Volwassen: Kia Picanto

0

Kia is met een imposante opmars bezig in Nederland. In de maanden januari en februari was het Koreaanse automerk een vaste speler in de verkoop top5, vóór concurrenten als Ford en Toyota. Ook elders in Europa gaan de zaken goed. Kia heeft haar marktaandeel uit kunnen breiden van 2,8 procent in 2016 naar 3,1 procent in februari 2017.

Het succes van Kia is te danken aan een sterk verbeterde kwaliteitsreputatie, met de daaraan gekoppelde garantietermijn van liefst 7 jaar, maar ook aan een up-to-date modellenaanbod met recente hits als de Niro en de Sportage. Na afgelopen najaar de Rio vernieuwd te hebben, heeft de Koreaanse autobouwer nu haar benjamin Picanto onder handen genomen.

De stadsauto is niet radicaal gewijzigd. Het design is een evolutie van de vorige generatie. Je zou haast van een (grote) facelift kunnen spreken. Dat is prima, want de oude Picanto was erg populair, dus waarom zou je in stilistisch opzicht dan het wiel opnieuw proberen uit te vinden. Je zou zelfs kunnen stellen dat de Kia een karakteristiek gezicht heeft, dan nu verder is bijgeschaafd. Het grootste nieuws is eigenlijk dat de 3-deurs versie uit het gamma is verdwenen. Daarvoor was bij het oude model te weinig belangstelling.

Toch biedt de nieuwe Picanto in alle opzichten meer, behalve qua prijsstelling. De kleine Kia is gebaseerd op een geheel nieuw platform, H genaamd, dat zij deelt met haar neef, de Hyundai i10. De Picanto is niet langer geworden (de carrosserie blijft 3,60 meter), maar de wielbasis groeide met 1,5 centimeter tot 2,40 meter. Voorin kunnen grote volwassenen een comfortabele plek vinden, ondanks de wat korte stoelzittingen. De achterpassagiers profiteren ook, al zit je nog steeds snel met je knieën tegen de voorstoel leuningen aan. Maar het is vooral de bagageruimte die indruk maakt. Daarvan stijgt het volume tot 255 liter, het record voor het A segment. De Picanto is de nieuwe kofferkoning in zijn categorie, want bij de Volkswagen Up moet de klep al na 251 liter dicht. De achterbankleuning kan in 60:40 verhouding worden neergeklapt. Daardoor stijgt het stouwvolume tot 1010 liter. Verder beschikt de Picanto over een in hoogte verstelbare laadvloer.

Kia koos bij het vernieuwen van de Rio ook voor het evolutiepad. Daar pakte de transformatie minder succesvol uit, in de zin dat de jongste editie van die Koreaan duidelijk suffer en duffer oogt dan zijn voorganger. Daar heeft de jongste Picanto geen last van. Het silhouet van de derde generatie bleef in grote lijnen ongewijzigd, met als gevolg globaal dezelfde carrosserieverhoudingen. De vrolijke uitstraling van de Kia zal vrouwelijke klanten aanspreken, maar dankzij het nieuwe uitrustingniveau GT Line (de testauto), hoeven ook mannen zich niet te schamen om achter het stuur van de Picanto te kruipen. De Kia heeft in deze uitvoering extra persoonlijkheid dankzij velgen met een grotere diameter (16 inch), een bodykit, een dubbele uitlaat en rode decoratieranden voor de carrosserie.


De cockpit van de Picanto is helemaal vernieuwd. De meer moderne presentatie is in hoofdlijnen overgenomen van de Rio en kenmerkt zich door ovale ventilatieroosters en een ‘zwevende’ multimedia scherm. De sfeer aan boord is meer klassiek dan in de Fiat 500 of de Renault Twingo, maar zeker niet onaangenaam. De waargenomen kwaliteit is er duidelijk op vooruit gegaan. De kunststoffen zijn weliswaar nog steeds hard, maar minder broos dan bij de eerdere edities van de Picanto. Het dashboard is voorzien van een fraaie inklapbare bekerhouder en een nieuw in de armleuning tussen de voorstoelen geïntegreerd opbergvak. Jammer is evenwel dat het stuur geen diepteverstelling kent. De achterpassagiers worden getrakteerd op een voor het A segment correct ruimteaanbod. Met name voor het hoofd is er door de relatief hoge bouw van de Picanto veel plek. Er kan worden gekozen uit een achterbank met 2 of 3 zitplaatsen.

Bij de verkoopstart van de nieuwe Picanto zijn er 2 motoruitvoeringen beschikbaar: een 3-cilinder 1,0 liter benzinemotor van 67 pk en een 1,25 liter grote 4-cilinder van 84 pk. De testauto was voorzien van de laatste krachtbron, maar dat deed de eerste kennismaking met de kleine Kia geen goed. De door bloedarmoede gekenmerkte motor is structureel lui met weinig spierkracht en een traag reactievermogen. Het enige positieve wat je over de 1.25 uitvoering kan opmerken, is dat hij als enige (tegen meerprijs) te combineren valt met een automaat (een 4-traps exemplaar; een handgeschakelde 5-bak met probleemloze bediening is standaard).


