Nieuwstelex

0

+++ AUDI heeft in juni wereldwijd afgerond 164.000 auto’s verkocht. Dat brengt het saldo over de eerste 6 maanden van het jaar op 949.300 exemplaren; een stijging van 4,5 %. In Europa verkocht Audi afgelopen semester 439.450 auto’s. Dat waren er 4,2 % minder dan in dezelfde periode van 2017, toen er 458.645 registraties waren. Desondanks blijft de Europese klant nog steeds de belangrijkste voor Audi. In Frankrijk noteerde het Duitse merk het grootste verlies (- 13,7 %), gevolgd door Duitsland (- 6,3 %). Op de thuismarkt gingen evenwel 157.091 auto’s over de toonbank. Kleinere verliezen waren er in Groot-Brittannië (- 0,9 %) en Mexico (- 0,5 %). In Nederland was de afzetdaling 0,3 % groot. Geheel tegen de SUV trend in hadden vooral de Q modellen 2, 3 en 5 het moeilijk. Op de Chinese markt heeft Audi 306.590 auto’s verkocht; in vergelijking met het eerste semester van 2017 waren dat er 20,3 % meer. Daarnaast waren de Verenigde Staten (+ 4,8 %) en Spanje (+ 4,1 %) de enige andere afzetmarkten waar door Audi meer klanten trok. +++

+++ Verkopers van ELEKTRISCHE auto’s hebben het afgelopen halfjaar goede zaken gedaan. De omzet verdubbelde ten opzichte van dezelfde periode in 2017 ruimschoots (+ 121 %) naar ruim 0,524 miljard euro. Ter vergelijking: bij alle nieuw verkochte personenauto’s was er sprake van een stijging van 17,1 % naar 8,34 miljard euro. De verkoop van elektrische auto’s groeit sneller dan de automarkt als geheel. Zij hebben nu een omzetaandeel van 6,3 %. De toegenomen populariteit is te danken aan nieuwe, aansprekende elektrische modellen zoals de sympathiek geprijsde Hyundai Ioniq, de tweede generatie Nissan Leaf en de vernieuwde Volkswagen e-Golf. Daarnaast nam de verkoop van de duurdere elektrische modellen van Tesla een vlucht door het fiscale voordeel dat dit jaar nog geldt, maar in 2019 niet meer. Dan worden elektrische auto’s met een cataloguswaarde boven 50.000 euro belast met een bijtelling van 22 %. Het deel onder de 50.000 euro wordt belast met 4 % bijtelling. Nu geldt dit percentage voor de gehele waarde. Het is een stimulans om duurdere elektrische modellen nog dit jaar te kopen. Door die wijziging stonden de auto’s van Tesla in de top10 van modellen met de hoogste omzet van de afgelopen 6 maanden. De verkoop van dieselauto’s daalt juist. Er werd het afgelopen half jaar 11 % minder uitgegeven aan diesels dan in dezelfde periode in 2017, namelijk 1,6 miljard euro. Dit betekent een omzetaandeel van 19,2 % in de totale personenwagen verkopen. Vorig jaar was dat nog 25,1 %. Marktonderzoekers voorspellen een terugval van de omzetstijging van alle auto’s per september. De strengere brandstof verbruikstest WLTP zorgt er dan namelijk voor dat veel modellen vanaf dat moment duurder worden. Dit komt omdat in Nederland de belasting op nieuwe auto’s (BPM) gekoppeld is aan de CO2-uitstoot. De WLTP test resulteert in veel gevallen in een hoger gemeten uitstoot. Voor de Belastingdienst betekent dat kassa, maar de autoconsument betaalt de rekening. Dealers proberen zich in te dekken voor de verwachte verkoopdaling door auto’s voor september te registreren en ze daarna tegen lagere prijzen uit voorraad te leveren. De gemiddelde aanschafwaarde van nieuw geregistreerde auto’s steeg in het eerste semester van 31.400 euro naar een kleine 32.700 euro. Volledig elektrische auto’s hebben bijgedragen aan die toename. Van de Volkswagen Golf (exclusief Variant en Sportsvan) werden in de eerste helft van 2018 voor het eerst meer volledig elektrische exemplaren verkocht (29 % van de nieuwe registraties) dan met een dieselmotor (14 %). De benzine-uitvoeringen zijn vooralsnog dominant (56 % verkoopaandeel). Tesla deed zoals gezegd goede zaken met de Model S en X. Daarvan verdubbelden de verkopen ruimschoots. De gemiddelde cataloguswaarde van een Tesla lag op 113.000 euro. Beiden staan daarmee dus in de top10 van omzet per model. +++

