Nieuwstelex

0

+++ Door een landschapsplan te maken om een nieuwe verbinding tussen snelwegen A8 EN A9 zo goed mogelijk in te passen in het werelderfgoed de Stelling van Amsterdam, is er sprake van een doorbraak in de impasse. Dat zegt branchevereniging voor logistieke bedrijven Evofendex. Gedeputeerde Staten (GS) van Noord-Holland pakken samen met de ministeries van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en Infrastructuur en Waterstaat (IenW) de handschoen op. De provincie wil de waarde van het Unesco werelderfgoed de Stelling van Amsterdam zo goed mogelijk behouden en op verschillende plekken herstellen. Om het landschapsplan te kunnen opstellen, moeten GS deze zomer uit 3 opties over een voorkeursalternatief voor de verbindingsweg besluiten. Een beslissing over het plan volgt volgend jaar. Evofenedex roept de partijen op om vooral haast te maken. Het uitblijven van de verbinding zorgt volgens de organisatie voor dagelijkse files, verlies uren en een onhoudbare leefomgeving in Krommenie. +++

+++ AUDI werkt aan een facelift voor de uit 2016 stammende R8. Het bijpunten omvat een andere voorbumper (met gewijzigde luchtinlaten), toepassing van Audi’s nieuwe grille (die debuteerde bij de jongste A6 en A7 Sportback), andere zijschorten en aan de achterkant een optisch doorlopend rooster met in het midden de kentekenplaat. In het kader van de facelift zal de R8 ook leverbaar worden met de 450 pk sterke 2,9 liter V6 uit de RS4/RS5. Dat scheelt qua CO2-uitstoot een slok op een borrel en betekent met name in het door BPM gekenmerkte Nederland een fors lagere prijs. Wanneer de vernieuwde R8 in de showrooms arriveert, is nog niet bekend, maar een instaptarief onder de 2 ton lijkt zeker. +++

+++ Biobrandstofleverancier Future Fuels is in Friesland begonnen met het leveren van zogeheten BLAUWE DIESEL aan particulieren. Daardoor is het in het noorden van het land mogelijk om op compleet fossielvrije diesel rond te rijden. Blauwe diesel is door toegevoegde kleurstoffen letterlijk blauw van kleur en wordt volledig gemaakt van hernieuwbare grondstoffen. Daarom is het biologisch afbreekbaar, emissiearm en volgens Future Fuels ook nog eens CO2-neutraal. Producent Neste vertelt dat de uitstoot van CO2 met maar liefst 90 procent afneemt en er ook minder koolmonoxide wordt uitgestoten. Blauwe diesel wordt gemaakt van afvalproducten uit de voedingsmiddelenindustrie. Blauwe diesel is vanaf nu in Friesland verkrijgbaar bij 6 tankstations van onder meer Tamoil. De brandstof is wel duurder dan de reguliere variant. Het verschil van zo’n 20 cent per liter wordt volgens de producent echter (deels) opgevangen door een lager verbruik, want behalve schoner moeten auto’s ook zuiniger worden van ‘B100’. Dat is diesel die 100 procent fossielvrij is. Mengvormen bestaan ook. +++

+++ Het Duitse autoconcern DAIMLER , moederbedrijf van Mercedes en Smart, heeft in het eerste kwartaal een hogere omzet behaald dan een jaar eerder. Wel werd de omzetgroei geremd door wisselkoerseffecten door de sterkere euro. De omzet steeg met 3 procent tot 39,8 miljard euro ten opzichte van een jaar geleden. Als wisselkoerseffecten niet worden meegerekend was de omzet met 8 procent toegenomen. De winst viel lager uit dan een jaar eerder. De nettowinst kwam uit op 2,35 miljard euro, tegen bijna 2,7 miljard euro een jaar eerder, toen mede werd geprofiteerd van eenmalige baten. De wereldwijde verkoop van auto’s en commerciële voertuigen zoals trucks en bussen ging met 7 procent omhoog naar bijna 807.000 stuks. Bij Mercedes-Benz was met een verkoopgroei van 5 procent tot 594.300 auto’s sprake van het beste eerste kwartaal ooit. Het bedrijf uit Stuttgart rekent voor heel 2018 op een lichte stijging van de verkoop, omzet en winst voor belastingen. +++

