Nieuwe Opel Corsa komt later

0

De marktintroductie van de nieuwe Opel Corsa heeft vertraging opgelopen. Reden is dat de PSA Groep, de nieuwe eigenaar van het merk, het model wil baseren op haar eigen platform. Het is de bedoeling dat alle toekomstige Opel modellen een Frans onderstel gaan krijgen.

De eerste Opel modellen met PSA technologie zullen media 2020 hun opwachting maken. Oorspronkelijk zou de nieuwe generatie Corsa volgend jaar worden geïntroduceerd, maar het ontwerp moet eerst terug naar de tekentafel om aangepast te worden aan het onderstel van de Peugeot 208. Dit betekent dat het model pas in 2020 productieklaar is.

Na de Corsa volgen in de periode tot 2023 nog 5 andere op PSA techniek gebaseerde Opel modellen. Voor het Franse autoconcern zijn die belangrijk omdat in de deal met General Motors overeen gekomen is dat het huidige Opel repertoire niet buiten de Europese grenzen verkocht mag worden.

De Amerikanen zullen op hun beurt geen vergelijkbare modellen in onze marktregio introduceren. Dit betekent dat een grootschalige herlancering van Chevrolet (bijvoorbeeld met de elektrische Bolt) er op korte termijn niet in zit. General Motors keert Europa niet helemaal de rug toe, maar zal zich daarbij gaan concentreren op Cadillac.

Opel blijft voorlopig geleid worden door Karl-Thomas Neumann die ook CEO was toen het merk nog eigendom van General Motors was. Volgens zijn nieuwe baas bij PSA, Carlos Tavares, heeft hij “excellent werk” gedaan. Daarom willen de Fransen graag dat hij achter het stur blijft zitten. “Het is onze intentie om er voor te zorgen dat meneer Neumann zijn uitmuntende werk kan blijven doen. Wij hebben er vertrouwen in dat hij de beste manager is om Opel te reorganiseren en weer winstgevend te maken”.

Tavares heeft geen plannen om een Fransman achter het stuur te zetten bij Opel. “De Duitsers zullen hun merk zelf moeten gaan veranderen en omvormen”. PSA wil dat Opel in 2020 weer op een winstmarge van 2 procent zit. Voor 2026 ligt de doelstelling bij een rendement van 6 procent. Om dat te kunnen verwezenlijken, zal er voor 1,7 miljard euro bezuinigd moeten worden bij Opel.

Volgens Neumann biedt de nieuwe situatie onder de papaplu van PSA “interessante kansen” voor Opel (en Vauxhall). De eerste liefdesbaby van het partnerschap met de Fransen zal toevalligerwijs al dit jaar op de markt komen. Het betreft de Crossland X, een compacte cross-over op bais van PSA techniek die reeds gepland stond. Hetzelfde geldt voor de grotere Grandland X.

Beide cross-over modellen maken onderdeel uit van het grootste productoffensief uit de geschiedenis van Opel. Daarmee zou het merk (samen met Vauxhall) serieuze kansen op winstherstel gehad hebben, maar General Motors’ topvrouw Mary Barra heeft dus besloten om met de finish in zicht alsnog de pijp aan Maarten te geven. Zij denkt dat het dumpen van Opel de beurskoers van het bedrijf ten goede zal komen.

Tavares heeft geen plannen om te sleutelen aan de marktpositie van Opel. Het is de bedoeling dat het een typisch Duits merk blijft, net zoals Vauxhall een Brits karakter dient te behouden. Hoewel de Corsa technisch op zijn tandvlees begint te lopen, moet men het met dit model nog 3 jaar vol zien te houden. Hetzelfde geldt vermoedelijk voor de Adam. En een snelle opvolger voor de Mokka kunnen we ook wel op onze buik schrijven. Het winstgevend maken van Opel kan dus wel eens veel lastiger te realiseren zijn dan Neumann en Tavares denken.

Reageren is niet mogelijk.