Nieuwstelex

0

+++ De ALFA ROMEO Giulia blijkt een typische ‘love it or hate it’ auto te zijn. Niet vanwege zijn uiterlijk (wat dit betreft is hij eigenlijk een tamelijk grote grijze mus), maar omdat eigenaren enerzijds lyrisch zijn over de rijeigenschappen, maar anderzijds tot waanzin worden gedreven vanwege de onbetrouwbaarheid. Ook het Amerikaanse magazine Car and Driver heeft die ervaring met hun duurtest exemplaar. Vrijwel direct na het in gebruik nemen van de Giulia Quadrifoglio traden er allerlei elektrische storingen op. Niet veel later moest zelfs het volledige differentieel vervangen worden. Een opeenstapeling van problemen zorgde er daarna voor dat het tijdschrift de Giulia pas na een maand weer terug zou krijgen van de dealer. Sindsdien is het er niet veel beter op geworden. Nog altijd wordt de Alfa Romeo geteisterd door een veelvoud aan storingen, met name in de vorm van onnauwkeurige en foutief werkende waarschuwingslampjes. Zo gaf de Giulia aan dat er te weinig olie in de motor zat, ondanks dat de garage meermaals had geconcludeerd dat het niveau wel degelijk op peil was. Daarnaast beweerde de Italiaan na een wasbeurt lange tijd dat een van de deuren open stond. Op een gegeven moment verdwenen de waarschuwingen en meldingen, tot verbazing van het blad, net zo abrupt als ze waren gekomen. Er is evenwel nog maar omgerekend 16.000 kilometer met de duurtest auto gereden, dus er dient niet te vroeg gejuicht te worden. +++

+++ AUTONOOM RIJDEN hoeft niet duur te zijn. Althans, onderzoekers van de Cornell universiteit hebben geconcludeerd dat 2 camera’s en de juiste software even goed zijn als dure Lidar systemen. “De heersende opvatting was dat zonder Lidar het onmogelijk zou zijn een zelfrijdende auto te ontwikkelen. Wij hebben nu laten zien dat het, in theorie, ook mogelijk is met alleen het gebruik van camera’s”, schrijven de onderzoekers. Lidar systemen kosten duizenden euro’s. Vorige maand meldde Tesla topman Elon Musk ook al dat camera’s een goed alternatief zijn voor Lidar. Tesla ontwikkelt samen met Samsung een microchip die moet helpen om volledig autonoom rijden mogelijk te maken. +++

+++ 76 % van de Duitse automobilisten vindt een AUTOSLEUTEL vaak irritant. Circa 40 % wil liever de telefoon kunnen gebruiken om de auto te kunnen openen, sluiten en starten. Dat blijkt uit onderzoek van Bosch, de grootste onderdelenleverancier voor de auto-industrie. Het bedrijf maakt onder andere contactsloten en ‘keyless entry’ systemen voor talloze automerken. Dat 76 % van de ondervraagde Duitsers nu aangeeft een autosleutel vaak irritant te vinden, komt door het eeuwige ‘zoeken naar sleutels’ en het ‘niet weten waar je ze moet opbergen’. Dit zijn de grootste bronnen van ergernis. Ook hechten automobilisten steeds minder waarde aan mooi ontworpen sleutels met een duidelijk merklogo. Slechts 6 % van de ondervraagden vindt dit nog belangrijk, waarschijnlijk vooral eigenaren van een duur model. Dat de telefoon als alternatief wordt gezien voor de sleutel, komt doordat niemand meer de deur uit gaat zonder dit communicatiemiddel. Voor allerlei praktische zaken is tegenwoordig een applicatie ontwikkeld, dus waarom niet voor het ontgrendelen van de auto? Wat ook meespeelt is dat veel keyless entry’ systemen relatief eenvoudig te hacken zijn. Criminelen maken steeds vaker gebruik van een kastje waarmee het signaal van de originele autosleutel (die bij de eigenaar op de hal tafel ligt) wordt gekopieerd naar een ander exemplaar. Vervolgens kan de auto worden geopend en worden gestart. Met deze truc zijn in heel Europa al heel veel (dure) auto’s gestolen. Inmiddels is Bosch druk bezig met de ontwikkeling van een dergelijke telefoonapplicatie. Deze zogeheten ‘Perfectly keyless app’ werkt samen met sensoren in de auto die de telefoon herkennen en gedurende een aantal seconden alleen de portier van die persoon openen. Volgens Bosch is het beveiligingsniveau vergelijkbaar met dat van vingerafdruktechnologie. Als men de telefoon kwijt is, kan de connectie tussen applicatie en de auto eenvoudig via internet geblokkeerd worden. Bovendien wordt de verbinding tussen de auto en de telefoon tot stand gebracht met Bluetooth. Dit signaal kan niet worden onderschept door criminelen, waardoor het diefstalrisico een stuk kleiner wordt. Of de autosleutel definitief gaat verdwijnen, valt evenwel te betwijfelen. Want als de auto zonder stroom staat, is een mechanisch slotje best handig, nietwaar? +++