+++ Wanneer de voorspelling van Duitse restwaardespecialisten uitkomen, krijgen leasemaatschappijen in Nederland de komende jaren te maken met een miljoenenstrop bij de doorverkoop van DIESEL modellen. Dat komt, terecht of niet, door het negatieve sentiment. Wie wil er immers nog een auto kopen waarmee je op termijn de stad niet meer mee in mag omdat hij te vervuilend is? Leasemaatschappijen in Nederland hebben volgens cijfers van RDC samen een vloot van ruim 73.000 dieselauto’s die op de nominatie staan om geweerd te worden uit milieuzones. Het gaat om exemplaren die voldoen aan de Euro5 uitstootnorm. In het afgelopen jaar daalde de restwaarde van deze auto’s volgens restwaardespecialist DAT al van 56 procent van de nieuwprijs naar 52,6 procent. En voor dit jaar voorspellen restwaardespecialisten opnieuw een waardedaling van 15 procent. Bij een gemiddelde catalogusprijs van een nieuwe leasewagen van iets onder de 28.000 euro betekent dat in het ergste geval een verlies van ruim 2.000 euro per auto; opgeteld goed voor een waardevermindering van ruim 162 miljoen euro voor de leasemaatschappijen. Verwacht wordt dat zeker in Duitsland, oudere diesels massaal tegen lage prijzen op de occasionmarkt in binnen en buitenland gedumpt worden. Met alle gevolgen voor de restwaarde van dien. Duitse dealers willen al geen diesels meer inruilen. Bij consumenten neemt de vraag naar diesels af. Vorig jaar daalde het dieselaandeel in de verkoop van nieuwe auto’s. Occasion portal Autotrack concludeert op basis van eigen research dat de groei van het aantal zoekopdrachten naar dieselauto’s (+23,7 procent) achterblijft bij de groei van het aantal zoekopdrachten naar benzinemodellen (ruim 40 procent). Dat de restwaarde van diesels in het algemeen en Euro5 exemplaren in het bijzonder zal dalen, is volgens Joost Klaren, restwaardespecialist bij Autotelex, zeker. Met name de restwaarde van populaire C-segment middenklassers uit de voormalige 14 procent bijtellingklasse zoals de Peugeot 308 en de Volvo V40 staat volgens hem onder druk. +++

+++ Een analyse van leasemaatschappij ALD in het Verenigd Koninkrijk wijst uit dat 77 procent van alle zakelijke ritten met een volledig ELEKTRISCHE auto had kunnen worden afgelegd omdat de afstand minder dan 160 kilometer was. Het Britse onderzoek is gebaseerd op ruim 150.000 afgelegde kilometers (goed voor zo’n 2.300 uur reistijd). Ruim 50 procent van de ritten bedroeg zelfs minder dan 80 kilometer per dag; een afstand die gemakkelijk met een elektrische auto afgelegd had kunnen worden. Slechts 12 procent van de dagelijkse ritten van de ALD vloot kwam verder dan 240 kilometer en 6 procent kwam boven de 300 kilometer. Dat is inclusief vakantieritten. ALD consultant Matt Dale zegt over de uitkomsten van de analyse in een vraaggesprek met Trends in Autoleasing: “De inzet van volledig elektrische auto’s wordt door wagenparkbeheerders gezien als een horde die moet worden genomen. Die perceptie klopt niet meer. Zij zullen verbaasd zijn over de goede inzet van dergelijke modellen op dit moment”. +++

+++ FIAT CHRYSLER Automobiles (FCA) heeft in het eerste kwartaal de omzet licht zien dalen. Dat kwam vooral door negatieve wisselkoerseffecten. De nettowinst van de Amerikaans/Italiaanse autofabrikant ging wel sterk omhoog, mede dankzij de belastingverlagingen in de Verenigde Staten. De omzet daalde in vergelijking met vorig jaar met 2 procent tot 27 miljard euro. Er werden wereldwijd meer auto’s verkocht; de verkoop steeg met 5 procent tot 1,2 miljoen exemplaren. Vooral dochtermerk Jeep deed het goed met een stijging van 37 procent. De nettowinst kwam uit op 1 miljard euro; een toename met 59 procent. Fiat Chrysler drong ook zijn financieringskosten terug door een daling van de schuldenlast. Het bedrijf ligt op koers voor de verwachtingen van 2018. De autofabrikant verwacht een jaaromzet van circa 125 miljard euro met een nettowinst van 5 miljard euro. +++

+++ Waarom stopt FORD (met uitzondering van de Mustang en de Focus Active) met de verkoop van ‘lage’ modellen op de Noord Amerikaanse automarkt? Omdat deze fabrikant in maart “een ongelofelijk grote vraag” naar pick-ups en SUV modellen zag. Dat staat in het maandbericht van Ford. Van de F-series pick-up werden er 87.000 stuks verkocht terwijl de SUV modellen goed waren voor een nieuw verkooprecord. Dat Ford per saldo niet meer dan 3,4 procent wist te plussen, komt door de ‘verkoophoofdpijn’ die modellen als de Fiesta en Fusion (Mondeo) op de Noord Amerikaanse markt veroorzaken. Ter vergelijking: General Motors verkocht in maart 16 procent meer auto’s dan een jaar geleden, terwijl Fiat Chrysler een groei van 14 procent meldt. De laatste fabrikant stopte eerder al met de verkoop van 2 sedanmodellen. General Motors heeft de sedan nog niet (helemaal) afgeschreven, maar investeert nu vooral in nieuwe SUV modellen voor onder andere het Cadillac label. De regering van president Donald Trump heeft aangekondigd dat zij de door voorganger Barack Obama uitgevaardigde regels voor een lager brandstofverbruik in de prullenbak gooit. “Die doelen komen niet overeen met de werkelijkheid. De werkelijkheid is dat de autoconsument de voorkeur geeft aan pick-ups en SUV modellen. +++

