratieaccenten. Mazda claimt dat de nieuwe CX-5 aanzienlijk stiller is dan het oude model en dat er ook minder vibraties zijn. Zogeheten G-Vectoring Control (GVC) techniek moet leiden tot een beter (scherper) bochtgedrag. Daarnaast zou de nieuwe Mazda CX-5 enthousiaster op gaspedaalcommando’s reageren.

Mazda CX-5 2017 motor

Is het wat?

Er kon worden gereden met een preproductie exemplaar van de 2,2 liter SkyActiv-D uitvoering met 175 pk en 420 Nm. De testauto was voorzien van een 6-traps automaat, maar de dieselmotor zal ook met een handbak gecombineerd kunnen worden. Dat de krachtbron beter aan het gas hangt zoals Mazda beweert, was tijdens de kennismaking goed merkbaar. Dit betekent dat er met weinig toeren zonder aarzeling van de motor kan worden weggereden. Het maximum vermogen komt pas bij 4.500 toeren vrij. Dit betekent dat er voor een diesel relatief ver in de versnellingen kan worden doorgetrokken. Dat is voor de sportief ingestelde automobilist wel zo prettig. Bent u liever schakellui dan moe, dan is dat ook geen ramp: het maximum koppel is al vanaf 2.500 toeren beschikbaar.

Mazda CX-5 2017 zijvlank

Mazda zegt ook de automaat verbeterd te hebben, met als gevolg snellere verzetwisselingen en een grotere gretigheid om terug te schakelen. Een ander bekledingmateriaal voor de cilinderwanden moet de dieselmotor stiller maken. Dat is goed gelukt, want met name bij lage toerentallen is de unit minder rumoerig. Maar echt stil is de krachtbron nog steeds niet. En evenmin volledig vibratievrij. De combinatie met meer isolatiemateriaal voor de cabine heeft evenwel toch een duidelijk hoger comfortniveau opgeleverd.

Mazda CX-5 2017 cockpit

Misschien had de oude Mazda CX-5 al wel het beste onderstel in zijn klasse. Mazda voegt daar nu dus G-Vectoring Control aan toe, met als gevolg een responsievere en nog scherpere besturing. Het GVC systeem meet 3 parameters: voertuigsnelheid, stand van het gaspedaal en stuuruitslag. De technologie verminderd vervolgens de hoeveelheid motorkoppel in bochten, waardoor er minder aandrijfreacties in de besturing zijn. Het gevolg is niet alleen een preciezer weggedrag, maar ook een geringere noodzaak tot stuurcorrecties. Mazda heeft daarnaast via gebruik van hoogwaardiger staal een aantal verstevigingen aan de carrosserie van de CX-5 doorgevoerd (waaronder bij de A stijlen), met als resultaat zowel een lichtvoetiger weggedrag als een beter veercomfort.

Mazda CX-5 2017 voorstoelen

Het (optionele) i-Activ AWD vierwiel aandrijfsysteem van de Mazda CX-5 is niet constant actief. Het grootste gedeelte van de tijd worden bij de Mazda alleen de voorwielen aangedreven. Bij verminderde tractie springen de collega’s achter bij. Tegelijkertijd wordt de hoeveelheid koppel dat naar de voorwielen gaat verminderd zodat die zich griptechnisch kunnen herpakken. Tijdens de test wist het systeem indruk te maken. Zonder aarzeling voel je op een nat wegdek de achterwielen assisteren, waardoor bochten moeiteloos kunnen worden afgerond.

Mazda CX-5 2017 laadbak

Mazda heeft de nieuwe CX-5 ook veiligheidstechnisch weer helemaal up-to-date gebracht met haar zogeheten i-Activsense Safety Package. Dit omvat zaken als een automatische remassistent, vermoeidheidsdetectie, adaptieve cruise controle, een rijbaan assistent, Lane Departure Warning, dode hoek waarschuwing en actieve koplampen met LED techniek. Alle systemen doen hun werk goed, al was het remgedrag van de Mazda CX-5 wat agressief met ingeschakelde cruise controle.

Mazda CX-5 2017

De nieuwe Mazda CX-5 is niet alleen van buiten stijlvoller geworden, maar ook van binnen. Het dashboardontwerp is minder druk en daardoor eleganter dan bij het oude model. Er zijn hier en daar wat stijlelementen van Europese premium cross-overs overgenomen en dat kan voor ene volumeproduct nooit kwaad. Doordat het dashboard dankzij meer horizontale lijnen breder oogt, maakt de cabine een ruimere en bredere indruk. Dat geeft de CX-5 een meer volwassen uitstraling.

De nieuwe Mazda CX-5 2017

Mazda CX-5 2017 testrecensie

90%
90%
Awesome

Mazda heeft de CX-5 op tal val vlakken weten te verbeteren. De nieuwe editie rijdt sportiever, is comfortabeler en maakt een hoogwaardigere indruk. Omdat de oude Mazda CX-5 ook bij testredacties veel fans had, kan het niet anders zijn dat het nieuwe model hoge ogen gaat scoren in vergelijkingen met zijn concurrenten. Met als advies dat dit één van de beste SUV modellen is die je kan kopen.

  • 9
  • User Ratings (60 Votes)
    6

Comments are closed.