Renault: Ghosn moet alliantie redden

0

Carlos Ghosn blijft nog 4 jaar de topman van Renault. Zijn termijn werd onlangs door de Raad van Bestuur voor die periode verlengd. Het autoconcern stelt wel een operationeel directeur (Chief Operational Officer) aan om Ghosn te ontlasten. Een en ander zal formeel bekrachtigd worden tijdens de aandeelhoudersvergadering op 15 juni.

Het gaat om Thierry Bolloré. Met zijn benoeming tot operationeel bestuurder komt een eind aan de speculatie over de toekomst van de 63-jarige Ghosn. Die had eerder dit jaar gezegd dat de huidige leiderschapsstructuur niet houdbaar was. Renault heeft een controlerend belang in Nissan dat op zijn beurt aan de touwtjes trekt bij Mitsubishi. Omdat Ghosn een tweede man naast zich krijgt, heeft hij genoegen moeten nemen met een salarisverlaging van 30 procent. Dat was een voorwaarde van de grootste aandeelhouder, de Franse staat, om met zijn herbenoeming in te stemmen.

Ghosn heeft, met steun van de Raad van Bestuur, Bolloré ook aangewezen als zijn toekomstige opvolger. Ghosn is al sinds 2001 de baas bij Renault. Ook is hij de voorzitter en CEO van de alliantie met Nissan. Ghosn noemt zichzelf een wereldburger: geboren in Brazilië, opgevoed in Libanon en geschoold in Frankrijk. Hij is altijd werkzaam geweest in de autobranche: in 1978 komt hij in dienst bij Michelin, waar hij op zijn 27ste directeur wordt van een Franse fabriek. 4 jaar later is hij operationeel directeur van de Zuid-Amerikaanse vestigingen van de bandenfabrikant. In totaal werkt Ghosn 18 jaar voor Michelin, om daarna in 1996 de overstap te maken naar Renault. Hij heeft het nooit een probleem gevonden om voor zijn werk te reizen: als CEO van Nissan besteedde hij 40 procent van zijn tijd in Japan, 40 procent op het Franse hoofdkantoor van Renault en de overige tijd in Noord Amerika en op willekeurige plekken.

Nissan

De bijnamen van Ghosn liegen er niet om: als ‘Le Cost Killer’ wist Ghosn Nissan van de ondergang te redden. In 1999, als het bedrijf in een diepe crisis zit en Renault een controlerend belang verwerft, wordt het aantal toeleveranciers met de helft verminderd en moeten de overblijvers hun prijzen met 20 procent verlagen. 5 fabrieken sluiten hun deuren. Zijn strategie werkte: in 2004 was Nissan de meest winstgevende autofabrikant ter wereld.

Mitsubishi

Ghosn, die vorig jaar een stap terug deed als topman van Nissan, heeft soortgelijke plannen voor Mitsubishi, waar hij momenteel de leiding heeft nadat Nissan een controlerend belang van 34 procent in het bedrijf verwierf. Mitsubishi was er toen niet goed aan toe: het bedrijf moest toegeven dat het van een aantal modellen benzineverbruikdata had vervalst. In 2016 werd er mede daardoor een verlies van 1,4 miljard dollar geleden. Terwijl de markt voor auto’s in China en Noord-Amerika juist aantrok, wist Mitsubishi daar amper van te profiteren: het marktaandeel in de Verenigde Staten bedraagt minder dan 1 procent.. “Eén van de grootste problemen van Mitsubishi is dat het niet groeit: de productie blijft hangen op 1 miljoen auto’s per jaar”, aldus Ghosn.

Lada

De herstructurering van Avtovaz (Lada) begint haar vruchten af te werpen. De Russische autobouwer, die onder controle staat van Renault, heeft een goed 2017 achter de rug en zou in 2018 zelfs uit de rode cijfers kunnen komen. Het nettoverlies is van 44,8 miljard roebel (639 miljoen euro) in 2016 gedaald tot 9,7 miljard roebel (138 miljoen euro) vorig jaar. Bovendien werd het verlies over 2017 voor een groot deel veroorzaakt door de kosten voor een herstructurering, het inkrimpen van fabrieken en rentebetalingen. Al met al een knappe prestatie, die overigens ook te danken is aan de heropleving van de Russische autoverkopen. Avtovaz slaagde er in om vorig jaar in eigen land 17 procent meer auto’s te verkopen dan in 2016, terwijl de markt als geheel krap 12 procent groeide. Het succes was mede te danken aan de introductie van nieuwe modellen zoals de wat duurdere Vesta en X-Ray. AvtoVaz hoopt dit jaar de verkopen met zeker 10 procent op te kunnen. Lada zag bovendien zijn export stijgen. Onder de streep leverde dit een 22 procent hogere omzet op, namelijk 225,7 miljard roebel (3,2 miljard euro). Het goede nieuws uit Togliatti is de vrucht van een reorganisatie en een kapitaalinjectie door Renault in 2014 (De Fransen waren in 2007 aandeelhouder geworden). Nu de Russische automarkt opveert, zit Renault in een strategisch erg sterke positie, temeer omdat het Lada gamma is opgefrist met nieuwe modellen. Na Dacia zou Lada op die manier een nieuwe troef voor de Renault Groep kunnen worden in opkomende markten.