+++ FASTNED is het mikpunt van pomphouders. De voorzitter van de club van snelwegpomphouders in Nederland, Karin Kok, is verbaasd over het feit dat Fastned steeds rechtszaken aanspant over het openen van een winkeltje bij hun oplaadplaats. En daarna wil het bedrijf de pomphouders ook nog eens tegenhouden bij het bouwen van een stekkerstation. Kok: “Fastned is vanaf het begin bezig met rechtszaken om pomphouders ervan te weerhouden ook laadpalen neer te zetten. Ze wil exclusiviteit afdwingen”. Nogal wiedes, want Fastned mag geen tankstation naast de oplaadpalen neerzetten. Vervolgens piept Kok dat zij het risico loopt haar eigen vergunning in 2020 te verliezen (terwijl haar bedrijf, het bekende A4 tankstation bij Schiphol, al decennialang op de plek zit). Boosdoener in de ruzie tussen Fastned en de club van snelwegpomphouders is evenwel de overheid. Die laat zien een onbetrouwbare partner te zijn. Fastned is ervan uitgegaan dat zij een exclusieve gunning had voor oplaadstations. Ten onrechte, maar Rijkswaterstaat blijkt geen enkele moeite te hebben gedaan om het bedrijf te verwittigen van de rechtsongelijkheid die hun vergunning omhelste. Kok op haar beurt had een eeuwigdurende pacht voor het tankstation. Daar kwam de overheid in 2000 van terug. Het is voor zowel Fastned als de pomphouders effectiever als zij niet elkaar bestrijden (via de media en de rechtszaal), maar gezamenlijk de overheid aanpakken. Dat is immers de partij die zich niet aan de eigen afspraken houdt. +++

+++ FORD zal volgend jaar voor het eerst niet meer aanwezig zijn op de toonaangevende autosalon van Genève. De Amerikaanse fabrikant zegt dat de show niet past in het schema voor de lancering van nieuwe modellen. “Het kost erg veel geld. Als je daar niets voor terug ziet, geen aandacht van de media krijgt of geen mensen naar je stand weet te trekken, waar zou je het dan voor doen?” aldus een woordvoerder van Ford. Nog niet zo lang geleden liet ook Volvo weten niet meer deel te nemen aan de autosalon van Genève. Ford is ook niet in Parijs present als daar de tweejaarlijkse tentoonstelling wordt gehouden. Dit Franse auto-evenement dreigt helemaal leeg te lopen na afmeldingen van onder meer Volkswagen, Nissan en de meeste merken uit de stal van Fiat Chrysler Automobiles. Ford zal wel een speciaal evenement organiseren als haar elektrische cross-over klaar is. Noorwegen en Nederland, gooien volgens de woordvoerder als locatie hoge ogen. +++