Minder is dus meer, in de zin dat u veel beter voor de 3 cilinder uitvoering kunt gaan. Die is pittig genoeg voor stadsverkeer, klinkt lekker en is aangenaam vibratievrij. Ook is hij minder dorstig, want de 1.25 uitvoering heeft een groot drankprobleem. Tijdens de test joeg de Picanto er in deze vorm gemiddeld 6,6 liter benzine per 100 km doorheen. Dat is beslist pittig. Hopelijk pakt het verbruik van de motorvariant die in het vierde kwartaal aan het palet zal worden toegevoegd (de 1.0 T-GDI turbo met 100 pk) een stuk lager uit.

Aan de kwaliteit van het nieuwe onderstel van de Picanto hoeft het namelijk niet te liggen om die 1.0 T-GDI te laten staan. Eigenlijk is de Kia in dit opzicht het meest verbeterd. De carrosserie wordt goed onder controle gehouden, waardoor hoge bochtsnelheden mogelijk zijn. De rechtuit stabiliteit is uitstekend. Helaas is de Picanto veel te hard geveerd; iets wat overigens niet echt verrassend is voor een model met 16-inch wielen (GT Line). Met name de achteras stoot er onaangenaam op los. De besturing is gelukkig exact en communicatief; niet eerder waren kleine Koreanen zó mededeelzaam. Helaas viel de hoeveelheid grip van de banden van de testauto (Continental) nogal tegen. Met name op een nat wegdek is de tractie precair. In de stad is de Kia evenwel helemaal in zijn element. Daar profiteer je van zijn compactheid, behendigheid en goede overzichtelijkheid. Alleen is de draaicirkel niet zo kort als bij de Renault Twingo.

Met de instapversie van de nieuwe Kia Picanto, de 1.0 Economy Line, kan worden weggereden voor 11.725 euro. Deze uitvoering van de Picanto beschikt onder meer over centrale vergrendeling, getinte ruiten, een radio en automatisch inschakelende verlichting. Van de Picanto is er bij de marktintroductie ook een extra uitgeruste First Edition beschikbaar met standaard onder meer automatische airconditioning, 7-inch Full Map Navigatiesysteem (inclusief achteruitrijdcamera, TomTom Live, Apple Carplay en Android Auto), LED verlichting, 15-inch lichtmetalen velgen en cruise controle. Deze versie kost 15.575 euro. Voor het eerst levert Kia de Picanto zoals gezegd als dynamisch ogende GT Line. Deze uitvoering is voorzien van sportievere bumpers, zijschorten, een dubbele uitlaat, sportieve interieur accentkleuren, 16-inch lichtmetalen velgen, draadloze inductie oplader voor smartphones (een primeur in het A segment) én een verstelbare armsteun tussen de voorstoelen. Kia vraagt 17.075 euro voor deze uitvoering. Het prijsgat met de Economy Line (11.725 euro) wordt gevuld met de Economy Plus Line (12.475 euro), de Comfort Line (13.325 euro), de Dynamic Line (14.825 euro) en de Executive Line 16.075 euro. De Picanto is standaard voorzien van 6 airbags en leverbaar met ‘torque vectoring’: een functie van het elektronische stabiliteitssysteem die zorgt dat de auto in bochten stabiel en onder controle blijft. Ook beschikbaar is Autonomous Emergency Braking (AEB). Deze laatste automatische noodrem hulp is leverbaar op de Economy Line, de Economy Plus Line, de ComfortLine en de First Edition tegen een meerprijs van 275 euro. AEB is standaard op de Executive Line en de GT Line. Hoe het met de Dynamic Line zit, meldt Kia merkwaardig genoeg niet.

 

 

 

80%
80%
Awesome

De Picanto zal zijn succesvolle verkoopcarrière in de nieuwe editie kunnen voortzetten. Het model is een prima allrounder, zonder extreem hip te zijn. Ook qua aandrijftechniek is het eerder een volger dan een leider (zo ontbreekt een 6-traps automaat met dubbele koppeling). Kia biedt ruime aankleedmogelijkheden voor de nieuwe Picanto, al blijft de Fiat 500 in dit opzicht onovertroffen. De grootste concurrentie lijkt als vanouds van het trio Citroën C1 / Peugeot 108 / Toyota Aygo te komen. Deze 3 modellen kenmerken zich door solide mechaniek en veel charme. De Volkswagen Up / Skoda Citigo / Seat Mii worden inmiddels afgetroefd qua bagageruimte. Hoewel de Picanto niet de zuinigste is in zijn klasse, is zijn comfort bovengemiddeld. Als klap op de vuurpijl biedt de Kia ook nog eens een royale uitrusting tegen concurrerende prijzen. Dat maakt deze Koreaan een bezoek aan de showroom waard.

  • 8
  • User Ratings (26 Votes)
    4.8

Comments are closed.