Toyota Supra debuteert als GR Racing Concept

0

Wie nog niet weet dat Toyota de terugkeer van de Supra voorbereidt, heeft jaren onder een steen geleefd. Toch is het nog steeds wachten op de onthulling van de productie-uitvoering. Op de autosalon van Genève laat Toyota ons eerst snuffelen aan de GR Supra Racing Concept: een prototype voor een circuitracer. Hoewel het hier dus niet om de definitieve versie gaat, geeft dit model toch een nauwkeurige indicatie van wat wij uiteindelijk kunnen verwachten.

De op stapel staande nieuwe Supra wordt door Toyota getypeerd als een compacte, achterwiel aangedreven coupé. De GR Supra Racing Concept is door de Gazoo Racing divisie ontwikkeld (vandaar de lettercombinatie ‘GR’). Het getal 90 op de portieren is een verwijzing naar de codenaam waaronder de Supra is ontwikkeld.

Bij de GR Supra Racing Concept zijn zaken als de motorkap, de bumpers, de zijschorten, de achtervleugel, de diffusor en de spiegelkappen vervaardigd van lichtgewicht composiet. De voorruit en de zijruiten zijn van kunststof. Toyota heeft daarmee de gewichtsreductie willen maximaliseren. De GR racing stickers zijn dan ook een knipoog naar vroeger. Toyota wist in de jaren negentig de GT500 klasse van het GT kampioenschap met de vierde generatie Supra 4 keer op naam te zetten. Daarnaast heeft de sportwagen 2 keer meegedaan aan de 24 uur van Le Mans. Kijk goed door de breedgeschouderde bodykit heen en je ziet de grote lijnen van de nieuwe Supra.

Zeer waarschijnlijk blijven de koplampen en achterlichten hetzelfde bij de productieversie. Hetzelfde geldt voor de fijne eendenbips en het ‘double bubble’ dak. Het interieur is in de circuitracer natuurlijk helemaal gericht competitiedoeleinden. Kenmerken zijn kuipstoelen, een veiligheidskooi, een uitneembaar stuurwiel, een race dashboard en flippers om mee te schakelen. De portieren zijn bekleed met koolstofvezel. Een sportuitlaat ontbreekt vanzelfsprekend niet.

Over wat voor soort motor de uiteindelijke straatversie precies gaat aandrijven, houdt Toyota de lippen nog stijf op elkaar, maar zeker is dat de Supra alleen leverbaar wordt met de automaat. Die is gekoppeld aan een historisch verantwoorde 6 cilinder lijn motor. Niet van eigen makelij, maar afkomstig van ontwikkelingspartner BMW die het basisontwerp gebruikt voor de nieuwe Z4. Diens 3,0 liter unit is goed voor (minimaal) 340 pk.

De vorige generatie Supra stamt uit 1993. Deze coupé (er was ook een targa uitvoering) zette Japan als sportwagennatie samen met de Honda NSX, de Mazda RX-7, de Mitsubishi 3000GT en de Nissan Skyline GT-R goed op de kaart. Maar door tegenvallende verkopen (de introductie van de Supra viel samen met een mondiale recessie) en de vergrijzing van Japan werd er geen vervolg gegeven aan de Supra. In 2002 viel het doek.

Dat de Supra nu een comeback maakt, is te danken aan de huidige topman van Toyota, Akio Toyoda. Voor deze racefanaat was het een gruwel dat er amper modellen met ‘emotie’ in het gamma zaten. Na eerst gezorgd te hebben voor een sterker gekruid Lexus gamma, profiteert nu Toyota van de wens van de topman om het merk een sportievere uitstraling te geven. Met de wilde Yaris GRMN hebben we al kennis kunnen maken, en nu volgt dus de GR Supra Racing Concept.

Comments are closed.