Fiat Chrysler in vizier bij Chinezen

0

In de afgelopen 2 jaar heeft Fiat Chrysler Automobiles (FCA) regelmatig een blauwtje gelopen. Topman Sergio Marchionne was hard op zoek naar een partner, maar niemand leek belangstelling te hebben. Zowel bij General Motors als Volkswagen stond hij voor een dichte deur. Maar nu staat Fiat Chrysler Automobiles wél volop in de belangstelling.

Er is zelfs inmiddels een bod uitgebracht op de toko van Marchionne. Dat zou zijn gedaan door het Chinese Great Wall Motor. Ook andere autofabrikanten uit dit land hebben belangstelling voor FCA en zijn druk bezig met een financiële doorlichting van het bedrijf. Toch staat Great Wall Motor op voorsprong, want die heeft inmiddels een delegatie van FCA op bezoek gehad. Dat illustreert hoe serieus de belangstelling is. Aldaar dus geen dichte deur voor Marchionne.

Fiat Chrysler is de ideale overname prooi voor kapitaalkrachtige Chinese autofabrikanten. De onderneming is zelf financieel te zwak om alle ballen (elektrische aandrijving, techniek voor autonoom rijden, autodeelprojecten) in de lucht te houden. Alfa Romeo en Maserati boeken nu eindelijk betere resultaten en Jeep kan optimaal profiteren van de aanhoudende vraag naar SUV modellen, maar de positie van FCA qua goedkopere auto’s op de Noord Amerikaanse markt is zwak. De Fiat modellen 500L en 500X zijn daar geen succes, de gewone 500 heeft zijn glans verloren en zowel de Dodge Dart als de Chrysler 200 (gebaseerd op het onderstel van de Alfa Romeo Giulietta) zijn alweer uit productie. Dat schept mogelijkheden voor een bootlading vol goedkope Chinese auto’s.

Naast de concrete belangstelling van Great Wall Motors worden in de wandelgangen ook de namen van Dongfeng Motor, de Zhejiang Geely Holding Group en de Guangzhou Automobile Group genoemd (de laatste is de huidige joint venture partner van FCA in China). Allemaal zien zij Jeep als het tafelzilver. Voor het Ram pick-up label is ook veel belangstelling. Marchionne zou deze merken wel van de hand willen doen, maar dan via koppelverkoop of, zo kan je het ook zien, via een ‘twee betalen, vijf halen’ constructie: de koper krijgt er dat Chrysler, Dodge en Fiat gratis en voor niets bij.

Wie verlost mij van FCA? Topman Marchionne lijkt het antwoord gevonden te hebben.

De kroonjuwelen Alfa Romeo en Maserati worden buiten de deal gehouden. Deze 2 merken zullen, als het aan Marchionne ligt, à la Ferrari worden verzelfstandigd en apart naar de beurs worden gebracht, om zo maximale opbrengsten te genereren voor Exor, de holding van de Agnelli familie die nu nog een controlerend belang in FCA heeft.

Chinese autofabrikanten dromen al jaren om de lucratieve Noord Amerikaanse automarkt tew betreden. Zij hebben inmiddels miljoenen dollars uitgegeven aan beursstands op de belangrijke autotentoonstellingen in de Verenigde Staten, maar dat heeft zich tot nu toe niet vertaald in een daadwerkelijke invasie van de Amerikaanse markt. Begrijpelijk, want als er in één land scherp gekeken wordt naar de productkwaliteit, dan is het de Verenigde Staten wel. Het floppen van Yugo (Zastava) is alweer decennia geleden, maar dit drama (en kwaliteitsschandaal) ligt desalniettemin nog vers in het geheugen.

Maar inmiddels is duidelijk geworden dat Chinese autofabrikanten de achterstand in bouwkwaliteit gestaag aan het inlopen zijn. Geely, één van de gegadigden voor FCA, heeft inmiddels voldoende zelfvertrouwen om haar nieuwe merk Lynk & Co. los te laten op de Amerikaanse automarkt. Dat zal vanaf volgend jaar gebeuren. Geely, maar ook andere Chinese fabrikanten voelen de druk van hun overheid om internationaal te expanderen. Doel is de greep van het Aziatische land op de mondiale economie te vergroten. En met die overheid moet je geen ruzie krijgen in China, dus is er nu 1,5 biljoen euro door bedrijven apart gezet (70 procent meer dan voorheen) voor internationale acquisities.

Geely gaf in in 2010 al het goede voorbeeld met de overname van Volvo Cars. Inmiddels zijn ook bandenfabrikant Pirelli en de Duitse robotspecialist Kuka in Chinese handen beland. FCA rolde vorig jaar de rode loper uit voor een bezoek van een hoge delegatie waar ook een lid van het Communistische Partijbureau en de ambassadeur deel van uitmaakten. Dat geeft aan dat de geesten rijp zijn voor een acquisitiedeal rondom FCA. Marchionne, die volgend jaar met pensioen wil gaan, heeft zijn punt bij de Chinezen gemaakt: “schrijf een dikke cheque uit, en je krijgt direct de sleutels van mijn hoofdkantoor”.

Ook in China een opgaande lijn in de verkopen: Jeep

Fiat Chrysler Automobiles is aantrekkelijk voor een Chinese autofabrikant vanwege het distributienetwerk en de productie infrastructuur die het Italiaans/Amerikaanse bedrijf in diverse werelddelen heeft. Mondiaal heeft FCA 162 fabrieken en 87 R&D centra. Alleen al in Noord Amerika zijn er 2.600 dealers. Marchionne heeft inmiddels de rotte plekken (lees: zwaar verliesgevende onderdelen) uit FCA weggesneden. Zo zijn zoals gezegd de bedrijfseconomisch vreugdeloze modellen Dodge Dart en Chrysler 200 gesaneerd. Tegelijkertijd is er fors geïnvesteerd in uitbreiding van het gamma van Jeep. Dit merk zal eind dit jaar een nieuwe editie van haar iconische Wrangler voorstellen waarvoor naar verwachting veel Amerikanen in de rij zullen staan. Van deze Jeep volgt in 2018 ook een pick-up versie. Daarna kunnen we een Amerikaans alternatief voor de Range Rover verwachten; in potentie een SUV met een hele dikke winstmarge.

In 2015 hadden General Motors en Volkswagen ook toe kunnen slaan. Dat Jeep veel potentie heeft, was toen ook al duidelijk. Maar Marchionne wilde perse een partnerschap op gelijkwaardige basis en daar hadden de collega’s geen zin in. Toen hem gevraagd werd waarom hij dan niet op zoek ging naar een Aziatische partner, antwoordde Marchionne: “Daar zoeken ze geen partner. In Azië is men alleen geïnteresseerd in een acquisitie en overnamemateriaal”. Hij lijkt nu gelijk te krijgen. Hij eindigt dan zijn carrière als de meester strateeg die eerst voor een appel en een ei Chrysler van Barack Obama kocht en het vervolgens met een megawinst nu doorschuift naar de Chinezen.

Comments are closed.