+++ De prijs van herlaadbare BATTERIJEN , die een derde van elektrische auto’s uitmaken, daalt in een hoog tempo. Dat komt doordat lithium en kobalt, materialen die nodig zijn om de stroom te geleiden, rap goedkoper worden. De afgelopen jaren schoten de prijzen van deze grondstoffen juist omhoog, maar nu is er sprake van een daling van respectievelijk 30 % en bijna 70 %. Voor de oorzaak moeten wij in China zijn: dat land heeft de aankoopsubsidies voor elektrische auto’s teruggeschroefd. Handelaren speculeren nu op een vraagdaling naar de voor batterijen benodigde grondstoffen. Een reductie van de groothandelsprijzen kan betekenen dat elektrische auto’s goedkoper gaan worden. De batterij van de Tesla Model S kost nu $10.000, maar dat kan duizenden dollars minder worden. +++

+++ In BELGIE zijn afgelopen maand 53.498 nieuwe auto’s ingeschreven. Dat is 2 % minder dan in april 2018. Kijken we naar de eerste 4 maanden van 2019, dan is er sprake van een verkoopdaling van 4,9 % ten opzichte van vorig jaar. Renault wipte Volkswagen afgelopen maand uit de leiderstoel met 5.378 tegen 5.242 registraties. BMW pakte de derde podium plaats met 3.941 inschrijvingen. Peugeot en Audi staan op 4 en 5 met respectievelijk 3.861 en 3.310 registraties. In het eerste kwartaal van 2019 waren de 10 populairste modellen in België achtereenvolgens de Volkswagen Golf, de Citroën C3, de Renault Clio, de Fiat 500, de Opel Corsa, de Renault Scénic, de Volkswagen Polo, de Hyundai Tucson, de Mercedes A klasse en de Volkswagen Tiguan. +++

+++ Bosch loopt achter op andere toeleveranciers van de auto-industrie bij de batterij productie en wedt daarom nu liever op een ander paard: de BRANDSTOFCEL technologie. De Duitse reus heeft hiervoor een partnerschap getekend met PowerCell Sweden. Doel is de gezamenlijke productie van zogeheten stacks. Dat is de chemische ‘fabriek’ van de brandstofcel die waterstof (uit de tanks) samen met zuurstof (uit de lucht) in elektriciteit transformeert. Het promoten van waterstof is om meer dan één reden interessant. Ten eerste is de zogeheten FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) een elektrische auto waarvan de batterij niet opgeladen hoeft te worden; ook bij snelle stations een tijdrovende bezigheid. Een op waterstof rijdende personenwagen produceert immers zijn eigen elektriciteit. Dat maakt hem geschikter voor het afleggen van grote afstanden. Voltanken van de tanks met waterstof duurt slechts 3 à 4 minuten. Dit betekent dat er veel minder tankstations nodig dan laadpunten voor elektrische auto’s met een accupakket. Bovendien is de brandstofcel volgens Bosch “10 keer lichter en goedkoper” dan een batterijenset. Ondanks deze voordelen, hoeven wij volgens de toeleverancier op de korte termijn evenwel niet te rekenen op een explosieve stijging van de populariteit van de FCEV. Dat komt enerzijds doordat er nog praktisch amper stations zijn waar je waterstof kan tanken en anderzijds door de kosten. Het wachten is op een autofabrikant à la Tesla die het als haar missie ziet om een FCEV te lanceren die niet meer dan $35.000 dollar kost … +++

