Nieuwe BMW 1-serie gooit het over een andere boeg

0

BMW zal dit jaar een radicaal andere 1-serie introduceren. De derde generatie maakt namelijk de overstap naar voorwielaandrijving en dwars voorin geplaatste motoren. BMW zal de nieuwe 1-serie baseren op het zogeheten FAAR platform dat reeds te vinden is onder de X1 en de tweede generatie Mini Countryman.

In 2004, oftewel 15 jaar geleden, debuteerde de 1-serie in achterwiel aangedreven vorm. Toen was het technisch het kleine broertje van de 3-serie. Maar dit ruggengraatmodel van BMW heeft bij de laatste generatie het hoogwaardige CLAR platform gekregen. Dat is voor een compacte middenklasser te duur en vermoedelijk ook te zwaar. Uit onderzoek is bovendien gebleken dat veel 1-serie rijders niet malen om achterwielaandrijving. Zij vinden een ruim en variabel interieur belangrijker dan dynamische rijeigenschappen. Daarom acht BMW het verantwoord om de ommezwaai naar voorwielaandrijving te gaan maken en om keurig in de pas te gaan lopen bij de Audi A3 en de Mercedes A klasse.

In voorwiel aangedreven vorm is de 1-serie bovendien goedkoper om te produceren. Deskundigen ramen de kostenbesparing op 660 euro. Dat is te danken aan een simpelere achteras constructie en het ontbreken van een cardanas. Extra besparingen zijn mogelijk via schaalvoordelen. Er zullen dankzij het FAAR platform immers meer componenten gedeeld kunnen worden met andere voorwiel aangedreven modellen van BMW en Mini. In 2017 gingen er 201.968 exemplaren van de 1-serie over de toonbank. Een snelle rekensom maakt duidelijk dat BMW op deze manier gedurende de hele levenscyclus meer dan 1,3 miljard euro zal kunnen besparen. Dat geld is hard nodig voor de ontwikkeling van elektrische modellen en technologie om autonoom te kunnen rijden.

Het FAAR platform is een doorontwikkeling van het UKL onderstel dat onder de 2-serie Active / Gran Tourer te vinden is en onder de andere Mini modellen. Ook de enkel voor de Chinese markt bestemde, in 2016 geïntroduceerde, 1-serie Sedan maakt gebruik van het UKL onderstel. Van de 2-serie Active Tourer en de Countryman is bekend dat stekkerhybride techniek heel goed combineerbaar is met dit platform. Dat geldt ook voor een volledig elektrische aandrijflijn. Dit vergroot de kans dat de i3 op termijn zal worden vervangen door een emissieloze uitvoering van de nieuwe 1-serie.

Keerzijde van de medaille is dat de 6 cilinder M140i uitvoering niet terugkeert. Dwars onder de motorkap is er immers geen plek voor deze lijnunit. Als pleister op de wond zal BMW de nieuwe 1-serie ook gaan leveren in M135i uitvoering. Die heeft een 306 pk sterke variant van de 2,0 liter 4 cilinder motor onder de kap. Vierwielaandrijving (xDrive) is standaard, evenals een elektronisch differentieel. Wie perse een 6 cilinder motor wil, zal straks de 2-serie Coupé (of Cabriolet) dienen aan te schaffen, of moet doorsparen voor de M340i xDrive. BMW plant geen alternatief voor de Audi RS3 of de Mercedes-AMG A 45, maar men heeft wel de ambitie om de S3 en de A 35 qua ‘Freude am Fahren’ te verslaan.

Vanaf de verkoopstart zal de nieuwe 1-serie ook leverbaar zijn als 115e iPerformance met stekkerhybride aandrijflijn. Die heeft een gecombineerd vermogen van 231 pk en kan 80 kilometer emissieloos rijden. Reguliere benzinesmaken zijn de 118i (met 140 pk sterke 1,5 liter 3 cilinder motor), de 120i (190 pk sterk dankzij een 2,0 liter 4 cilinder motor), de 125i (dezelfde motor maar dan met 225 pk) en de 130i (idem, 265 pk). Dieselen kan in 3 vermogenvarianten van de 2,0 liter 4 cilinder motor: de 118d (150 pk), de 120d (190 pk) en de 125d (231 pk). Vierwielaandrijving is voor meerdere motorvarianten beschikbaar. De 1,5 liter 3 cilinder motor zal niet in de nieuwe 1-serie worden geleverd.

De nieuwe 1-serie zal het ook zonder 3-deurs variant doen. In dit opzicht gaat BMW eveneens in de pas lopen bij de concurrentie. Het interieur wordt fors ruimer, ondanks dat de nieuwe 1-serie niet of nauwelijks langer wordt. Wel groeit hij in de breedte en neemt de wielbasis toe. Daardoor zijn grotere achterportieren mogelijk, waardoor de nieuwe 1-serie een stuk gezinsvriendelijker wordt. De motorkap valt korter uit en dat is doorgaans niet erg sexy, maar dat wordt gecompenseerd door een gewijzigde verhouding tussen carrosserielengte en breedte, waardoor de derde generatie veel gespierder zal ogen.

Het FAAR platform zal door BMW ook gebruikt gaan worden voor een tweede editie van de 2-serie Active Tourer en voor de 2-serie Gran Coupé; een model waarmee de Mercedes CLA beconcurreerd gaat worden. Er gaan geruchten dat de 2-serie Gran Tourer niet zal worden vervangen, maar dat is nog niet door BMW bevestigd. Om de traditionele merkfans niet helemaal van zich te vervreemden, zal men in München voor de opvolgers van de 2-serie Coupé en Cabriolet vasthouden aan achterwielaandrijving. Dat zorgt er voor dat ook de liefhebbers van de M2 zich geen zorgen hoeven te maken om hun nieuwe auto.

Comments are closed.