Miljoenenjacht: Renault Kwid

0

Gérard Detourbet, sinds de succesvolle marktintroductie van de Dacia Logan “monsieur low cost auto” bij de Renault Groep, heeft een nieuw speeltje: Kwid. Van dit model hoopt hij namens zijn Franse werkgever op termijn jaarlijks wereldwijd meer dan 1 miljoen te verkopen.

Detourbet is één van de belangrijkste officieren van de Renault Groep. Hij is al sinds het begin van de jaren 70 in dienst bij de autofabrikant en het is aan hem te danken dat vele consumenten kunnen opteren voor een nieuwe auto van Dacia, in plaats van aangewezen te zijn op tweedehands materiaal van anderen. Detourbet startte het Logan-project begin 2000 en heeft zich sindsdien ontwikkeld tot een specialist in kostenoptimalisatie en budgetauto’s.

Maar zijn nieuwe baby is niet de Dacia Logan MCV Stepway, maar de Renault Kwid: een zeer goedkoop model die momenteel in India de showrooms uitvliegt en binnenkort ook zal worden geproduceerd en verkocht in Zuid-Amerika. Detourbet denkt dit op een winstgevende manier te kunnen doen wanneer de Kwid wereldwijd tenminste 1 miljoen klanten per jaar trekt. Na Zuid-Amerika (waar de productie in Argentinië plaats zal vinden) volgt Rusland.

Renault verkoopt mondiaal momenteel ook reeds 1 miljoen budgetauto’s per jaar, maar daarbij gaat het om een complete familie (Duster, Sandero, Logan). De Kwid moet straks hetzelfde resultaat in zijn eentje bereiken. Detourbet laat in het midden of het model (die je zou kunnen bestempelen als een ongepolijste Suzuki Ignis) ook in Europa op de markt komt en zo ja, voor welke merknaam dan gekozen zal worden: Renault of Dacia. Het lijkt er op dat de Fransen hierover nog geen definitieve beslissing hebben genomen.

Feit is dat de Kwid, een compacte cross-over voor in & om de stad, in zijn huidige vorm niet in Europa verkocht kan worden vanwege lacunes op het gebied van passieve en actieve veiligheid. Zo wordt de Kwid in India zonder ABS of airbags verkocht en is het gebruikte staal van inferieure kwaliteit. Dit leverde de Kwid onlangs nul sterren op bij een test van Global NCAP. Indien het ontwerp opgekrikt wordt naar het Europese veiligheidsniveau, dan zal dat tot een gewichtstoename van ongeveer 140 kilo leiden (de Indiase variant weegt 680 kilo).

Het is deze versterkte Kwid die straks verkocht gaat worden in de zogeheten Mercosur (Southern Common Market) landen in Zuid Amerika. Daar krijgt het model dus wel airbags (4 stuks), ABS en een uitgebreidere standaarduitrusting. Ook sommige staalsoorten werden vervangen om de Kwid een stijvere structuur te geven. Zo is de bestuurdersstoel van de Argentijnse versie 9 kg zwaarder dan die van de uitvoering uit Indiase versie. Niet uit te sluiten valt dat een Europese Kwid uiteindelijk bijna 900 kilo in de weegschaal zal leggen. Dat komt doordat de lat voor wat betreft veiligheid en comfort bij ons nóg hoger ligt dan in Zuid Amerika. Zo gaat de Kwid aldaar verkocht worden zonder ESP.

 

Comments are closed.