Fijner maar kleiner: Dacia Duster

0

Dacia heeft de tweede generatie Duster verkoop klaar. Hem wacht een zware taak. Maar niet omdat de nieuwe Duster verloren terrein (marktaandeel dat zijn voorganger uit zijn handen heeft laten glippen). Integendeel: de eerste generatie was met afgerond 2 miljoen verkochte exemplaren een bestseller. Dan is het altijd een delicate taak en een zware erfenis voor de opvolger om in de succesvolle voetsporen te treden. Zal dat de nieuwe Duster lukken? In de buurt van Athene, Griekenland, kon er kennisgemaakt worden met de nieuwe Dacia voor een antwoord op deze vraag.

Toen in 2010 de eerste generatie Duster op de markt verscheen, waren alle ingrediënten om de Dacia uit te laten groeien tot een succes aanwezig: de carrosserievorm van een SUV (inclusief de stoere uitstraling om alles wat op zijn pad komt het hoofd te kunnen bieden), beproefde motoren van Renault, veel interieurruimte, een grote kofferbak en een heel acceptabel comfort. In combinatie met bijzonder aantrekkelijke tarieven maakte dat de Duster onverslaanbaar. De cijfers zijn het bewijs: ten tijde van de facelift halverwege zijn loopbaan (eind 2013) waren er wereldwijd meer dan 800.000 exemplaren van de Duster verkocht. De mijlpaal van 1 miljoen bestellingen werd in de zomer van 2014 gepasseerd en het 2 miljoenste exemplaar rolde in de laatste herfst van de band, net voordat de fakkel wordt doorgegeven aan de tweede generatie.

Maar hoe vernieuw je een succesnummer? Het Roemeense merk besloot slechts kleine details te veranderen. Daarmee zou de bestaande, trouwe klantenkring het beste bediend kunnen worden. Alle intrinsieke kwaliteiten van de Duster zijn dus behouden gebleven. Dacia maakt gebruik van hetzelfde platform en ook het design is zeer herkenbaar, met vergelijkbare carrosserieverhoudingen en een identiek profiel: de nieuwe Duster heeft dezelfde breedte, dezelfde hoogte en dezelfde wielbasis als zijn voorganger. Met 4.341 mm is hij slechts 26 mm langer (de overhang aan de voorkant valt noodzakelijkerwijs iets groter uit omdat er structurele verbetering aan het koetswerk met het oog op de zwaardere botsproeven nodig waren).

En toch is er geen carrosseriepaneel hetzelfde gebleven. Elk detail aan de nieuwe Duster is anders. De neuspartij oogt gladder, maar de Roemeen heeft niks aan stoerheid ingeleverd omdat hij onverminderd robuust oogt met een nóg grotere grille, een hogere motorkap, stoere luchtopeningen in de voor spatborden en vierkante (in plaats van verticale) achterlichten. Voor het laatste designelement heeft Dacia brutaal kopieerwerk gedaan bij de Renegade van Jeep, maar de doelgroep van de Duster zal daar geen moment mee zitten: het is nooit verkeerd om op een model van een premium merk te lijken. Trouwens, ook voor de styling van de voorzijde hebben de Roemenen goed naar hun Amerikaanse collega’s gekeken want er is een treffende gelijkenis met de nieuwste Jeep modellen (Compass en Grand Cherokee na de facelift).

Ook in het interieur werd de bezem er door gehaald. Het dashboard inclusief het stuurwiel is nog steeds ‘herkenbaar Dacia’, maar het ontwerp van de boordplank is volledig nieuw. De Roemenen hebben belangrijke stappen vooruit gezet in termen van kwaliteit. Bij de afwerking van het interieur van de nieuwe Duster werd er zichtbaar een tandje bij geschakeld. Om het in universele reclametermen te verwoorden: dat zie je niet alleen, maar dat voel je ook. Dacia heeft namelijk zachtere plasticsoorten gebruikt. Toch betreedt je bij het instappen in de nieuwe Duster ontegensprekelijk de budgetwereld waarbij de ergonomie in sommige opzichten het kind van de rekening is geworden. Het centraal geplaatste touch screen staat weliswaar 74 mm hoger dan voorheen, maar is nog steeds onderhevig aan reflecties waardoor het soms moeilijk afleesbaar is.