+++ GENERAL MOTORS (GM) heeft het afgelopen kwartaal minder winst geboekt. Het inkomen voor aftrek van rente en belasting kwam uit op 2,6 miljard dollar. De winst, omgerekend 2,13 miljard euro, ligt daarmee 26,6 procent lager dan een jaar eerder. Vanwege de reorganisatie bij het verlieslijdende GM Korea moet het concern extra kosten van 900 miljoen dollar slikken. Volgens CEO Mary Barra waren de mindere resultaten over het afgelopen kwartaal ook toe te schrijven aan de lagere verkoop van de Chevrolet Silverado en GMC Sierra, twee modellen die afgelost gaan worden. De nieuwe versies komen later dit jaar beschikbaar. +++

+++ In de eerste 3 maanden van dit jaar zijn fors meer jonge HYBRIDE auto’s gestolen. Stond de teller eind maart 2017 nog op 31, dit jaar zijn er al 80 gestolen. Met name Toyota blijkt met 55 gestolen exemplaren erg populair onder de criminelen. De Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit spreekt nu al van een trend. Dat meldt het Verbond van verzekeraars op haar website. Algemeen directeur Titus Visser is op zich tevreden over de diefstalcijfers tot nu toe, maar op sommige punten maakt hij zich wel wat zorgen. “Neem bijvoorbeeld BMW en Audi, die beide een fors hoger diefstalrisico hebben. Als we alleen al kijken naar de Audi A1, dan hebben we te maken met een stijging van het aantal diefstallen van 63 procent. Dat is wel heel fors”. Echt grote zorgen maakt de stichting zich over de diefstal van auto’s met als hoofdbrandstof elektriciteit. En dan vooral van het merk Toyota. “We kunnen inmiddels niet meer van een incident spreken”, benadrukt Visser. “Even ter vergelijking: vorig jaar werden er 6 hybride Toyota’s gestolen. Nu zijn dat er al 55”. Opvallend is dat vooral de hybride RAV4 populair is. Van de 25 gestolen auto’s zijn er overigens maar 4 teruggevonden. “Vooralsnog tasten wij in het duister waar de plotselinge populariteit voor Toyota vandaan komt. Als importeur onderzoeken we hoe we deze trend zo snel mogelijk kunnen doorbreken”, aldus Rens Braat, manager aftersales bij Louwman & Parqui, in een vraaggesprek met Automobiel Management. +++

+++ De winst van de HYUNDAI Motor Company is het afgelopen kwartaal gehalveerd. De inkomsten kwamen uit op het laagste niveau in 6 jaar. Ook de verkoop van het concern viel lager uit. Over het eerste kwartaal van dit jaar boekte Hyundai een winst van 668 miljard Zuid Koreaanse won, omgerekend 508 miljoen euro. Vorig jaar werd gedurende de eerste 3 maanden nog een winst van 989 miljoen euro behaald. Wereldwijd werden met 1,03 miljoen exemplaren 3,3 procent minder auto’s verkocht in het eerste kwartaal. Negatieve uitschieters waren de Amerikaanse en Chinese markten, waar de verkoop met respectievelijk 12 en 15 procent naar beneden ging. In de Verenigde Staten heeft Hyundai te kampen met teruglopende vraag naar de sedans van het merk, zoals de Sonata. Op de Zuid Koreaanse thuismarkt steeg het aantal registraties daarentegen met 4,5 procent naar 169.000 exemplaren. In West Europa kwam de verkoop uit op 134.000 stuks, een plus van 2,7 procent. In Rusland en India werden de beste verkoopresultaten behaald. In die landen steeg het aantal leveringen met respectievelijk 28 en 9,9 procent. In Brazilië viel de verkoop met 43.000 nieuwe auto’s 7,9 procent hoger uit. +++

