Nieuwe Dacia Sandero betrapt

0

De paparazzi heeft de nieuwe Dacia Sandero voor de lens weten te krijgen. De derde generatie van de Roemeense hatchback zal worden gebaseerd op een nieuw platform dat lijkt op dat van de kersverse Renault Clio. Voor het publieksdebuut moeten wij echter wachten tot september, als de IAA van Frankfurt wordt gehouden.

Begin 2020 wordt de nieuwe Sandero op de markt gebracht. Dacia heeft haast omdat er op 1 januari strengere veiligheidsnormen van EuroNCAP in werking treden. Veel auto’s zullen dan waardevolle sterren verliezen. Als een model van 5 naar 4 sterren zakt, is dat geen ramp, maar Dacia haalt meestal hooguit 3 sterren. Als er in 2020 bij de strengere test nog maar 1 of 2 sterren overblijven, dan wordt de Sandero onverkoopbaar. Dat hebben wij gezien aan de Fiat Punto.

Het huidige model aanpassen kan technisch wel, maar is kostbaar. Daardoor geeft Dacia er de voorkeur aan om versneld de derde generatie Sandero in stelling te brengen. De Roemenen kunnen het zich zoals gezegd niet veroorloven om naar 2 of zelfs maar 1 ster terug te gaan. Bovendien zal vanaf 2020 elke auto, om te worden goedgekeurd, camera’s vóór en achter moeten hebben. Ook deze aanpassing is te duur voor een auto die op sommige Europese markten minder dan 8.000 euro kost.


Dacia zal de generatiewisseling bij de Sandero aangrijpen om de overstap te maken naar een andere technische basis. Het B0 platform maakt plaats voor een budgetvariant van het CMF-B ‘High Spec’ onderstel van Renault en Nissan waarop de nieuwe Clio is gebaseerd. De verschillen zitten hem niet in de maatvoering, maar wel in de (veiligheid)uitrusting, de kwaliteit van de geluidsisolatie en carrosserieversterkingen. Dankzij het CMF-B platform (in het geval van de Sandero ‘Acces Spec’ genaamd) zal de kofferbak flink aan liters winnen. Ook de ruimte voor de achterpassagiers neemt toe.

In het motorengamma van de nieuwe Sandero 2020 wordt het huidige 0.9 TCe blokje van 90 pk ingeruild voor de 1,0 liter variant met 100 pk. Omdat dit vermogen enigszins overdreven is als instapkrachtbron voor een budgetmodel, zal de 75 pk sterke 1.0 SCe motor aan het palet worden toegevoegd. Daarvan liggen de prestaties op een lager niveau, ondanks dat de nieuwe Sandero minder kilo’s in de weegschaal legt dan het huidige model. Het voordeel is dat voor deze Dacia kan worden volstaan met eenvoudigere remmen en een simpelere wielophanging. Dat zijn precies de kostenbesparingen waar de Roemenen bij de derde generatie naar op zoek zijn.

Dieselen zal straks waarschijnlijk in de 1.5 Blue dCi uitvoering van de Sandero kunnen. Die wordt 85 pk sterk. Bovendien moet een milde hybride oplossing van 12 of 48 Volt het aanbod tijdens de levenscyclus van het model gaan aanvullen om de gemiddelde CO2-uitstoot van de Roemeense fabrikant te verlagen. De 1.0 TCe uitvoering met 100 pk zal profiteren van een verhoogde torsiestijfheid en een dynamischer weggedrag.

Vanwege de slechte kwaliteit van de spionagefoto’s kan er nog niet veel worden gezegd van het design, maar vermoedelijk krijgt de nieuwe Sandero een scherper gesneden koetswerk die al stilstaand meer snelheid uitstraalt dan het huidige model. Dat is een goede zaak. Los hiervan zal de algehele uitstraling meer assertief worden zoals bij de succesvolle tweede generatie Dacia Duster.

Comments are closed.