+++ Duurzame DIESEL krijgt steeds meer voet aan de grond. Terwijl begin 2018 geen enkel tankstation dit brandstoftype verkocht, zijn dat er dit jaar al 56. Onder andere bij Texaco en Tamoil kan je het blauwkleurige goedje tanken. De bottleneck lijkt nu vooral de auto te zijn: alleen PSA (Citroën, DS, Peugeot en sommige Opel modellen) en Volvo hebben hun personenwagens vrijgegeven voor blauwe diesel. De synthetische brandstof, die gemaakt wordt van gebruikt frituurvet, zeewier en andere planten, stoot 89 % minder CO2 uit dan de conventionele variant. “Blauwe diesel is op dit moment dé transitiebrandstof voor elke dieselmotor”, zegt aanbieder Vincent van Maurik van Future Fuels. Ewout Klok van de belangenvereniging voor tankstations weet echter nog niet of de consument wel op blauwe diesel zit te wachten: “Het is best een kostenpost wanneer je veel kilometers rijdt. Maar als de vraag stijgt, dalen de productiekosten: het is afwachten wat de consument wil. Maar als je dan toch subsidie wil verlenen als overheid om de boel schoner te maken, dan is dit een uitgelezen kans om dat te proberen: het is 100 % fossielvrij, dus als de overheid milieustappen wil maken, dan moet het duurzame alternatief op hetzelfde prijsniveau als gewone diesel komen”. +++

+++ Vorige maand verschenen er berichten in de media dat per gereden kilometer een ELEKTRISCHE auto meer CO2 uitstoot dan een exemplaar met een dieselmotor. Dat blijkt niet te kloppen. Reden is onder andere dat in het onderzoek dat aan de bewering ten grondslag ligt uitgegaan wordt van de NEDC (New European Driving Cycle) meetmethode. Maar deze circa 20 jaar oude norm is inmiddels achterhaald. Door allerlei trucs slagen autofabrikanten erin om bij deze meetmethode, die gebaseerd is op laboratoriumtests, hun modellen veel minder CO2 uit te laten stoten dan op de weg. Het verschil bedraagt gemiddeld 40 %. Om deze reden wordt NEDC op dit moment in Europa vervangen door een andere meetmethode, WLTP genaamd. Een andere tekortkoming van het aan de bewering ten grondslag liggende onderzoek is dat er van een onrealistisch korte levensduur van de batterij wordt uitgegaan. Er wordt gesteld dat die na ongeveer 150.000 kilometer ‘versleten’ zou zijn, maar Tesla rijders tonen aan dat de accu van hun auto zeker 600.000 kilometer kan meegaan. Dat is langer dan de levensduur van de rest van de auto. Daarnaast is de productie van de batterij ook minder vervuilend dan door de onderzoekers werd aangenomen. Zij maakten gebruik van circa 10 jaar oude cijfers. Schaalvergroting en het gebruik van duurzame energie hebben ervoor gezorgd dat er tijdens de productie van accu’s nu minder CO2 wordt uitgestoten dan in 2009. Onderzoeksinstituut TNO concludeerde in 2015 dat een elektrische auto, indien zijn productie wordt meegerekend, een gemiddeld 65 % lagere emissiewaarde heeft dan een dieselexemplaar. Enige voorwaarde is wel dat er op groene stroom wordt gereden. Maar ook als dat niet het geval is, veroorzaakt de elektrische auto volgens TNO nog steeds afgerond 20 % minder CO2-uitstoot dan een dieselende personenwagen. Dit verschil zal in de toekomst alleen maar groter worden nu kolencentrales gestaag gesloten worden. Dit zijn allemaal redenen beoordelen om de stelling “per gereden kilometer stoot een elektrische auto meer CO2 uit dan een exemplaar met een dieselmotor” als onwaar te bestempelen. +++

