Waarom wel: Opel Corsa 1.0 Turbo GSi-Line

0

Afgelopen maart verspreidde Opel de eerste foto’s van de Corsa GSi. Deze lettercombinatie wordt door het Duitse merk gebruikt voor modellen die niet supersnel oftewel ‘heet’ zijn, maar vanwege hun sportieve uitstraling toch wel als ‘warm’ kunnen worden bestempeld. In veel landen neemt de Corsa GSi, die door Opel wordt gepositioneerd als dagelijks bruikbare sportieveling, de plaats in van de radicale OPC. Maar Nederlandse verkoopplannen zijn er niet: de BPM heffing zou hem te duur maken.

Merk / Corsa fans moeten nu niet boos richting ‘Den Haag’ kijken. Dat de GSi uitvoering te duur wordt voor ons land, ligt enkel en alleen aan Opel zelf. Die monteert onder de kap namelijk de verouderde 1.4 turbobenzinemotor van 150 pk (de krachtbron die eerder deze week werd afgeserveerd bij de Zafira!). De CO2-uitstoot bedraagt daardoor een stevige 133 gram/km. Ter vergelijking: de Seat Ibiza FR met even sterke 1.5 TSI motor zit op een emissiewaarde van 112 gram. Dat is het verschil tussen wel en niet concurrerend.

Het is jammer dat Opel niet over een modernere (lees: zuinigere en schonere) motor beschikt, want de Corsa GSi wordt (elders in Europa) in de markt gezet als een “accurate sportwagen en bochtenspecialist”. Het chassis werd door de OPC divisie onder handen genomen en fijn geslepen op de veeleisende Nürburgring. Tot 2010 was er overigens ook al een Corsa GSi. Die had toen een 1,6 liter turbomotor onder de kap.

Optisch komt de koper ook aan zijn trekken. In vergelijking met de gewone Corsa beschikt de voorkant van de GSi over grote luchtinlaten, een meer gewelfde motorkap (met een horizontale gleuf), specifieke bumpers en is de achterkant voorzien van een niet te missen spoiler. De grille heeft een honingraatmotief en een chromen ‘snor’. De buitenspiegels hebben een koolstofvezellook. Verder herken je de Corsa GSi aan de rode remklauwen en aan het speciale uitlaatsierstuk. Een sportstuur (net als de pookknop met leer bekleed) en aluminium pedalen zijn standaard. Het interieur kan tegen meerprijs worden voorzien van de Recaro kuipstoelen uit de Corsa OPC. Op de optielijst staan ook en 18-inch lichtmetalen velgen met flinke 215/40 R18 banden.

In de tweede helft van volgend jaar krijgt de huidige Corsa, die feitelijk een grondig herziene versie is van het in 2006 gepresenteerde model, een opvolger. Die zal worden gebaseerd op Franse PSA techniek en dus profiteren van de efficiënte 1,2 liter PureTech 3 cilinder turbo benzinemotor. Daarvan zit een 150 pk variant in de pijplijn die een emissiewaarde heeft die concurrerend is met die van de Seat Ibiza FR. De Nederlandse Opel importeur zal die Corsa GSi zeker wél onze kant op kunnen halen.

Toch betekent dit niet perse dat de importeur de komende anderhalf jaar met lege handen hoeft te zitten. Opel zou namelijk de Corsa GSi-Line in stelling kunnen brengen. Met hetzelfde uiterlijk als de ‘echte’ versie, maar in plaats van de 150 pk / 220 Nm sterke geblazen 1.4 (goed voor een sprint naar 100 km/u in 8,9 seconden) de 1.0 Turbo unit. Daarvan zijn de specificaties 115 pk / 170 Nm en 10,3 seconden. En veel belangrijker: de CO2-uitstoot bedraagt niet 133 gram, maar een concurrerende 113 gram.

Van Ford weten we dat de ST-Line aankleding, inclusief onderstel aanpassingen, geen cent meer kost ten opzichte van het Titanium uitrustingniveau: beide 100 pk sterke 1,0 liter Ecoboost versies kosten in 5-deurs vorm 22.025 euro. Stel dat Opel een met de Titanium versie vergelijkbare Corsa Innovation in het gamma zou hebben. Die zou dan volgens een snelle berekening in 115 pk 1,0 liter turbovorm 20.499 à 20.649 moeten kosten (Autointernationaal.nl heeft 2 benaderingwijzen gehanteerd). Kortom: dit zou ook de prijs van de Corsa GSi-Line kunnen zijn. Direct bestellen op het hoofdkantoor van Opel, importeur!

Comments are closed.