+++ Afspraken uit het KLIMAAT akkoord over verkeer en vervoer hebben alleen kans van slagen als niet alle maatregelen worden gefinancierd met autobelastingen. Automobilisten draaien immers al op voor een groot deel van de kosten, zo stelt de brancheorganisatie voor autobedrijven, Bovag, in een reactie op de hoofdlijnen van het Klimaatakkoord. “Als je de opkomst van elektrische auto’s wil versnellen door subsidie, dan moet dat niet over de rug van andere automobilisten gebeuren. Mobiliteit is nu eenmaal al een van de zwaarst belaste sectoren in Nederland”, zegt voorzitter Bertho Eckhardt van de Bovag. De regering moet zich volgens de brancheorganisatie nu vooral bezighouden met het opstellen van strengere normen voor autofabrikanten in Europees verband. “Alle andere, nationale maatregelen, zullen per definitie meer pijn doen en minder opleveren”, aldus Eckhardt. Toch is hij namens de Bovag blij met de voortgang en de RAI Vereniging denkt dat er een “degelijke basis” ligt. In het Klimaatakkoord staat maatregelen (op het gebied van elektriciteitsvoorziening, industrie, mobiliteit, landbouw en gebouwde omgeving) waarmee de uitstoot van broeikasgassen in 2030 met 49 % kan worden verminderd. In de zogeheten Mobiliteitstafel zijn diverse belangenorganisaties vertegenwoordigd om voorstellen te formuleren zodat de doelen uit het akkoord van Parijs kunnen worden gehaald in ons land. Er is een lange lijst aan mogelijke maatregelen opgesteld, die optellen tot veel meer dan 7,3 megaton CO2 reductie in de mobiliteitssector. Alle voorgestelde maatregelen gaan nu doorgerekend worden door het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL). Pas later in het jaar wordt duidelijk tot welke concrete(re) maatregelen dit leidt én wat voor (financiële) consequenties dit heeft in de diverse sectoren. Volgens de Bovag zijn niet alle maatregelen even realistisch of haalbaar. Het gaat om veel geld met (te) grote consequenties voor automobilisten, zo stelt de brancheorganisatie. Zij pleit er voor dat de maatregelen op financiële, maatschappelijke en politieke haalbaarheid worden getoetst. “Voor de haalbaarheid is het belangrijk dat het kabinet de Mobiliteitstafel de ruimte gunt om in elk geval een deel van de kosten van de maatregelen buiten de autobelastingen te mogen neerleggen”, aldus Eckhardt. Ook wil hij ervoor waken dat “stimulerende maatregelen de markt in Nederland ernstig verstoren, zoals we dat met het oude bijtellingsysteem hebben ervaren”. Eckhardt vult dit aan met: “De grootste en meest kosteneffectieve winst voor het klimaat wordt geboekt met Europees bronbeleid, oftewel strengere maatregelen voor fabrikanten. Als Nederland een versnelling wil aanbrengen in de verkoop van elektrische auto’s, dan zullen de financiële voordelen niet alleen gericht moeten slaan op de zakelijk rijder, maar ook op de particulier. Voor tempo in de overgang naar massaal elektrisch rijden is namelijk ook de autoconsument nodig die zijn auto zelf betaalt”. De voorzitter van de RAI Vereniging, Steven van Eijck, juicht het akkoord toe en stuurt aan op een systeem waarin gebruikers gaan betalen naar gebruik en CO2-uitstoot. Volgens de organisatie zou ook beter moeten worden gekeken naar de beschikbaarheid van voldoende elektrische auto’s en de benodigde toekomstige (laad)capaciteit van het energienetwerk. Het komt, volgens RAI Vereniging, nu aan op de juiste prioriteitstelling van maatregelen en (zeker zo belangrijk) de manier van financiering. Hierbij moet niet alleen worden gekeken naar de bijdrage van de maatregel aan de CO2-reductie, maar ook naar de impact van de maatregel voor reizigers en ondernemers. Juist op het punt van financiering is nog veel onduidelijk, aldus Van Eijck. +++

+++ MERCEDES plant een concurrent voor de Porsche 718 Cayman. Deze Duitser heeft momenteel eigenlijk nauwelijks rivalen. Weinig fabrikanten bouwen een handzame sportwagen met een middenmotor. Alleen de nieuwe Alpine A110 is een rechtstreeks concurrent, maar die moet zich met name op betrouwbaarheidsvlak nog bewijzen. Mercedes heeft in hetzelfde prijssegment als de 718 Cayman nu wel de SLC, maar dat is een nauwelijks verkopend relikwie uit een andere tijdperk. Succesvolle kappers zijn er dol op, maar autorijders met benzine in hun bloed niet. Dochter AMG kan het leed niet langer aan zien en zal de knowhow die zij opdoet in het Project One project nu aanwenden voor een antwoord op de 718 Cayman. Uiteraard plant zij ook een versie zonder dak om de Boxster te kunnen bestrijden. Voor de motoren zal AMG een beroep doen op de komende A35 en de A45. In het tweede geval betekent dit (minimaal) 400 pk; genoeg om de 385 pk sterke Cayman GT4 Clubsport in het defensief te drukken. +++