+++ Landen in EUROPA moeten de handen ineenslaan om zo voorloper te worden bij de productie en ontwikkeling van batterijen voor elektrische auto’s. Dat stellen de Franse en Duitse ministers van Financiën. Zij presenteren een samenwerkingsproject voor de ontwikkeling en productie van Europese autobatterijen. Duitsland wil €1 miljard steken in de samenwerking en Frankrijk investeert €700 miljoen. Beide landen hopen daarnaast €1,2 miljard aan investeringen op te halen voor het samenwerkingsproject. Volgens de Duitse minister van Economische Zaken, Peter Altmaier, moet Europa het voortouw nemen bij de productie van de batterijen omdat de elektrische personenwagen de waardeketen van de gehele auto-industrie op zijn kop zal zetten. “Wij moeten er voor zorgen dat wij meer expertise krijgen op het gebied van auto batterijentechnologie; het gebied waar in de toekomst het meeste geld mee zal worden verdiend. Ons doel is ook om onze batterijen te exporteren om op die manier duidelijk te maken dat ‘Made in Europe’ een belangrijk keurmerk wordt”. De Franse minister van Financiën, Bruno Le Maire, beaamt het belang van de Europese batterijproductie. “Dit is van strategisch belang”, zei hij. “De samenwerking zorgt ervoor dat Europa kan blijven concurreren met de Verenigde Staten en China”. +++

+++ Een Japanse rechtbank heeft er in toegestemd Carlos GHOSN weer vrij te laten. Dit keer hebben zijn advocaten daarvoor wel een borgsom van omgerekend €4 miljoen euro over moeten maken. Dat bericht Automobiel Management. Bovendien mag Ghosn nog altijd het land niet uit en is hem ook verboden bewijsmateriaal te vernietigen. Ghosn was eerder ook op borgtocht van toen acht miljoen euro vrijgelaten maar werd 4 april opnieuw gearresteerd op grond van nieuwe beschuldigingen dat hij illegaal bedrijfsgelden voor eigen gebruik had laten uitbetalen. De advocaten denken dat de gevallen autobaas zich in relatieve vrijheid beter kan voorbereiden op komende rechtszaken over de tot nu toe 4 formele beschuldigingen die tegen hem zijn ingebracht. Wanneer Ghosn daadwerkelijk voor moet komen is nog volstrekt onduidelijk. +++

+++ De wereldwijde markt voor het HERGEBRUIK van accupakketten van elektrische voertuigen zal de komende jaren groeien naar 2 miljard euro, zo heeft onderzoeksbureau Allied Market Research becijferd. Tot en met 2025 wordt een samengestelde jaarlijkse groei (CAGR, Compound Annual Growth Rate) van 41,8 % verwacht. De hoge investeringen voor het opzetten van recyclingfaciliteiten wegen volgens het bureau niet op tegen de kansen die er voor bedrijven liggen, gezien de toenemende populariteit van elektrische voertuigen. De hoogste groei wordt verwacht in het hergebruik van accupakketten in energieopslagsystemen. Doorgaans zijn de gebruikte batterijen nog goed voor 70 tot 80 % van hun oorspronkelijke capaciteit. Dit segment heeft volgens de auteurs een CAGR van 47,8 %. +++

+++ LEXUS werkt momenteel aan een nieuw model dat in de hiërarchie een plek moet krijgen onder de UX. Dat laat Pascal Ruch, hoofd van Lexus Europe, in een interview weten. Volgens de topmanager moet het model op termijn de huidige CT 200h gaan opvolgen. Deze Lexus werd in 2011 op de markt gebracht en is daarmee bepaald niet meer de jongste in zijn segment, ondanks het doorvoeren in 2017 van een facelift. Het is nog niet gezegd dat de nog naamloze opvolger van de CT 200h weer een hatchback wordt. Mocht Lexus kiezen voor een hoger model, dan is zij hiermee niet alleen want ook Volvo zal medio 2021 met een cross-over komen als verlate opvolger voor de V40. De huidige CT 200h moet het volgens Ruch nog zo’n 2 jaar zien vol te houden op de Europese automarkt. Dit betekent dat de nieuwe compacte Lexus omstreeks 2021 gepresenteerd wordt. Hij zal zeer waarschijnlijk op het modulaire TNGA platform van Toyota gebaseerd worden, maar het is niet gezegd dat de opvolger hybride techniek krijgt. Mogelijk vindt Lexus het in 2021 tijd worden voor een volledig elektrisch model. Op die manier wordt ook interne concurrentie met de UX voorkomen. +++

