Hyundai en Kia presenteren superairbag

0

Hyundai en Kia hebben een airbag systeem ontwikkeld die reageert in het geval van een tweede botsing. Het systeem zal in staat zijn om de positie van de inzittenden en de intensiteit van de impact te detecteren, en om meerdere botsingen achter elkaar op te vangen.

Bij een ongeval is het niet ongebruikelijk dat er meerdere botsingen gebeuren. Volgens het Zuid Koreaanse merken duo vinden er bij 30 procent van de aanrijdingen secundaire crashes plaats, bijvoorbeeld met een paal of ander obstakel, of doordat een andere auto op de brokkenmakers knalt. En soms is de tweede schok heviger dan tijdens de initiële botsing.

Om de inzittenden beter te beschermen in het geval van een tweede impact, heeft de groep Hyundai de zogeheten Multi-collision airbags bedacht. De sensoren zorgen er voor dat dit niet gebeurt als de positie van de inzittenden niet overeenstemt met het opblazen van de veiligheidskussens. De intensiteit van de airbags zal ook worden afgestemd op de schok en de positie van de passagiers. Op die manier worden verwondingen door die secundaire botsing voorkomen, maar wordt tegelijk ook vermeden dat zich onnodig extra verwondingen voor zouden doen.

Deze ‘tweede kans plofzak’ moet het risico van letsel tijdens een ongeval met meerdere impacts verminderen door optimaal gebruik te maken van alle passieve veiligheidssystemen (gordel, airbags, kreukelzones, etc.). In principe werkt het systeem als een normale airbag met dien verstande dat er een tweede exemplaar in zit die bij de volgende botsing in werking treedt.

“Door de prestaties van airbags tijdens een Multi-collison botsing scenario te verbeteren, denken wij de veiligheid van de bestuurder en de passagiers nog verder te verhogen”, zegt hoofd ontwikkelaar Taesoo Chi. “Wij gaan door met dit onderzoek naar meerdere aanrijdingsituaties om verwondingen te voorkomen”. Hyundai en Kia zijn van plan om de nieuwe airbag zo snel te gaan monteren in hun auto’s.

Comments are closed.