+++ Autofabrikanten gaan steeds meer ONDERHOUD op abonnementsbasis aanbieden aan hun klanten. Ze worden daarmee van pure autoverkopers dienstenleveranciers. Het abonnement kan naast onderhoud ook zaken als verzekering, extra garantie, banden en andere onderdelen omvatten. Ook mobiliteitsdiensten zoals autodelen komen erbij in beeld. Premiummerken als BMW, Jaguar, Land Rover, Mercedes en Volvo hebben reeds de spits afgebeten en de verwachting is dat volumelabels binnenkort zullen volgen. Is dit niet hetzelfde als Private Lease? Nee, want de klant blijft eigenaar van zijn auto en bepaalt zelf hoe lang hij in zijn vierwieler blijft rijden. +++

+++ Het aantal ONGELUKKEN op de snelweg is fors toegenomen. In de eerste 6 maanden van dit jaar waren er een kwart meer ongelukken dan in dezelfde periode van 2017. Dat blijkt uit cijfers van de ANWB. “We hebben te maken met meer files. Een onderdeel daarvan is ook het aantal aanrijdingen op de snelweg”, aldus verkeersexpert Arnoud Broekhuis. “Een punt waar veel aanrijdingen gebeuren, is bijvoorbeeld de A12 bij Gouda. Je ziet dan dat verkeer dat wil uitvoegen naar Rotterdam, dat op het allerlaatste moment doet. Dan wordt het heel kort op elkaar rijden en het minste of het geringste leidt dan tot een kop-staartbotsing”. Verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen ziet vooral de toegenomen drukte op de weg als oorzaak van de vele ongelukken. “Mensen moeten van links naar rechts. Al die weefbewegingen zorgen voor meer ongelukken”, ziet hij. “Wanneer je in een drukke omgeving zit en je eigen ruimte wordt ingeperkt, ervaar je meer stress en geldingsdrang. Je wil dan je eigen ruimte hebben”. De ANWB baseert zich op cijfers van Rijkswaterstaat. In de eerste 6 maanden van 2017 ging het om 10.000 ongelukken, en in het eerste half jaar van 2018 om 12.800. Volgens Broekhuis is de stijging slechts deels te verklaren door het toegenomen verkeer. Waarom het aantal ongelukken harder is gegroeid dan het verkeer, kan hij niet duiden. De stijging past in een trend. In oktober 2017 meldde Stichting Incident Management Nederland (SIMN) al dat het aantal incidenten sinds 2013 elk jaar is gestegen. +++

+++ Allianz navigeert PECHHULP voortaan via de Waze app. De automobilist heeft voor deze service geen abonnement nodig en hoeft niet verzekerd te zijn bij Allsecur (een dochter van verzekeraar Allianz Partners), maar betaalt per keer direct bij de hulpverlener. De verzekeraar en navigatie app lanceren een nieuwe pechhulpdienst: via de Waze app kunnen gebruikers in heel Europa op aanvraag direct hulp bij pech inschakelen. In de app is alle relevante informatie te zien: waar de pechhulpverlener zich bevindt, maar ook hoe snel de hulp ter plekke kan zijn. “Deze Europese samenwerking is een grote stap vooruit”, aldus Sylvia Ouzie, als topmanagers werkzaam bij de Allianz Partners Groep, het moederbedrijf van Allsecur, dat in  “Onze ambitie is om mobiliteitsdiensten met toegevoegde waard te bieden. Dit doen we door onze oplossingen in de Waze app in te bedden”. +++

+++ Ondanks dat de klassiekerbubbel ietwat aan het krimpen is, is het volgens de Duitse Südwestbank nog altijd een slimme keuze om flink geld te steken in een peperdure klassieker, bijvoorbeeld een PORSCHE . Het gaat daarbij om modellen die nu al meer dan 1 miljoen euro waard zijn, dus deze beleggingshobby is niet voor iedereen weggelegd. Het aanschaffen en in eigendom houden van een klassieke auto kan enorm veel geld opleveren. zo heeft de bank laten onderzoeken. In de afgelopen 13 jaar steeg de gemiddelde waarde van een Porsche 911 met 683 %, terwijl de gemiddelde waarde van aandelen ‘slechts’ met 204 % toenam. +++

