Prijsvergelijking Honda Civic Type R

0

De prijs van de nieuwe Honda Civic Type R, die weer heer en meester van de Nürburgring is, is bekend. De voorwiel aangedreven energiebom moet in naamloze variant minimaal 53.980 euro gaan opbrengen. De Civic Type R is er ook in luxueuzer aangeklede GT uitvoering. Die kost 56.880 euro. Zijn meerwaarde zit hem in een geluidsinstallatie met 8 in plaats van 6 luidsprekers, een navigatiesysteem, gescheiden klimaatregeling en rode sfeerverlichting.

Van de nieuwe Civic Type R heb je eerder deze maand al een testrecensie kunnen lezen op Autointernationaal.nl . De Honda werd gewaardeerd met de volle 5 sterren. Onder de kap zit een tot 320 pk en 400 Nm opgevoerde 2,0 liter turbomotor (10 pk meer dan zijn voorganger). Het maximum koppel is tussen de 2.500 en 4.500 toeren voorhanden. De Civic Type R sprint in 5,7 seconden naar 100 km/u. De top bedraagt 272 km/u.

Met een vermogen van 320 pk duikt de fonkelnieuwe Civic Type R tussen de Volkswagen Golf R (310 pk) en de Ford Focus RS (350 pk), maar dat geldt niet voor de prijs. Honda vraagt iets minder voor zijn hete hatchback dan genoemde concurrenten. Met een tarief van net 53.980 euro is het prijskaartje 171 euro kleiner dan dat van de Golf R. Het prijsverschil met de Focus RS bedraagt 586 euro.

Wat topsnelheid betreft, verslaat de in Groot-Brittannië gebouwde Honda beide concurrenten. De Volkswagen komt tot een elektronisch afgeregelde 250 km/u, terwijl de Ford 266 km/u laat noteren. Maar wat de acceleratietijd betreft, moet de Japanners de Duitser en de Amerikaan voorlaten. De Golf R sprint in 5,1 seconden naar 100 km/u en de Focus RS heeft slechts 4,7 tellen nodig. De verklaring: deze beide concurrenten zijn vierwiel aangedreven, terwijl de Civic Type R louter voorwielaandrijving heeft.

De hete bliksem is ook stijver dan de vorige editie en daarmee behaalde de Civic Type R een recordtijd van 7:43,80 minuten op het ruim 20 kilometer lange Duitse circuit met de bijnaam ‘de Groene Hel’. Volgens Honda is de nieuwe editie in “gemiddeld snelle bochten” zo’n 10 km/u sneller dan de vorige generatie.

Reageren is niet mogelijk.