+++ Bij NISSAN houdt de productiedaling aan. In maart rolden er wereldwijd 446.813 auto’s van de band. Dat is bijna 14% minder dan een jaar eerder. Over het afgelopen boekjaar (1 april 2018 t/m 31 maart 2019) kwam de productie bij Nissan uit op 5.360.888 auto’s; een daling van 6 %. De grootste klappen vielen bij de grote fabriek in het Noord Engelse Sunderland. Daar daalde de productie met ruim een kwart naar 34.740 auto’s. Over het hele boekjaar gemeten was er sprake van een terugval van 15 % naar 415.364 exemplaren. In de andere Europese fabriek van Nissan, die in Barcelona, worden nu nog nauwelijks personenwagens meer gebouwd. Daar bleef de productie in maart steken op een magere 5.868 stuks ofwel weer ruim 25 % minder dan een jaar eerder. Reden is het saneren van de Pulsar die daar van de band liep. Overigens produceerde Nissan ook in Japan minder auto’s. In het hele boekjaar kwam de output daar uit op 791.556 personenwagens, hetgeen 11 % minder was dan in de voorafgaande periode. Alleen in China was er sprake van een kleine stijging (1,3 %) naar 1.556.527 auto’s. Daarmee nemen de fabrieken in dit Aziatische land nu 30 % van de totale autoproductie van Nissan voor hun rekening. +++

+++ PORSCHE zal in september op de IAA van Frankfurt de nieuwe 911 ‘Type 992’ Turbo voorstellen. Dankzij een volledig vernieuwde 6 cilinder boxermotor bedraagt met vermogen van de nieuwe editie meer dan 600 pk. De Turbo S versie levert nog eens 40 stuks meer (en onderscheidt zich ook door een specifieke afstelling van de ophanging). Het spreekt voor zich dat met bij vermogens vierwielaandrijving standaard is. De cabrioletversie van de nieuwe 911 Turbo wordt in 2020 voorgesteld.

+++ Tegen het einde van dit jaar zullen er 1.000 banen verdwijnen in de PSA fabriek in Mulhouse, vanwege het stilleggen van de productie van de huidige generatie 2008. De tweede editie van de B segment SUV, die al in september zal worden voorgesteld, zal in Vigo in Spanje worden gebouwd. Op dit moment komen er dagelijks bijna 700 exemplaren van de 2008 uit de fabriek in de Elzas. De banenreductie treft in de eerste plaats uitzendkrachten. Momenteel zijn er 5.300 vaste contractfuncties in Mulhouse en 1.300 tijdelijke werknemers. PSA is niet van plan om over te gaan tot gedwongen ontslagen. Eerst zal de nachtdienst in oktober worden geschrapt. Tegen het einde van het jaar zal er een verschuiving zijn van 2 dagdiensten naar 1,5. De fabriek in Mulhouse zal zich vervolgens specialiseren in de productie van middelgrote en premium PSA modellen op het EMP2-platform. Momenteel assembleert de site, naast de 2008, de DS 7 Crossback en de nieuwe 508. PSA bevestigt dat er vanaf 2021 in Mulhouse een nieuw volumemodel zal worden geproduceerd, wat dan weer zal leiden tot een toename van het personeelsbestand. Over het betreffende model worden nog geen mededelingen gedaan, maar waarschijnlijk betreft het een D segment sedan of liftback voor DS. En de 2008 in dit alles? +++

+++ RIJSCHOLEN hebben niet altijd hun algemene voorwaarden of verzekeringen op orde. En dat kan ertoe leiden dat leerlingen eventueel moeten opdraaien voor verkeersovertredingen en schade die ze veroorzaken tijdens de rijles, zo blijkt uit onderzoek naar de algemene voorwaarden van rijscholen. De Vereniging Rijschoolbelang erkent dat niet alle rijscholen verzekerd zijn en dat sommige leerlingen moeten opdraaien voor snelheidsovertredingen. Dat mag niet. Een rijschool zegt in de algemene voorwaarden te hebben staan dat boetes doorberekend worden om leerlingen bewust te maken van de kosten van verkeersovertredingen. “Juridisch onhoudbaar”, zegt verkeersrecht advocaat Bert Kabel: “De leerling staat in een bijzondere verhouding tot de rijschool en hij is juridisch gezien ook niet de bestuurder”. Hij voegt er aan toe: “Op het moment dat de leerling een overtreding begaat, betekent dit dat een rijschoolhouder niet heeft ingegrepen”. Kabel is verbaasd dat sommige rijscholen niet verzekerd zijn, wel ziet hij vaker, vooral bij kleine rijscholen, dat algemene voorwaarden gewoon gekopieerd worden. Voorzitter Peter van Neck van de Vereniging Rijschool Belang zegt regelmatig klachten af te handelen van leerlingen. Volgens hem spelen de moordende concurrentie in de branche én kostenoverwegingen mogelijk een rol in het niet-verzekerd zijn van rijscholen. +++