+++ Elke maand worden zo’n 130 RIJEXAMENS afgebroken omdat de kandidaat op de weg gevaarlijke situaties veroorzaakt. Het CBR, dat de examens afneemt, komt met deze informatie. Het gaat volgens het CBR onder meer om kandidaten die meerdere ingrepen van de examinator nodig hebben om op de weg te blijven. Soms gebeurt dat al voor de auto het parkeerterrein van het CBR afgereden is. Sommige kandidaten hebben te weinig rijlessen gevolgd, soms bij een slechte rijschool.Vanaf het najaar moet iemand bij wie het examen wordt afgebroken een maand langer wachten op het herexamen. +++

+++ China is het nieuwe Amerika. Zodoende is de bekende leus “if you can make it here, you can make it anywhere” ook van toepassing op de enorme consumentenmarkt in het Aziatische land. In het bijzonder voor autofabrikanten. Ook SEAT heeft trek in een stukje van de Chinese taart en wil aldaar een voet tussen de deur zien te krijgen. Het Spaanse automerk heeft zich hiervoor ingekocht in een door moederbedrijf Volkswagen eerder al opgestarte joint venture met de Anhui Jianghuai Automobile Group, beter bekend als JAC. De weg naar China ligt voor Seat hiermee open. De Spanjaarden verwachten dat dit vanaf 2020 of 2021 mogelijk is om met de autoverkoop te starten. Eerst zal er een nieuw &D centrum in China opgezet worden. Aldaar zal technologie op het gebied van autonoom rijden, connectiviteit en elektrische aandrijving ontwikkeld worden. In Berlijn is een intentieverklaring tussen beide partijen getekend die het bovenstaande mogelijk moet maken. Seat heeft tot op heden vooral auto’s in Europa gebouwd (Mexico was de enige uitzondering). In januari dit jaar werd echter bekend dat de Spanjaarden ook in Algerije gaan produceren. Met de plannen om de Chinese markt te betreden, slaat het merk nog verder zijn vleugels uit. +++

+++ Uit een Franse studie blijkt dat STEKKERHYBRIDE personenwagens in 2030 een betere oplossing zijn dan volledig elektrische auto’s, zowel voor de gebruiker als voor de energiebalans. In de stad kunnen volledig emissieloze exemplaren nuttig zijn, maar voor elk ander gebruik heeft de stekkerhybride per saldo meer voordelen. De grootste troeven van dit type auto zijn de geringe afmetingen (en dus het lage gewicht) van de batterij en de veelzijdigheid. De gemiddelde actieradius van 50 kilometer is genoeg voor dagelijkse verplaatsingen, op voorwaarde dat er toegang is tot een stopcontact om regelmatig op te laden. Alleen de (te) hoge prijs is een nadeel van stekkerhybride modellen. +++

+++ VOLKSWAGEN heeft recentelijk het 200.000ste R model afgeleverd: een Golf R met Performance Pack en Akrapovič uitlaatsysteem, bestemd voor een Britse klant. Volkswagen R, de sportieve tak van het automerk die zich focust op extra prestaties, kracht en emotie, is opgericht in 2002 en voortgekomen uit Volkswagen Individual. Met 350 werknemers is het een relatief klein bedrijfsonderdeel. Desondanks produceerde Volkswagen R in 15 jaar tijd liefst 200.000 auto’s. Het eerste model was de Golf R32 uit 2002. Later werd het gamma uitgebreid met modellen als de Passat R36, de Touareg R50, de Scirocco R, de Golf R Cabrio, de Golf R Variant en diverse reguliere versies van de Golf R. De letter ‘R’, van Racing, benadrukt volgens Volkswagen tot op de dag van vandaag de nauwe band met de autosport. Toch is de divisie niet onoverwinnelijk. De nieuwe WLTP testmethode dwingt Volkswagen het vermogen van de Golf R met 10 pk omlaag te schroeven. Daarmee is de nieuwe output weer gelijk aan die van 2 jaar geleden: 300 pk. Ook de Seat Leon Cupra doet een stapje terug met 10 pk en is voortaan goed voor 290 pk. Wat eigenlijk vreemd is, want als ze de Volkswagen Golf R door de meting kunnen krijgen met 300 pk, waarom de Leon dan niet? Zal wel een kwestie van hiërarchie zijn. De volgende generatie Volkswagen Golf R wordt naar verluid 400 pk sterk. +++

Comments are closed.