Snel maar steriel: Seat Ateca FR 2.0 TSI DSG 4Drive

0

Waarom de korte test?

Seat is dankzij de Ateca weer helemaal boven jan. Dankzij deze SUV heeft de Spaanse Volkswagen dochter haar marktaandeel kunnen opvoeren van 2,3 procent in 2016 naar 2,6 procent vorig jaar. Dat is te danken aan een bovengemiddeld grote afzetstijging van 14,4 procent. In Nederland werden vorig jaar 1.743 exemplaren van de Ateca op kenteken gezet, versus 321 exemplaren in 2016. Om het verkoopsucces van de SUV verder uit te bouwen, heeft Seat het gamma uitgebreid met een sportieve FR uitvoering.

Wat voor auto is het?

De Ateca heeft zijn verkoopsucces niet zozeer te danken aan het feit dat het een SUV is (die vijver begint inmiddels aardig druk bevist te raken), maar vanwege de uitstekende recensies. Hij is gebaseerd op het MQB platform van de Volkswagen Groep; een onderstel dat ook onder de populaire Tiguan te vinden is. Appels vallen nooit ver van de boom, dus als je geporteerd bent van die Duitse SUV, dan kan de Ateca ook niet tegenvallen. Je bent dan bovendien een paar duizend euro goedkoper uit.

In de sportief aangeklede FR uitvoering is de Ateca leverbaar met een 2.0 TSI motor van 190 pk, 4Drive vierwielaandrijving en de bekende DSG automaat. Onder de streep moet dat een begeerlijke auto opleveren. Hij kost 47.800 euro. Er is ook een 1,4 liter benzineversie met 150 pk, automatische cilinderuitschakeling, handbak en alleen voorwielaandrijving. En er kan gedieseld worden in de Ateca FR, te weten in 2 vermogenversies van de 2.0 TDI (150 of 190 pk). In beide gevallen is vierwielaandrijving standaard. De FR uitvoering van de Ateca is onder andere uitgerust met automatische airconditioning, volledige LED techniek voor de koplampen, een multimediasysteem (inclusief navigatie), met Alcantara beklede sportstoelen, zwarte hemelbekleding, Ambient Lighting sfeerverlichting en FR instaplijsten. Uiterlijke kenmerken zijn hoogglans zwarte details, een specifieke grille, sportief ogende bumpers, zijschorten met aluminium accenten, een achterspoiler, in kleur van de carrosserie gespoten wielkastranden plus dorpels en 18-inch lichtmetalen velgen. Die wielen kunnen optioneel voor 19-inch exemplaren worden ingewisseld.

Is het wat?

In vergelijking met die Tiguan is de Ateca 12 centimeter korter, maar hij ziet er niet veel kleiner uit, en binnenin merk je daar al evenmin iets van, doordat de wielbasis slechts 4 centimeter korter is. Het ruimteaanbod is voldoende voor 4 à 5 personen, met ook achterin veel beenruimte, en de kofferbak is groot genoeg (510 liter met voorwielaandrijving, 485 bij de 4Drive uitvoeringen).

De deurvakken, het handschoenenkastje en het centrale bergvak zijn ruim en praktisch, en ook achterin raak je makkelijk je spullen kwijt. De voorzijde van de Ateca heeft een duidelijke persoonlijkheid, en ook aan de achterzijde ziet hij er zeker niet uit als een slap aftreksel van andere modellen. De FR voegt aan het op zich al geslaagde Ateca design enkele sportieve elementen toe. Het dashboard is met zijn horizontale lijnen identiek aan het exemplaar in de Leon. Het is misschien weinig frivool maar wel heel functioneel en gebruiksvriendelijk.

Zeer plezierig is het nieuwe infomediasysteem met 8 inch beeldscherm, dat uiterst makkelijk te bedienen is, snel werkt en je enorm veel informatie biedt, verzameld in heldere menu’s en onderverdelingen en makkelijk op te roepen door middel van sneltoetsen aan de beide zijden van het scherm. In de FR uitvoering van de Ateca is zo’n beetje alles aanwezig wat je hartje begeert, zoals een efficiënte werkend Qi systeem voor het draadloos opladen van de telefoon, Apple CarPlay, Android Auto, MirrorLink, DAB-radio ontvangst, een goede geluidsinstallatie, een zeer heldere 360 graden camera en een wakker navigatiesysteem met een snelle en foutloos werkende stemherkenning. Bij de interieurverlichting kan er gekozen worden uit liefst 8 kleurencombinaties, opnieuw doodsimpel in te stellen via het grote touch screen. Een verademing, dit infomediasysteem, vergeleken met de creaties van heel wat concurrenten voorschotelen, en opnieuw bewijs dat Seat niet langer een tweede garnituur autofabrikant is.


Rijden met de Ateca FR is helemaal geen straf. Met de 190 pk sterke benzinemotor heeft hij natuurlijk geen enkele moeite om snel van zijn plek te komen. De Seat haalt maximaal 212 km/u en zit al na 7,9 seconden op 100 km/u. Ook tussenacceleraties doet hij moeiteloos, terwijl de DSG versnellingsbak ongemerkt en snel van verzet wisselt. Voeg daarbij de nauwkeurige besturing en je hebt een SUV die in niks onder doet voor de Tiguan. Het gemiddelde verbruik bedraagt volgens Seat 7,0 liter/100 km. Ter vergelijking: de Ford Kuga 2.0 Ecoboost (212 km/u en 8,8 seconden) verbruikt op dezelfde afstand 1,7 liter oftewel ruim een kwart meer!

De 4Drive vierwielaandrijving bedien je door middel van een draaitoets centraal tussen de voorstoelen en kent 6 modi. De Ateca krijgt (standaard of optioneel) ook alle veiligheidssnufjes van de Volkswagen Groep mee, zoals een automatische noodremfunctie, een rijstrookassistent, dode hoek controle en een goed functionerende adaptieve cruisecontrole. Seat is daardoor ook in dit opzicht absoluut niet meer het achtergestelde neefje van de merkenfamilie uit Wolfsburg.

80%
80%
Awesome

Met een prijs van 47.800 euro is de Seat Ateca FR 2.0 TSI DSG 4Drive geen koopje, maar voor een vergelijkbaar gemotoriseerde Volkswagen Tiguan ben je meer geld kwijt en moet je het zonder sportieve opsmuk doen. Toch weet ik zeker dat ook de voorwiel aangedreven en handgeschakelde versie met 1.4 TSI motor niet tegen zal vallen. Die is met 33.950 euro gevoelig goedkoper. En dan is het feit dat Seat ondanks de verkoopsuccessen van de laatste jaren nog steeds geen begerenswaardig imago heeft, minder een issue.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (24)
    5.1

Reageren is niet mogelijk.