Opel sjoemelt met verkoopcijfers

0

Opel heeft de verkoopcijfers in Duitsland opgepoetst met door de fabrikant zelf geregistreerde auto’s. Die worden vervolgens geleast door eigen medewerkers, hun familieleden en gepensioneerde werknemers, zo heeft het Duitse branchevakblad Automobilwoche onthuld..

Opel kwam over de eerste helft van dit jaar ‘officieel’ op een marktaandeel van 7,1 procent. Daarmee bezette het merk de 4e plaats in de Duitse verkoopstatistieken, achter Volkswagen (18,6 procent), Mercedes (9,4 procent), Audi (8,6 procent), BMW (7,4 procent) en Ford (7,2 procent) . Maar als de ruim 60.000 eigen leasewagens niet worden meegeteld, dan daalt dat percentage naar 4,5. Dit betekent dat Opel op zijn thuismarkt ‘kleiner’ is dan Skoda, dat in de eerste helft van dit jaar 5,5 procent marktaandeel realiseerde.

Volgens Opel is er niets mis met de door haar gehanteerde rekenwijze: “Bij de registratie telt Opel de auto’s van werknemers en voormalige werknemers mee. We zijn juist blij dat onze mensen achter ons merk staan en dat het aantal auto’s dat wordt gebruikt door werknemers en hun gezinsleden nog steeds toeneemt. Omdat wij een Duits bedrijf zijn, komen we zo noodzakelijkerwijs hoger uit dan concurrenten die auto’s uit het buitenland invoeren”, aldus een woordvoerder. Volgens Automobilwoche poetsen ook andere Duitse fabrikanten hun verkoopcijfers op, maar niet in de mate waarin dat bij Opel gebeurt.

Comments are closed.