+++ De prijs van RUWE OLIE stijgt de komende tijd snel door. Volgens een grote vermogensbeheerder is er geen zicht op afkoeling vanwege de spanningen in de wereld. De prijzen van ruwe olie worden met enige vertraging doorberekend aan de pomp en de recente opmars zal gevolgen krijgen voor de automobilist. Sinds 24 december is de prijs met bijna 50 % gestegen. Daar zal het niet bij blijven. Geopolitieke spanningen, oftewel een serie politieke conflicten, zullen olie nog duurder maken. Er zijn verschillende factoren die de wereldwijde olievoorraden zullen blijven beperken. Zo legt Washington definitief sancties op aan alle landen die olie uit Iran blijven invoeren. Tot nu toe kregen landen als India een Amerikaanse vrijstelling voor hun aankopen. Maar deze zogeheten Wavers (die zijn verleend aan 8 landen) zullen aflopen en sancties zullen worden ingevoerd. Naar verwachting stoppen daardoor veel landen met het handelen met Iran. Bronnen van zorg met betrekking tot de uitval van olie productie zijn ook Venezuela en Libië. Dat leidt op termijn tot een stijging van prijzen aan de pomp. Oproepen van president Donald Trump aan Saoedi-Arabië om de oliekraan verder open te draaien om zo Amerikaanse consumenten lagere benzineprijzen te geven, zijn niet opgevolgd. +++

+++ Exact 30 jaar na de bouw van de allereerste auto in de Amerikaanse fabriek van SUBARU in Lafayette, Indiana is het 4 miljoenste exemplaar van de band gerold. Het mijlpaalvoertuig was een zilverkleurige Outback. De opgehoogde en ruiger aangeklede stationwagon is 1 van de 4 modellen die de Japanners momenteel in de Verenigde Staten bouwen. Naast de Outback vervaardigt Subaru in de fabriek de Impreza, de Ascent en de Legacy. Ze zijn allemaal gebaseerd op de zogeheten Global Architecture van het automerk. Subaru heeft slechts 1 fabriek buiten Japan. In eerste instantie was het productievestiging waarvan ook Isuzu gebruik zou maken. Daartoe werd op 29 mei 1986 een samenwerkingsovereenkomst getekend. Een dik half jaar later werd de locatie gekozen, waarna op 14 mei 1987 de eerste steen voor de fabriek werd gelegd. 2 jaar later kon de preproductie beginnen. Subaru startte toen met de Legacy en Isuzu met een pick-up. In 1993 kwam er een model voor een ander Japans merk bij: de Passport voor Honda. In 2001 werd Subaru volledig eigenaar van de fabriek. De bouw van Isuzu modellen liep toen nog enige tijd door, maar zou op 23 juli 2004 alsnog eindigen. Na de aandelenparticipatie van Toyota in Subaru kreeg de fabriek in Indiana de productieverantwoordelijkheid voor de Camry. De komst van deze grote middenklasser werd op 13 maart 2006 aangekondigd. De eerste in Lafayette gebouwde Camry zag op 28 februari 2007 het levenslicht. En dikke anderhalf jaar later verliet al het 100.000ste exemplaar de fabriekspoort; een jaar later de 200.000ste. In 2016 werd de bouw van de Camry in de Subaru fabriek beëindigd omdat de eerste voortekenen zich toen aandienden dat Amerikanen uitgekeken raakten op de sedan. In 1989 rolden er precies 4.087 auto’s van de band in de Amerikaanse Subaru fabriek. Na 2 jaar steeg de productie tot 116.297 stuks en in 1998 realiseerde men in Lafayette voor het eerst een output van meer dan 200 duizend auto’s, namelijk 216.198 exemplaren. Na de eeuwwisseling daalde de productie gestaag omdat de samenwerking met Isuzu (en indirect Honda) op zijn eind liep. Dieptepunt was 2006, toen er 110.373 auto’s de fabriekspoort verlieten. Met dank aan Toyota steeg de output daarna weer. In 2011 werd de grens van 200 duizend eenheden voor de tweede keer gepasseerd. Het productierecord staat momenteel op 2018 met 348.597 auto’s, maar Subaru rekent er op dat dit in het nu lopende jaar gebroken zal worden. Voorlopig lijkt de grens nog niet bereikt te zijn, want de fabriek heeft een capaciteit van 514.000 voertuigen per jaar. Een beperkende factor is wel het modellengamma van Subaru. De Amerikaanse autoconsument heeft namelijk erg lauw gereageerd op de jongste editie van de XV. Ook de nieuwe Legacy is geen model waar het publiek in de Verenigde Staten nog warm voor loopt. +++

