Veel vuiler, weinig sneller: Renault Mégane RS Trophy

0

Liefhebbers van gepeperde bommetjes op wielen kijken reikhalzend uit naar de komst van de overtreffende trap van de Mégane RS. Dat is de 300 pk sterke Trophy uitvoering die Renault nu presenteert. Aan het eind van het jaar start de levering.

De eerste RS Trophy werd in 2005 voorgesteld op basis van de tweede generatie Mégane. Die beschikte over het toen tot Sport2 gedoopte chassis, was voorzien van lichtere velgen en had uiteraard een straffer afgesteld onderstel met speciale dempers. In 2011 werd de Trophy uitvoering van de Mégane III RS gepresenteerd, een variant die tevens over meer vermogen (265 pk) beschikte dan het 250 pk sterke origineel. In zijn finale vorm was deze Renault 275 pk sterk.

Het is dus traditie bij Renault Sport om een nieuwe generatie van de Mégane RS na verloop van tijd te overtreffen met een Trophy uitvoering. Dus ook nu kunnen wij weer een nieuwe Franse hete hatchback verwelkomen. Dit keer wordt er 300 pk uit de 1,8 liter TCe turbomotor geperst. Het maximumkoppel bedraagt bij de EDC automaat versie met dubbele koppeling 420 Nm, en 400 Nm voor de variant met handgeschakelde 6-bak.

Ter vergelijking: de ‘gewone’ Mégane RS is goed voor 280 pk en 390 Nm. Het hogere vermogen en koppel is te danken aan keramische lagers in de turbo en wijzigingen aan het uitlaatsysteem. De handgeschakelde Mégane RS Trophy snelt in 5,7 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 260 km/u. Hoe snel de EDC versie accelereert, is nog niet bekend.

Veel langzamer is de standaard Mégane RS overigens niet: op de sprint naar 100 km/u scheelt het slechts 0,1 seconde. De topsnelheid ligt 5 km/u lager. Renault heeft in het gewijzigde uitlaatsysteem een klep aangebracht waarmee het geluid te beïnvloeden is.

Niet het hogere vermogen, maar het extra akoestische genot zou dus wel eens de grootste attractie van de Trophy uitvoering kunnen zijn.

De Mégane RS Trophy weegt 1.419 kilo en is voorzien van het Cup chassis (met stijvere veren en dempers, verstevigde ophanging, een Torsen mechanisch gelimiteerd slip differentieel en vierwiel sturing) en 19 inch lichtmetalen velgen met rode accenten. Daarachter bevinden zich vóór aluminium remschijven van Brembo.

Om de speciale 19 inch velgen huizen high performance Bridgestone banden. Vanaf begin volgend jaar zijn er ook racewielen leverbaar die per stuk 2 kilo lichter zijn dan de standaardexemplaren.

De kleur Jaune Sirius op de foto’s is exclusief voorbehouden aan de Mégane RS Trophy, maar je kunt de extra harde Renault ook in allerlei andere kleuren bestellen.

In het interieur kan je een nieuwe generatie Recaro sportstoelen met Alcantara bekleding laten plaatsen, waardoor je 2 centimeter lager achter het stuur zit. De Trophy behoudt wel de belangrijke elementen van de R.S.: Multi-Sense om de rijmodus te kiezen en het systeem om de telemetrie en andere data te verzamelen.

De Renault Mégane RS Trophy beleeft zijn publieksdebuut in oktober op de autosalon van Parijs. De prijs zal pas in een later stadium bekend worden gemaakt. Een koopje gaat hij zeker niet worden, al is het alleen maar omdat de CO2-uitstoot relatief fors stijgt (van 161 naar 183 gram/km). In Nederland betekent dit veel meer BPM.

Comments are closed.