Fiat Chrysler wil dit jaar Ford verslaan

0

Fiat Chrysler Automobiles (FCA) heeft het afgelopen kwartaal last gehad van de krimpende automarkt in de Verenigde Staten. Het resultaat van de Italiaans/Amerikaanse autobouwer bleef daardoor achter bij de verwachtingen van analisten.

De operationele winst groeide weliswaar met 22 procent tot 1,9 miljard euro, maar analisten rekenden gemiddeld op iets meer dan 2 miljard euro. De omzet daalde 3 procent tot 110,9 miljard euro, maar doordat duurdere auto’s werden verkocht steeg de winstgevendheid. Scheidend concerntopman Sergio Marchionne is dan ook tevreden: “Dit is het derde jaar op rij dat wij met winst mogen afsluiten”.

In 2017 bleven de wereldwijde verkoopcijfers van FCA relatief stabiel, ondanks een lichte achteruitgang van 8 procent op de Noord Amerikaanse markt. In totaal verkocht de groep in het afgelopen jaar 4,74 miljoen auto’s. Dat zijn er maar 20.000 meer dan in 2016. De totale omzet kwam zoals gezegd uit op 110,9 miljard euro, wat iets slechter was dan analisten hadden verhoopt (tussen 115 en 120 miljard).

FCA is er wel in geslaagd om zijn schuldenberg volgens schema af te bouwen (tot 2,39 miljard euro). Intussen is de afsplitsing van Magneti Marelli bijna een feit en volgt volgende maand een officiële aankondiging. De waarde zit tussen de 4 en de 5 miljard en helpt FCA de schuldenlast tot een nulpunt te reduceren. Al deze cijfers hebben het aandeel positief beïnvloed op de beurs.

De winstmarge van FCA was vorig jaar op de Noord Amerikaanse markt 7,9 procent. Daar kan het personeel een bonus van 5.500 dollar tegemoet zien. Ter vergelijking: in Azië was dit 5,3 procent en in Europa 3,2 procent. Het minste geld werd verdiend in Latijns Amerika (1,9 procent). Op Europese bodem groeide de verkoop van FCA overigens met 5 procent en in Latijns Amerika met 14 procent.

Het best renderende merk van FCA is Maserati met een gemiddelde brutowinstmarge per verkochte auto van 13,8 procent. De verkoop nam toe van 42.000 auto’s in 2016 naar 51.000 exemplaren vorig jaar; een stijging van 22 procent. Alfa Romeo trok ook duidelijk meer klanten, maar volgens Marchionne is het nu nog te vroeg om over rendement te spreken (lees: Alfa Romeo zit nog steeds in de rode cijfers). Deze dochter is nog amper halverwege waar het uiteindelijk moet zijn en zal ook dit jaar verlieslatend zijn.

Voor het lopende jaar rekent het concern op een operationele winst van minimaal 8,7 miljard euro. Dat is aan de onderkant van afgegeven verwachtingen, maar kenners vonden die verwachtingen destijds al aan de ambitieuze kant. Voor 2018 verlaagt FCA daarnaast haar omzetprognose van 136 naar 125 miljard euro. De winst ontwikkelt zich weliswaar minder positief dan analisten hadden gehoopt, maar is wel positief.

De winst wordt gestuwd doordat dit jaar nog meer zal worden ingezet op SUV modellen en andere duurdere auto’s. Zo rollen er een aantal nieuwe Jeeps en Ram pick-ups van de band. Marchionne denkt dat alleen al de verkopen bij Jeep kunnen toenemen tot 2 miljoen eenheden op jaarbasis. 2017 viel wat tegen voor het merk, met een afzetdaling van 1 procent tot een kleine 1,4 miljoen voertuigen. Het Jeep management beraadt zich momenteel op een model onder de Renegade, om de verkopen een extra impuls te geven. Verder zal in China de Grand Commander in stelling worden gebracht en zal in Europa dit jaar de nieuwe Compass zich moeten gaan bewijzen.

Ondanks de krimpende markt in de VS, schatte Marchionne de kans op een verbetering van de verkopen op concernniveau in op 50 procent. De financiële cijfers zijn per saldo dus prima, maar Marchionne gaat zijn oorspronkelijke target van 7 miljoen auto’s in 2018 dus bij lange na niet halen. FCA verkocht afgelopen jaar 4,8 miljoen exemplaren en een sprong van 2,2 miljoen is onrealistisch.

Hoewel FCA lang op zoek is geweest naar een partner, verklaarde de topman dat de groep desondanks “niemand meer nodig heeft” (eerdere zoektochten naar een fusiepartner liepen op niks uit). Sterker nog: Marchionne denkt dat FCA dit jaar beter gaat presteren dan Ford. Een gewaagde uitspraak, want het autoconcern met de blauwe ovaal verkocht afgelopen jaar 6,2 miljoen auto’s, oftewel 1,4 miljoen exemplaren meer. Maar in de Verenigde Staten weet iedereen: No guts, no glory!

 

Comments are closed.