Zwakker dan verwacht: Renault Mégane RS

0

De Renault Mégane RS heeft een reputatie hoog te houden. Er wordt dan ook al maanden halsreikend uitgekeken naar de nieuwe generatie. Niet in de laatste plaats omdat Renault zelf regelmatig met plaagfoto’s gestrooid heeft. Maar nu is hij klaar en kunnen wij kennismaken met de nieuwe Mégane RS.

Net als de gewone versies is de RS enkel verkrijgbaar als 5-deurs. Daarmee is hij niet uniek, want ook concurrenten als de Ford Focus RS en de Honda Civic Type R hebben achterportieren standaard. In vergelijking met deze rivalen heeft de Renault Mégane RS een minder grote en krachtige motor (zie volgende alinea), maar dat compenseert hij met standaard vierwiel besturing.

Onder de kap zit namelijk geen 2,0 of 2,3 liter blok maar een 1.8 TCe unit. Gloednieuw weliswaar, althans in een andere configuratie dan waarin deze motor in de nieuwe Alpine A110 belandt, maar de koper zal het moeten doen met 280 pk / 390 Nm. En, in tegenstelling tot de Ford Focus RS en Volkswagen Golf R, met louter voorwielaandrijving. Renault claimt evenwel dat een sperdifferentieel en een herziene MacPherson voorwielophanging met onafhankelijke fuseepen voor optimale tractie zorgen.

De aanslagpunten van de schokdemping zijn hydraulische gedempt, hetgeen voor meer comfort zorgt. Renault heeft hier duidelijk minder bespaard dan op de Clio RS. Dat geldt ook voor de transmissie, want bij de nieuwe Mégane RS is er wél keuze tussen 2 versnellingsbakken: een manuele of een gerobotiseerde EDC unit met dubbele koppeling; in beide gevallen zijn er 6 trappen. Renault noemt nog geen tijd voor de sprint naar 100 km/u en dat is een veeg teken …

Verder is de nieuwe Mégane RS voorzien van de gebruikelijke hete hatchback toeters en bellen, zoals sportstoelen (al dan niet met Alcantara bekleed), spoilers, extra grote luchtinlaten en een centrale uitlaatpijp. Aan de voorzijde kan het sportieve topmodel van de reeks worden herkend aan de karakteristieke RS opstelling van de LED units, terwijl ook de hier getoonde oranje carrosseriekleur exclusief voor de hete Mégane is bestemd. Als je goed naar de Mégane RS kijkt, dan zie je dat hij een behoorlijk stuk breder is dan de doordeweekse uitvoeringen. Aan de voorkant is de sportieve topper 6 centimeter gespierder, terwijl de afmeting van de kontpartij met liefst 4 centimeter gegroeid is.


De nieuwe Renault Mégane RS is te koop vanaf december. Er zal dan bij het Franse straatkanon gekozen worden uit een Sport of Cup uitvoering. Een jaar later volgt een Trophy variant met 300 pk. Verrassend dat de Fransen dit nu al laten weten, maar wellicht omdat zij aan hun water voelen dat 280 pk tegenwoordig onvoldoende is om fans van hete hatchbacks op hun fiets te doen springen.

Comments are closed.