+++ Tesla is op dit moment een van de grootste gebruikers van accu’s voor elektrische auto’s ter wereld. En juist zij laten nu weten dat ze bang zijn dat er over niet al te lange tijd een grondstoffen TEKORT om de batterijen te kunnen produceren, gaat ontstaan. De overstap naar volledig elektrische auto’s gaat niet bepaald soepel. De levertijden van sommige modellen zijn lang, al wordt daar hard aan gewerkt door de betreffende fabrikanten. Maar de hele branche loopt tegen een groot en groeiend probleem aan: het vinden van grondstoffen voor de accu’s die in de elektrische auto’s gemonteerd worden. Vooral kobalt is een groot probleem omdat dat op maar weinig locaties ter wereld gemijnd wordt. Tesla is een van de grootste afnemers van verschillende grondstoffen en waarschuwt nu voor tekorten. Tijdens een conferentie in Washington liet Sarah Maryssael, de wereldwijde inkoopmanager bij Tesla voor batterijmetalen, weten dat de automaker zich uiterst zorgen maakt over de toekomst. De vraag naar grondstoffen blijft toenemen terwijl de productie hiervan niet evenredig meegroeit. Dit geldt voornamelijk voor metalen die gebruikt worden in lithium/ion accu’s. Kobalt is dus het grootste zorgenkind. Dat wordt eigenlijk alleen in Kongo opgegraven. Dat gebeurt vaak door kinderen en in erbarmelijke omstandigheden. Daarom zijn er al meerdere automakers op zoek naar alternatieven, maar die zijn lastig te vinden. Tesla heeft het geluk dat het als enige veel minder kobalt in haar batterijen gebruikt, maar de Amerikanen maken zich ook zorgen om nikkel. Elon Musk heeft als missie gesteld dat Tesla eigenlijk helemaal van kobalt af moet. Daarom ligt bij hem de focus meer op nikkel. Ook heeft het bedrijf samenwerking verbanden opgezet met kleinere opgravers in Australië en Amerika. Voor autofabrikanten als Audi, BMW en dergelijke is dat geen optie. De accu’s die zij gebruiken bevatten teveel kobalt, waardoor zij eigenlijk aangewezen zijn op de productie in Kongo. BMW heeft daarvoor een eigen oplossing gevonden. Zij werkt vanaf nu alleen nog samen met bedrijven die kunnen aantonen dat die hun werknemers netjes behandelen en geen gebruik maken van kinderarbeid. Het komt niet vaak voor dat Tesla zich zorgen maakt over de aanlevering van grondstoffen. Het leek een van de weinige zaken die het bedrijf goed op orde had. Daarnaast is het ietwat vreemd dat Tesla zich zorgen maakt over nikkel; een metaal dat vrij makkelijk en op veel plaatsen ter wereld gewonnen wordt. Het is naast kobalt en koper een van de meest gebruikte grondstoffen voor batterijen. +++

+++ TESLA weet dat zij haar succes in Noord-Amerika voor een groot deel te danken heeft aan subsidies van lokale overheden. Om Canadese klanten tegemoet te komen, lanceert de autofabrikant in hun land een Model 3 met amper 150 km actieradius. Dat vindt Tesla een bedrijfseconomisch verantwoorde manier om een minder dan 45.000 Canadese dollars kostende versie van de elektrische auto in haar gamma op te nemen. Die prijs is belangrijk omdat de consument dan nog net in aanmerking komt voor 5.000 dollar overheidssubsidie. Maar het moet natuurlijk niet te gek worden. Tesla wil voorkomen dat men in Canada massaal de extra goedkope uitvoering gaat bestellen. Om de vraag laag te houden, is de actieradius van de Model 3 Standard Range Plus (normaliter 415 km) verlaagd naar 150 km. Veel kopers zal het misschien niet opleveren, maar Tesla denkt zo toch te kunnen voorkomen dat klanten richting Hyundai, Kia of Nissan vertrekken. +++