Waarschijnlijk is het extra interieurschuim (achter de plastic panelen) er debet aan dat de nieuwe Duster minder ruim is dan zijn voorganger. Het gaat om marginale verschillen, maar toch. Zo is de interieurbreedte op ellebooghoogte voorin met 8 millimeter afgenomen en achterin zelfs met 24 millimeter. De hoofdruimte nam met 5 respectievelijk 2 millimeter af. Maar daar hoeft niemand wakker van te liggen: 2 volwassenen kunnen nog steeds comfortabel achterin de Duster zitten.

Dezelfde ontwikkeling zien we in de kofferbak. Doordat de beschikbare breedte daar tussen de wielkasten aanzienlijk is afgenomen (van 1.002 tot 977 mm), lever je 30 liter volume onder de bagageafdekking in. Na 445 liter aan spullen met de achterklep dicht; bij de oude Duster was de limiet 475 liter. Een verschil waar wel mee te leven valt, ook omdat de prijs:ruimte verhouding van de Dacia onverminderd competitief blijft. Maar het is even slikken als je de kofferbak capaciteit vergelijkt met neer geklapte achterbank. Dan gaat de Duster rijder er bijna 160 liter op achteruit! In plaats van 1.636 liter stouw capaciteit moet de koper van het nieuwe model het voortaan doen met 1.478 liter (de vierwiel aangedreven uitvoering van de Duster hebben een kleinere kofferbak, maar de capaciteit krimp is evenredig).

In motorisch opzicht loopt de nieuwe Duster keurig in de pas bij zijn voorganger. In andere Europese landen wordt de basis gevormd door de atmosferische 1.6 SCe uitvoering met 115 pk en 156 Nm, maar Nederlandse kopers stappen direct in de 1.2 TCe in, die dankzij directe injectie en turbo goed is voor 125 pk en 205 Nm. Het is een gecultiveerde, soepele en levendige krachtbron die in menig premium auto niet zo misstaan. Dieselen kan elders in Europa ook in de 1.5 dCi met 90 pk en 200 Nm, maar onze importeur concentreert zich op de variant met 110 pk en 260 Nm. Vierwielaandrijving is tegen meerprijs leverbaar. In combinatie met een bodemvrijheid van 210 mm, hellingshoeken van 30 graden vóór / 33 graden achter en een hellinghulp (zowel heuvel af als -op), levert dat respectabele terreincapaciteiten op. Nieuw is de optie om de 1.5 dCi versie te bestellen met een 6-traps EDC automaat met dubbele koppeling.

Elders in Europa is de instapprijs van de Duster 1.2 TCe met 300 euro verhoogd. Dat doet vermoeden dat wij voor 19.280 euro kunnen instappen in de nieuwe Dacia. Applaus is hier op zijn plaats, want de standaarduitrusting is aanzienlijk uitgebreid (bumpers carrosseriekleur, elektrische bediening van de voorportier ruiten, snelheidsbegrenzer, LED dag verlichting en centrale vergrendeling). Raam airbags zorgen bij de duurdere uitvoeringen voor meer veiligheid. Daarnaast zijn er nieuwe opties, zoals een achteruit rij camera en dode hoek waarschuwing. Dacia communiceert prestaties en verbruikscijfers die hetzelfde zijn gebleven als bij de eerste generatie. Dit betekent in het geval van de 1.2 TCe uitvoering slechts 10,4 tellen voor de sprint naar 100 km/u; voor een budgetauto een ronduit vlotte tijd. Ook de gemiddelde benzineconsumptie is met 6,1 liter (CO2-uitstoot: 138 gram) netjes.

