BMW komt in 2019 met nieuwe 1-serie

0

De tweede generatie BMW 1-serie gaat zijn achtste levensjaar in. Dat wordt meteen ook zijn laatste: editie nummer drie klopt namelijk al op de voordeur.

De eerste twee generaties van de 1-serie kenmerkten zich door achterwielaandrijving en een in lengterichting geplaatste motor plus transmissie. Daar zorgde voor een sportief rij karakter, maar het ruimteaanbod lijdt daar onder. En dat is niet iets waar de doorsnee autojournalist waardering voor heeft, met als gevolg dat de 1-serie bij een vergelijkingstest met zijn premium landgenoten Audi A3 Sportback en Mercedes-Benz A klasse altijd ‘de eeuwige derde’ was. Maar driemaal is wellicht ook hier scheepsrecht. Er staat de 1-serie namelijk een grote verandering te wachten: hij maakt de ommezwaai naar voorwielaandrijving. Dat betekent een veel betere ruimtebenutting, waardoor achterpassagiers zich eindelijk welkom zullen voelen in deze BMW.

De nieuwe 1-serie zal worden gebaseerd op een doorontwikkelde versie van het UKL platform van de Mini Countryman, genaamd FAAR. Dit betekent dat het motorengamma grotendeels identiek zal zijn aan dat van de X1 en X2 (en de 2-serie Active / Gran Tourer). Concreet gaat het om een 3-pitter voor de basisbenzine versies (een 1,5 liter met naar keuze 109 of 140 pk) en voor de rest 4 cilinders. Daarmee loopt de BMW keurig in de pas bij de concurrentie. Helaas verdwijnt de motor die de huidige 1-serie zo speciaal maakt: de 6 cilinder lijn unit van de M140i. Die past niet dwars onder de kap.

Visueel blijft de nieuwe 1-serie een echte BMW. Hier geen revolutie dus maar evolutie van het hatchback design. Net als bij de grotere modellen van het merk. De 3-deurs hatchback keert echter niet terug. Naar deze achterportierloze uitvoering is te weinig vraag. Ook in dit opzicht gaat de nieuwe 1-serie dus keurig in de pas lopen bij de concurrentie. Overigens werkt BMW op dezelfde basis aan een 2-serie Gran Coupé. Daarin kan je een alternatief voor de Mercedes-Benz A klasse Limousine / CLA en de Audi A3 Limousine zien.

Je kan de nieuwe 1-serie oneerbiedig bestempelen als een kloon van de Audi A3 Sportback (die in 2019 ook vernieuwd wordt) en de Mercedes-Benz A klasse. Maar ook BMW ontkomt niet aan het genereren van schaalvoordelen en dit betekent dat er zoveel mogelijk techniek gedeeld moet worden met de andere compacte modellen van het merk en met de Mini Countryman. De switch naar voorwielaandrijving betekent niet alleen een ruimer interieur, maar ook een lager gewicht en meer bagageruimte. In/uitstappen zal voor achterpassagiers trouwens ook een stuk makkelijker zijn.

De eerder genoemde M140i keert zoals gezegd niet terug, maar we kunnen wel een M135i xDrive M Performance versie verwachten met 306 pk sterke 2,0 liter 4 cilinder motor en standaard vierwielaandrijving. Daarmee gaat BMW de strijd aan met de Audi S3 Sportback, de Mercedes-AMG A 35 en de Volkswagen Golf R. Voor een stekkerhybride variant kan BMW zó de techniek van de 225xe iPerformance overnemen. Dat is óók het voordeel van schaalvoordelen. BMW kan met de stekkerhybride versie van de nieuwe 1-serie, die minimaal 50 kilometer emissieloos kan rijden, makkelijker voldoen aan de nieuwe uitstootnormen die in 2021 in Europa van kracht worden. Het FAAR platform maakt trouwens ook de introductie van een volledig elektrische versie mogelijkheid. Het type onderstel dat door Audi (MQB) en Mercedes (MFA) gebruikt wordt, biedt die mogelijkheid niet. Dat kan de 1-serie een sterk concurrentievoordeel geven. Of de 114d/116d terugkeert, is twijfelachtig. Waarschijnlijk combineert BMW de dure techniek om een dieselmotor schoon te maken alleen met het 2,0 liter blok oftewel de 118d/120d/125d.

De nieuwe 1-serie krijgt dus niet het CLAR platform van de grotere, achterwiel aangedreven BMW modellen, maar hij zal wel voorzien worden van de nieuwste generatie iDrive in de cockpit. Die doet het voortaan met een hip digitaal instrumentencluster. Het infomediasyteem biedt meer configuratiemogelijkheden dan de optielijst van de nieuwe 1-serie lang zal zijn. Denk aan een Skype functie, een persoonlijke ‘Hey BMW’ assistent en Microsoft Office 365. De introductie van de nieuwe 1-serie verwacht Autointernationaal.nl in maart tijdens de autosalon van Genève. Vermoedelijk wordt hij net iets duurder dan de Mercedes-Benz A-klasse. Maar goed, dan krijg je ook een in eigen huis ontwikkeld motorblok, geen Renault motor …

Reageren is niet mogelijk.