De revitalisatie van dit merk moet ervoor zorgen dat de alliantie Renault-Nissan de grootste autofabrikant ter wereld blijft. Vorig jaar verkocht het cluster wereldwijd 10.608.366 voertuigen, waarbij Nissan er 4.836.613 rekening nam, Mitsubishi 855.067 stuks, Infiniti 237.933 exemplaren en Datsun 82.352 auto’s. De andere podiumplaatsen zijn voor de Volkswagen Groep (10.536.600 verkopen) en Toyota (10.386.000 inclusief Daihatsu, Lexus en Scion). Lager in de top10 staan achtereenvolgens General Motors (8.334.645), Hyundai-Kia (7.250.000), Ford (6.553.000), Honda (5.236.842), Fiat-Chrysler (4.740.000), PSA (3.632.314 waarvan 1.093.394 verkopen afkomstig zijn van Opel/Vauxhall) en Suzuki (3.302.336).

Renault profiteerde vorig jaar van een toenemende vraag naar auto’s in onder meer Europa. De omzet van de onderneming ging met 14,7 procent omhoog naar 58,8 miljard euro. Dat was deels te danken aan de consolidatie van Avtovaz/Lada, maar als die buiten beschouwing wordt gelaten, dan komt nog altijd een groei met 9,4 procent uit de bus. De operationele winst dikte met 16 procent aan tot 3,8 miljard euro. De nettowinst was met 5,2 miljard euro bijna de helft hoger dan in 2016, hetgeen deels te danken aan een fors hogere bijdrage van partner Nissan: vorig jaar 2,8 miljard euro tegenover 1,64 miljard euro in 2016.

Renault verkocht daarbij 3,76 miljoen voertuigen, oftewel 8,7 procent meer dan in 2016. Volgens Ghosn zijn de goede cijfers onder meer te danken zijn aan ‘de dynamiek’ van de bedrijfsactiviteiten in China en Iran, aan de start van de productie van de Micra voor partner Nissan in een Franse fabriek en aan hogere verkoopprijzen door de vernieuwing van het modellengamma. Al met al kon de winstmarge van de autodivisie worden verhoogd van 4,9 procent in 2016 naar 5,1 procent vorig jaar. De Raad van Bestuur verwacht dat Ghosn de omzet in de periode tot 2022 weet op te voeren tot 70 miljard euro.

“De belangrijkste taak die Ghosn nu heeft, is om de alliantie te versterken”, zegt de Franse minister van Economische Zaken Bruno le Maire, die niet bepaald als vriend van de topman van Renault bekend staat. Le Maire had het liefst gezien dat Ghosn nu al definitief van het toneel was verdwenen, maar heeft voorlopig bakzeil gehaald. Wel zijn er 2 nieuwe sterke mannen benoemd bij de Raad van Commissarissen: de bankier Pierre Fleuriot en Thierry Derez, die baas is van een grote verzekeringsmaatschappij. Met die nieuwkomers is in ieder geval de financiële expertise in de Raad van Toezicht versterkt. Hoewel de alliantie al veel vruchten heeft afgeworpen, zoals gezamenlijke platforms en modellen, valt er door intensivering van de samenwerking nog veel meer geld te besparen.

Bolloré neemt vanaf deze maand dus de operationele leiding over bij het Franse autoconcern. Hij kwam in 2012 in dienst bij Renault, na een internationale carrière bij ondermeer Michelin en autobranche toeleverancier Faurecia. Aanvankelijk had de Duitser Stefan Müller, Chief Performance Officer bij Renault, de beste papieren voor de toppositie, maar hij is vorige week plotseling opgestapt. De Franse overheid, die 15 procent van de aandelen in handen heeft, duldt alleen een Fransman achter het stuur. Ook Thierry Desmaret, voormalig directeur van Total en lid van de Raad van Bestuur, trok de deur onlangs achter zich dicht bij de slangenkuil die Renault schijnt te zijn. De Franse overheid wil ook dat de overkoepelende alliantie met Nissan en Mitsubishi geleid wordt door een Fransman, maar daar zijn de Japanners fel op tegen. Die willen een landgenoot omdat Nissan veruit de meeste auto’s verkoopt binnen de alliantie. Bovendien is Mitsubishi hun bezit, en niet dat van Renault. Het steekt Nissan ook dat de Fransen via hun controlerend belang stemrecht hebben, maar dat dit andersom niet het geval is. Terwijl de Japanners op papier voor 15 procent eigenaar zijn van Renault.

Ghosn lost dit conflict op door zelf nog 4 jaar leiding te geven aan het samenwerkingsverband tussen Renault, Nissan en Mitsubishi. Op die manier kan hij zijn karwei afmaken. Hij is het enige echte cement tussen Renault, Nissan en Mitsubishi. Zelfs de chauvinistische Franse vakbonden erkennen dat de huidige situatie wankel is en dat de alliantie een opvolgingsstrijd van Ghosn nu niet zou overleven. Daardoor zou het samenwerkingsverband tussen Renault, Nissan en Mitsubishi uit elkaar kunnen spatten. Het is nu dus zaak om Ghosn nog 4 jaar in het zadel te houden. In die periode zal de alliantie zichzelf opnieuw moeten uitvinden. Het gaat daarbij om een constructie de goedkeuring kan wegdragen van de Franse en Japanse regering. “Elke oplossing zal door beide partijen goedgekeurd moeten worden”, aldus Ghosn. Maar daar voegde hij aan toe: “Onze wereldwijde alliantie is onomkeerbaar. We bewegen steeds verder naar één enkele eenheid”.

 

Comments are closed.