+++ Het Nederlandse autoleasebedrijf LeasePlan wil zijn vloot van elektrische auto’s in INDIA fors gaan uitbreiden, om zo in te spelen op de ambities van het land bij het terugdringen van de uitstoot. LeasePlan is van plan zijn elektrische vloot tegen het einde van 2018 uit te breiden tot 1.000 stuks, aldus directeur Sanjeev Prasad van het bedrijf in India. Momenteel bestaat de Indiase vloot van de maatschappij uit 15.000 wagens. Volgens Prasad zal India tot de sterkst groeiende markten gaan behoren voor elektrisch aangedreven auto’s. De regering van premier Narendra Modi kondigde vorig jaar aan het aantal elektrische wagens op de Indiase wegen sterk te willen laten groeien. Zo worden duizenden auto’s van de Indiase overheid vervangen door elektrische modellen. Wel vormt infrastructuur nog een beperkte factor gezien het gebrek aan laadpalen in het land. LeasePlan mikt voor later dit jaar op een beursgang in Amsterdam. +++

+++ MERCEDES werkt aan een facelift voor de uit 2015 stammende GLC. We kunnen rekenen op nieuwe koplampen, een andere grille en een verse set bumpers. De achterlichten krijgen een gewijzigde LED signatuur. Het dashboard wordt opgewaardeerd met een nieuw, breder infomedia scherm. Dat kan worden bediend door middel van Mercedes’ touch pad (het bedieningselement zonder draaiknop dat onder meer ook in de A en E klasse te vinden is). De modeljaar 2019 uitvoering van de GLC krijgt ook het inmiddels bekende nieuwe stuurwiel; een 3-spaaks exemplaar met veel touch knoppen. Het vermogen van de 43 AMG versie stijgt van 367 pk naar 390 pk. De GLC 200 krijgt zogeheten EQ Boost elektrische assistentie en daarmee 14 pk extra. Het benzineverbruik moet daardoor bijna 1,5 liter per 100 km lager uitvallen. De GLC 220d ruilt zijn oude 2.143 cc dieselmotor in voor het modernere 2,0 liter blok met 194 pk en 400 Nm. Die voldoet aan de Euro6d emissienorm. +++

+++ RENAULT vindt het tijd voor een facelift van de uit 2014 stammende Twingo. Omdat er aan A segment auto’s amper wat wordt verdiend, is het budget voor de cosmetische ingrepen beperkt. Met iets andere lichtunits en nieuwe bumpers hebben we het wel gehad, al zullen er in de folder ook verse lakkleuren en andere velgen verschijnen. In tegenstelling tot wat andere automedia beweren maakt de huidige 0,9 liter turbobenzinemotor niet plaats voor de iets sterkere 1,0 liter TCe. De reden is plaatsgebrek voor het nieuwe blok achterin. De 1,0 liter TCe, feitelijk een driekwart versie van de nieuwe 1,33 liter 4 cilinder motor, debuteert in de nieuwe Clio. De RS daarvan krijgt, zoals Autointernationaal.nl al eerder meldde, een tot 225 pk geknepen versie van de Mégane RS / Alpine A110 motor. Renault zal de bijgepunte Twingo in oktober op de autosalon van Parijs presenteren. Daar toont zij ook haar nieuwe 1.7 dCi dieselmotor. Die vervangt het 1,6 liter blok. Van vermogenswinst is geen sprake, maar de nieuwe unit is wel vriendelijker voor het milieu (lees: hij voldoet aan de strengste emissienormen). Van de 2.0 dCi dieselmotor zit een 200 pk versie in de pijplijn. +++

+++ TOYOTA investeert 140 miljoen euro in een fabriek in de Amerikaanse staat Mississippi. Het geld is onder meer bestemd voor het aannemen van honderden nieuwe werknemers. Verder wordt de fabriek gereedgemaakt voor de productie van de volgende generatie van de Corolla. De fabriek is momenteel goed voor de productie van 155.000 auto’s per jaar. Dat gebeurt met circa 2.000 werknemers. Door de investering moeten er straks jaarlijks 170.000 auto’s van de band rollen. De uitbreiding is onderdeel van een omvangrijkere kapitaalinjectie in de Amerikaanse markt van circa 10 miljard dollar door Toyota. Dat plan werd vorig jaar aangekondigd, nadat de Amerikaanse president Donald Trump had gedreigd met een forse invoertaks, omdat het autoconcern een nieuwe fabriek in Mexico wilde bouwen. +++

+++ VOLVO Cars, sinds 2010 in handen van het Chinese Geely, heeft in het eerste kwartaal een hogere winst in de boeken gezet. De autobouwer zag de verkopen in China toenemen en de gang van zaken in de Verenigde Staten toonde herstel. Die positieve effecten wisten de druk van toenemende ontwikkeling & marketing kosten meer dan te compenseren. Volvo zag de operationele kwartaalwinst 3,6 procent hoger uitkomen op 3,6 miljard kroon, omgerekend ruim 344 miljoen euro. De omzet dikte met bijna 19 procent aan tot 56,8 miljard kroon. +++

Comments are closed.