Autodelen kan nu ook met Fetch en de Renault Zoé

0

Vorige week werd deelauto concept Fetch Car Sharing in Amsterdam gelanceerd. De hoofdstad wil dat meer aanbieders van elektrische deelauto’s een vergunning kunnen krijgen.

De gemeente Amsterdam gaat de inzet van deelauto’s structureel ondersteunen, zo laat een woordvoerder weten. Op 8 januari heeft het college ingestemd met de zogeheten Agenda Autodelen. In de nieuwe plannen zijn meerdere maatregelen opgenomen. Er kunnen meer aanbieders van (elektrische) deelauto’s in de stad een vergunning krijgen. Amsterdam onderzoekt daarbij om het mogelijk is een parkeervergunning af te geven die in alle 5 grote steden (naast de eigen gemeente ook Den Haag, Eindhoven, Rotterdam en Utrecht) geldt. Dan kunnen gebruikers van de ene naar de andere stad rijden en hun deelauto daar achterlaten. Welke stad na Amsterdam als eerste op de nominatie staat voor deelname aan het plan is nog niet duidelijk.


De gemeente werkt toe naar een volledig uitstootvrije vloot van standplaatsgebonden deelauto’s. Het huren van een personenwagen direct vanaf de parkeerplaats zonder tussenkomst kennen wij reeds van onder andere Greenwheels, maar dit bedrijf werkt met modellen met een verbrandingsmotor. Dat is Amsterdam een doorn in het oog. Vanaf 2020 wil de gemeente in totaal 2.500 elektrische deelauto’s in de stad hebben. In Amsterdam staan nu in totaal ruim 7.000 deelexemplaren, grotendeels modellen met een verbrandingmotor. In 2018 kwamen er 1.700 auto’s bij. Vorige week werd een nieuw deelautobedrijf gelanceerd: Fetch Car Sharing. Dat start met 200 exemplaren van de elektrische Renaults Zoé.

Om te kijken of het gebruik van deelauto’s daadwerkelijk leidt tot minder blik in de stad en tot een betere luchtkwaliteit, moeten deelnemers verplicht data aan de gemeente afstaan over het gebruik van de voertuigen. Amsterdam hoopt zo duidelijk te krijgen waar het omslagpunt ligt waarbij het aantal privé voertuigen gaat dalen als er voldoende deelauto’s in de straten staan, aldus een woordvoerder van de gemeente. Er komt geen extra blik bij in de stad: voor elke parkeervergunning voor een elektrische deelauto verdwijnt een reguliere vergunning. Dit betekent volgens de woordvoerder dat de wachttijd voor een parkeervergunning in sommige stadsdelen zal groeien.

De elektrische deelauto’s kunnen door gebruikers met een slimme telefoon worden gevonden en vervolgend worden geopend. Na de rit kunnen zijn overal in de stad worden achtergelaten. Momenteel is Car2Go met 350 elektrische exemplaren van de Smart Fortwo Electric Drive in Amsterdam de bekendste aanbieder. Vorige week kwamen daar Fetch Car Sharing met de hagelwitte Renault Zoé bij.

Met het stimuleren van elektrische deelauto’s hoopt de gemeente dus dat meer Amsterdammers hun eigen, al dan niet tweede, auto zullen wegdoen. Hierdoor moet de parkeerdruk op de binnenstad afnemen, zo hoopt het gemeentebestuur. Ook moet de groei van het aantal elektrische auto’s helpen om de luchtkwaliteit te verbeteren in de binnenstad. Na 3 jaar wordt het project geëvalueerd.

Bedrijven die in Amsterdam elektrische deelauto’s willen exploiteren, kunnen tot eind dit jaar een parkeervergunning aanvragen die geldig is in de hele stad. Er zijn maximaal 750 vergunningen beschikbaar en er worden er maximaal 350 per aanbieder verleend. Ondernemingen betalen 428 euro per 6 maanden voor een vergunning. Fetch Car Sharing heeft dus 200 parkeervergunningen aangevraagd. Het bedrijf deed afgelopen anderhalf jaar al een proef met 100 exemplaren van de Hyundai Ioniq Electric. Uit die samenwerking werd de stekker getrokken, al laat de importeur van dit Zuid Koreaanse automerk weten zelf ook weer actief te willen worden op de markt voor deelauto’s.