In dynamisch opzicht ligt het chassisaccent bij de nieuwe Duster onverminderd op comfort. Toch zijn sommige defecten van de eerste generatie nu gecorrigeerd, of in het ergste geval sterk verbeterd. Zo rolt de Duster nu minder om zijn lengteas, vooral dankzij een vergroting van de spoorbreedte (voor met 4 mm en 10 mm achter; de vierwielaandrijving plust hier zelfs 20 mm). Bij de besturing heeft de hydraulische bekrachtiging plaatsgemaakt voor elektrische ondersteuning. Ook dat is een verbetering, want de communicatie met de voorwielen is daardoor veel beter geworden.

De verbeterde voorstoelen bieden meer zijdelingse steun en laten zich lichter verstellen. Maar de grootste progressie is geboekt op het gebied van de geluidsisolatie. Of het nu gaat om windgeruis of motorgeluid, de winst is spectaculair. Daar offer je graag enkele millimeters aan bewoonbaarheid voor op. De vering is onverminderd soepel en goedmoedig. De Duster is daardoor een ontspannende auto om mee onderweg te zijn, en lekker vrij van nervositeit.

Nieuw in het uitrusting gamma van de Duster is de Prestige uitvoering. Die neemt min of meer de plek in van het permanente actiemodel Black Shadow en biedt de eerder genoemde achteruit rij camera, chromen carrosseriedecoratie (bodem beschermplaten, spiegels, dakrails), lichtmetalen 17-inch velgen, een navigatiesysteem, Bluetooth, USB / AUX aansluitingen, automatische airconditioning, een bestuurdersstoel met lendensteun verstelling plus geïntegreerde armsteun en een opberglade onder de passagiersstoel. De Duster Prestige kan tegen meerprijs worden voorzien van dode hoek waarschuwing, lederen bekleding, verwarmbare voorstoelen en sleutelloze toegang in combinatie met een startknop.

 

80%
80%
Awesome

Voor amper meer geld biedt Dacia de Duster met een modernere uitstraling waarbij een aanzienlijke vooruitgang is geboekt op het gebied van interieurafwerking en geluidsisolatie. Ook in andere opzichten is het comfort verbeterd en daarnaast rijdt de nieuwe Duster dynamischer dan voorheen. De Dacia blijft onverminderd profiteren van Renault motoren die efficiënt, betrouwbaar en prettig in de omgang zijn. Ten slotte verbetert de verhouding prijs:uitrusting doordat de nieuwe Duster meer te bieden heeft. En dat zal budgetkopers als muziek in de oren klinken.

Terugkomend op de vraag in de inleiding: kan de nieuwe Duster in de voetsporen van de succesvolle eerste generatie treden? Het antwoord op die vraag is: ja. En dan niet alleen vanwege de in de vorige alinea omschreven testconclusie, maar ook omdat de Duster na 7 jaar nog steeds geen serieuze concurrenten heeft. Ja, voor 19.280 euro kan je ook een B segment cross-over kopen, maar een dergelijke auto is een klasse kleiner dan de Dacia en ook minder krachtig gemotoriseerd.

De enige kanttekening die Autointernationaal.nl bij de nieuwe Duster wil plaatsen, is de sterk gekrompen kofferbakcapaciteit met de achterbank neergeklapt. Dat vergroot de roep om een langere 7-persoons versie. Toch is het zeker dat die er niet gaat komen omdat het huidige onderstel zich daarvoor niet leent. Althans, oprekken zou teveel geld kosten. Jammer, maar het verkoopsucces van de Peugeot 5008 en de Skoda Kodiaq toont aan dat er zeker een markt is voor een 7-persoons SUV voor een betaalbare prijs. Dacia, wanneer kom jij met een grote broer van de Duster? Anno 2017 is het tijd voor een nieuwe Roemeense revolutie ...

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (29)
    7

Reageren is niet mogelijk.