+++ Met een afstand van 20,8 kilometer, dik 70 bochten, grote hoogteverschillen en gemene hellingen is de Nürburgring Nordschleife met geen enkel ander circuit ter wereld te vergelijken. TOYOTA heeft nu aangekondigd zijn eigen ‘Nürburgring Nordschleife’ te gaan bouwen in Japan. Die komt te liggen in de omgeving van het nieuwe ontwikkelingscentrum in Shimoyama (Aichi) dat al voor een deel in gebruik is. Toyota maakt er al testkilometers op een regulier testcircuit, maar in de toekomst komt daar ook een 5,3 kilometer lang exemplaar bij. Dit circuit is volgens Toyota geïnspireerd op de Nürburging en krijgt tientallen bochten en ook stevige hoogteverschillen (75 meter). Naar verwachting is het rond 2023 gereed voor gebruik. Het Toyota Technical Center Shimoyama ligt op ongeveer 30 minuten rijden van het hoofdkantoor in Toyota City. Toyota investeert omgerekend dik €2,4 miljard in de nieuwe testfaciliteit. Nu werken er nog 50 personen in het test en ontwikkeling centrum. Dat moeten er rond 2023 ruim 3.300 zijn. +++

+++ VOLVO heeft haar nettowinst in het eerste kwartaal met ruim 21 % zien dalen naar €190 miljoen. De omzet kwam met afgerond €6 miljard juist wel hoger uit, namelijk bijna 11 %. Gevolg was dat de operationele marge bij Volvo van 6,4 % naar 4,6 % daalde. Met 161.320 exemplaren werden er evenwel bijna 10 % meer auto’s verkocht dan in het eerste kwartaal van 2018. Volvo wijdt de winstdaling vooral aan de prijzenoorlog in China en aan hogere logistieke kosten vanwege de handelsoorlog en de daaruit voortkomende exportheffingen. Daarnaast was de Zweedse autobouwer ook de helft meer geld kwijt aan onderzoek en ontwikkeling dan in de eerste 3 maanden van 2018. Verder begint de leeftijd van de huidige generatie XC90 te tellen. Aan dit model wordt nu eenmaal meer verdiend dan aan de XC40 dus als de vraag terugloopt, dan merkt Volvo dat direct in haar portemonnee. Topman Håkan Samuelsson is desondanks toch tevreden: “De aanhoudende omzetgroei die wij afgelopen kwartaal hebben laten zien, bewijst de kwaliteit van ons modellenaanbod. Wij hebben in alle regio’s marktaandeel weten te winnen”. Hij waarschuwt wel dat de marges onder druk zullen blijven staan, reden waarom ook bij Volvo scherp op de kleintjes gelet moet gaan worden. De Zweedse dochter van Geely wist in China 4 % meer auto’s te verkopen, namelijk 29.866 exemplaren. Dit land blijft daarmee verreweg de grootste afzetmarkt. In Europa gingen de verkopen met 8,7 % omhoog naar 87.023 auto’s. Daarmee deed Volvo het een stuk beter dan de markt als geheel. In de Verenigde Staten gingen de zaken nog meer voor de wind: aldaar werd een groei van bijna 10 % gerealiseerd en gingen er 22.058 auto’s over de toonbank. +++

+++ Er komt definitief een Grand Prix op Circuit ZANDVOORT . Dat bevestigt een betrouwbare bron binnen de organisatie, na eerdere berichtgeving over een mogelijke Formule 1-race op het circuit. Volgens de bron komt er binnen 2 weken een persconferentie waarop dat bekendgemaakt wordt. Andere bronnen bevestigden eerder al dat de Formule 1 wedstrijd op Zandvoort volgend jaar waarschijnlijk gecombineerd wordt met de Jumbo Racedag op 30 april tijdens de voorjaarsvakantie. De vrije trainingen zouden dan op 1 mei zijn, de kwalificatie op 2 mei en de race zelf op zondag 3 mei 2020. +++

Reageren is niet mogelijk.