Tijdens het tijdelijk project met de Hyundai Ioniq Electric heeft Fetch Car Sharing op basis van meer dan 100.000 ritten ervaring opgedaan en data vergaard. Gemiddeld reed elk exemplaar 27.000 kilometer per jaar. Op basis van een analyse van de gebruiksgegevens van de auto’s is nu een systeem ontwikkeld om de voertuigen zo efficiënt mogelijk te laden, te reinigen en te verplaatsen naar locaties waar ze veel gebruikt worden. Dat is belangrijk omdat als je dat niet goed doet er te weinig auto’s beschikbaar zijn. Daardoor daalt de bezettingsgraad en lopen de inkomsten voor Fetch Car Sharing terug. De hoe meer de elektrische auto’s rijden, des te harder de schoorsteen rookt bij het bedrijf.

Om uit de kosten te komen, is een gemiddelde bezettingsgraad van 20 tot 25 procent nodig. Ter vergelijking: auto’s die privé bezit zijn, worden slechts 5 procent van de tijd gebruikt. Zij staan dus de meeste tijd stil. Als de privé auto wordt vervangen door een deelexemplaar, dan zal de parkeerdruk dus afnemen. De tarieven voor de Renault Zoé liggen met 30 eurocent per minuut hoger dan de 25 eurocent die eerder werd gerekend voor de Hyundai Ioniq, ondanks dat het om een goedkoper model gaat. Maar Fetch Car Sharing heeft goed gekeken naar concurrent Car2Go. Die rekent 31 cent per minuut voor de 2-persoons Smart. In de 5-deurs Renault is plek voor 5 mensen. Fetch Car Sharing wil dus duidelijk geen dief van de eigen portemonnee zijn.

Gebruik je de Zoé niet op minutenbasis, dan rekent het bedrijf 15,60 euro per uur of 78 euro per dag. Dat is inclusief parkeren, laden en 150 kilometer vrij rijden. Elke kilometer meer kost 0,25 eurocent. Op 10 euro inschrijfgeld na zijn er praktisch geen kosten. Verzekeren kost evenmin geld. Boetes en eigen risico bij schade moeten uiteraard wel betaald worden. Fetch Car Sharing komt ook met een ‘business 2 business’ propositie, waarbij het onder meer mogelijk wordt om (pool)auto’s te reserveren.

Gebruikers kunnen de Zoé maximaal 3 dagen lang aaneengesloten rijden en mogen tijdens de huurperiode ook de stad verlaten. Qua actieradius is dat simpeler dan met de Fortwo Electric Drive, want de Renault haalt ongeveer 300 kilometer op een volle accu. Tussentijds bijladen is bij de huurprijs inbegrepen. Dat kan extra snel dankzij de zogeheten Caméléon lader. Fetch Car Sharing zegt dankbaar gebruik te maken van de kennis en ervaring van Renault op het gebied van elektrisch rijden. Het Franse merk is de grootste aanbieder van elektrische deelauto’s in Europa en heeft er meer dan 5.000 stuks rondrijden in verschillende grote steden, waaronder Parijs en Madrid.

Fetch Car Sharing wil in een later stadium ook actief worden in een andere stad in Nederland. Welke dat is, wordt niet bekend gemaakt. Volgens een woordvoerder van het bedrijf heb je in Amsterdam binnen 10 minuten een auto ter beschikking. Deze tijdsindicatie is gebaseerd op de eerder genoemde 200 exemplaren, maar als autodeel bedrijf kun je in Amsterdam maximaal 350 parkeervergunningen krijgen. Uitbreiding van de vloot van Fetch Car Sharing is bij succes dus mogelijk.

Wat betreft deelauto programma’s heeft Fetch Car Sharing aan Sharon Dijksma, wethouder verkeer, vervoer, water en luchtkwaliteit in Amsterdam, een goede bondgenote. Zij belooft een lans te zullen breken voor het verhogen van het vergunningenmaximum. “Ik werk hard aan het autoluw maken van onze binnenstad”, vertelt Dijksma, “Je moet weten dat Amsterdam op 9 straten na (nee, niet de ‘9 straatjes’) nog steeds onder de gestelde normen scoort op het gebied van luchtkwaliteit, dus daar zit een enorme urgentie. Dat kunnen we bestrijden met onder meer privileges voor deelauto programma’s”. Dijksma doelt daarmee op het uitbreiden van het aantal laadpunten.

Comments are closed.