Nissan Note maakt hybride comeback

0

Nissan is samen met alliantiepartner Renault wereldleider op het gebied van elektrische auto’s. Leuk, maar het is opvallend dat het merk in Europa is nog steeds geen enkele hybride auto verkoopt. Terwijl sinds eind vorig jaar in Japan deze Note ePower wordt aangeboden. Mogelijk komt die ook naar Europa.

De Note is officieel uit het Europese gamma geschrapt. Het Japanse merk heeft zijn kaarten in het B segment ingezet op de nieuwe Micra. Dat is wel een beetje begrijpelijk, want de Note was nogal een grijze mus en zijn MPV uitstraling deed hem ook geen goed. Maar na een harttransplantatie weet hij in Japan weer alle spotlights op zich gericht te krijgen.

In Japan is de Note namelijk getransformeerd tot hybride. Geen conventioneel model à la de Toyota Prius, omdat de benzinemotor de wielen niet aandrijft, maar eigenlijk een elektrische auto met actieradius verhogende 3 cilinder aan boord. De benzinemotor draait vrijwel continu, met als enige doel om de batterijlading op peil te houden. Hij snort gewoon rustig op de achtergrond met zijn meest efficiënte toerental.

Japanners zijn er helemaal weg van. De Note ePower, zoals het model officieel heet, voorkomt dat je zit te kloten met snoeren en het zoeken naar een stopcontactaansluiting. De Nissan gedraagt zich helemaal autonoom en is niet afhankelijk van laadpalen. Inmiddels heeft de Note ePower zich verkooptechnisch in Japan ontwikkeld tot een meer dan volwaardig alternatief voor de geduchte Toyota Prius. In januari verkocht de Nissan zelfs nóg beter.

De populariteit heeft tot achterhoofdgekrabbel geleid op het Europese verkoopkantoor van Nissan. Als de Note ePower zó goed verkoopt in Japan,dat slaat het model waarschijnlijk ook op andere/export markten aan. Nissan komt zelf weliswaar volgend jaar met een nieuwe generatie Leaf, maar voor veel autoconsumenten blijft een elektrisch model behelpen. Zeker als je meer dan 3.000 km per maand rijdt (en dat zijn er veel), of vaak buitenshuis overnacht en een druk bestaan hebt waarbij je geen tijd kan verliezen om een laadpaal op te zoeken.

Voor zulke autoconsumenten kan de Nissan Note ePower dan een uitkomst zijn. Deze hybride combineert het plezier van een elektromotor (je kan bijvoorbeeld in stadscentra volledig emissieloos rijden; de krachtbron is dezelfde als in de Leaf), met het gemak van benzine tanken. Ideaal voor Europa waar elektrische laadstations nog ver in de minderheid zijn!

Reageren is niet mogelijk.