Opel plaagt met de nieuwe Corsa

0

In de loop van dit jaar zal Opel de compleet nieuwe Corsa presenteren. Dit keer is er geen sprake van een evolutie van zijn voorganger, maar van een breuk met het verleden. De techniek van het voormalige moederbedrijf General Motors wordt namelijk ingeruild voor een platform en motoren van PSA, de nieuwe eigenaar van het merk.

Het is de hoogste tijd voor een nieuwe editie van de Corsa. De huidige, 6de generatie is namelijk eigenlijk een ingrijpende facelift van het vorige model die uit 2005 stamt en waarvan de basisstructuur gedeeld wordt met de Fiat Punto. Daarbij werden weliswaar heel wat carrosseriedelen vervangen, maar onderhuids bleef alles gelijk.

Ditmaal wordt het dus helemaal anders. De nieuwe Corsa zal namelijk worden gebaseerd op het CMP onderstel van PSA. Die basis is reeds onder de DS 3 Crossback te vinden en zal ook worden gebruikt voor de nieuwe Peugeot 208, die nog deze maand het levenslicht zal zien. Het onderstel is bestemd voor alle modellen van het PSA concern uit het B segment; zowel hatchbacks als cross-overs. Ook de nieuwe Citroën C4 krijgt de CMP basis. Is dat dan geen C segment model? Ach, als de Skoda Scala dat ook is, dan wel. Anders niet. Feit is dat beide modellen gebruik maken van een platform dat primair ontwikkeld is voor B segment modellen.

Bij de ontwikkeling van het CMP onderstel is rekening gehouden met aandrijving door middel van klassieke verbrandingsmotoren én een volledig elektrische variant. De nieuwe Corsa wordt dus ook leverbaar in een volledig emissieloze uitvoering. Daarmee heeft Opel een belangrijke troef in handen, want er is geen enkel ander Duits automerk die dit momenteel kan bieden. Daarnaast zal de nieuwe Corsa leverbaar worden met de bekende PSA 1,2 liter PureTech 3 cilinder benzinemotor. Zonder turbo is die goed voor 82 pk, en met aanjager voor 100, 130 of 155 pk. De laatste vermogenvariant is voor de nieuwe Corsa GSi bestemd. Dieselen in de Corsa zal in 1,5 liter 4 cilinder 100 pk vorm kunnen.

Op deze (eerste?) plaagfoto van de nieuwe Corsa toont Opel de koplamp van de 6de generatie. De Duitsers hebben op dit gebied een reputatie hoog te houden want zij liepen voorop bij de ontwikkeling van IntelliLUX LED Matrixtechnologie. Dat is een cluster LED units die individueel aangestuurd kunnen worden. Als bestuurder heb je dan altijd de beschikking over grootlicht. De lichtbundel wordt constant aangepast, om ervoor te zorgen dat andere weggebruikers niet verblind worden. Dat maakt de verlichting als het ware ‘intelligent’. Opel monteert dit type koplampen (tegen meerprijs) reeds in haar groter modellen. De boodschap is duidelijk: ook de nieuwe Corsa wordt leverbaar met LED Matrixtechnologie. Op de plaagfoto is ook te zien dat hij daglichten in boemerangvorm krijgt.

Van spionagefoto’s is bekend dat het centrale beeldscherm bij de nieuwe Corsa (voortaan 8 inch groot) veel hoger geplaatst gaat worden, oftewel op ooghoogte. Dat maakt bediening een stuk gemakkelijker en (als dit tijdens het rijden gebeurt) minder gevaarlijk. Verder houdt Opel voor de basisversie van de Corsa vast aan analoge klokken. Ook het stuurwiel zal van een normaal formaat zijn. De koper krijgt dus geen ‘i-Cockpit’ à la Peugeot. Opel zal wel uitpakken met allerlei internetconnectie mogelijkheden.

Nog voor de zomervakantie opent Opel de orderboeken voor de nieuwe Corsa. Ook voor de elektrisch aangedreven uitvoering. Opel belooft dat die emissieloze Corsa “betaalbaar” wordt. Die krijgt een 50 kWh groot accupakket dat is gekoppeld aan een 136 pk en 260 Nm sterke elektromotor. De zogeheten e-Corsa kan daarmee op een volle batterijlading 300 à 350 kilometer ver komen.

Tijdens de autosalon van Genéve, die op 7 maart van start gaat, zullen wij voor het eerst kennis kunnen maken met de nieuwe generatie. Die zal niet meer leverbaar worden in 3-deurs uitvoering. Hiermee loopt Opel in de pas bij de concurrentie, die deze carrosserievariant al eerder afgeschaft hebben. Op dit moment kunnen autoconsumenten bij de huidige generatie profiteren van gunstige actiemodellen. Ter ere van het 120-jarig bestaan als autofabrikant, heeft Opel de ‘120 Jaar’ jubileumeditie in het assortiment. Tot op de dag van vandaag zijn er al meer dan 13,5 miljoen exemplaren geproduceerd van het populaire B segment model die in 1982 werd toegevoegd aan het Opel gamma.

Reageren is niet mogelijk.