Renault Kwid breekt Indiase automarkt open

0

Diverse autofabrikanten hebben hun tanden stukgebeten op de Indiase automarkt. Fiat, Ford, General Motors en Volkswagen dachten allemaal snel te kunnen scoren. Maar Maruti Suzuki weet haar bastion goed te verdedigen. Deze speler heeft een marktaandeel van 47,4 procent in India. Nergens ter wereld is één partij zó dominant. In de verkoopstatistieken zijn 7 van de 10 modellen afkomstig van Maruti Suzuki.

Alleen Hyundai heeft een uit cijfers bestaand marktaandeel kunnen opbouwen (17 procent). Om de nummer3 positie wordt gevochten door de lokale fabrikanten Tata Motors, Mahindra, Honda en Toyota. Zij hebben allemaal circa 5 procent marktaandeel. Maar sinds dit jaar heeft ook een Europese kanshebber zich in de strijd gemengd: Renault. Dit merk heeft dankzij het succes van de Kwid, dat goed is voor 75 procent van de verkopen in India (de van Dacia geleende Duster doet het ook niet onaardig), haar marktaandeel weten te verdubbelen tot ruim 4 procent.

Waarom heeft Renault in India wel een voet tussen de deur weten te krijgen, maar haar Europese collega’s niet? De verklaring is heel simpel: de Fransen namen de moeite om speciaal voor dit land een apart model te ontwikkelen. Niet zozeer omdat de Indiase autoconsument specifieke stylingwensen heeft (al is een sedan die net even korter is dan 4 meter om belastingtechnische redenen erg populair), maar omdat het ontwerp zo afgestemd kon worden op de lokale industrie. Renault betrekt voor de Kwid namelijk 98 procent van de onderdelen uit India zelf. Die zijn in samenspraak met lokale leveranciers ontworpen.

Renault hoefde anders dan zijn Europese collega’s in India dus geen ‘valse start’ te maken met een bestaand model dat eigenlijk te duur of om andere redenen niet goed afgestemd is op de lokale markt. Het resultaat is een instapprijs van slechts 265.000 roepies (3.872 euro). Daar heeft zelfs Maruti Suzuki niet van terug, want die vraagt minimaal 326.000 roepies voor haar Alto, al 13 jaar lang de nummer1 op de Indiase automarkt. Renault weet vooral de nieuwe generatie autokopers bij de marktleider weg te lokken. Anders dan de Alto beschikt de Kwid wel over een stoer SUV uiterlijk en bijvoorbeeld een digitaal instrumentarium.

Dat de Kwid, die inmiddels in de lokale verkoop top10 staat, in India voor een bodemprijs kan worden aangeboden (alleen de Tata Nano is met 100.000 roepies goedkoper, maar dat model is geen succes omdat die er te goedkoop uit ziet; de Kwid wordt gezien als een échte, maar betaalbare auto), is te danken aan een jarenlange voorbereiding door Renault. De kosten gingen heel duidelijk voor de baat uit, maar de Indiase automarkt heeft een enorm potentieel: vorig jaar groeiden de verkopen met 9,24 procent. Dit percentage wordt in China niet (meer) gehaald. Toenemende welvaart, makkelijk toegankelijke leningen en structureel slecht openbaar vervoer zullen de komende jaren voor aanhoudende groei zorgen.

Renault is de enige Europese speler die in India goed in het zadel zit om van dit potentieel te profiteren. Inmiddels is Maruti Suzuki wakker geschud. Om het dreigend imagoprobleem (te saaie en simpele auto’s; modellen waarin wel jou opa, vader of oom reed maar waar je zelf niet in gezien wil worden; kortom hetzelfde probleem als Opel bij ons had/heeft) af te wenden, wordt er nu geïnvesteerd in een apart netwerk van luxe showrooms onder de naam Nexa. Tegelijkertijd is er samenwerking gezocht met Toyota om de aansluiting qua veiligheidsuitrusting niet te verliezen. Verder wordt er hard gewerkt aan een nieuwe Alto. Die zal net als de Kwid wel betaalbaar zijn, maar niet goedkoop ogen.

Reageren is niet mogelijk.