De vreugde komt voortaan van voren: BMW M135i

0

De onthulling van de nieuwe 1-serie is aanstaande. Die krijgt zoals inmiddels al uitvoerig gemeld is voorwielaandrijving. BMW is er op gebrand om te voorkomen dat de modelreeks daardoor zijn sportieve imago verliest. Immers, de huidige 1-serie is met zijn achterwiel aandrijving uniek in zijn klasse. Daarom zal BMW vanaf dag 1 de nieuwe generatie gaan leveren in een sportieve uitvoering, de M135i. Daarvan zie je hier de eerste ongecamoufleerde foto’s.

De Audi S3, Mercedes-AMG A 35 en Volkswagen Golf R rivaal van BMW zal heel wat tongen los maken. Want zal de M135i met een verbeterde versie van het UKL2 onderstel dat ook gebruikt wordt door de Mini modellen Clubman en Countryman, en de eigen 2-serie Active / Gran Tourer, X1 en X2 een volwaardige opvolger zijn van de hooggewaardeerde M140i? Niet alleen de aandrijflocatie verandert, maar ook het type motor: de befaamde 6 cilinder lijnunit wordt ingeruild voor een 4-pitter die je bij wijze van spreken op elke straathoek kan kopen.

BMW doet zelf zijn uiterste best om de pijn van het afscheid van de oh zo karakteristieke 6 cilinder motor te verzachten. De opvolger M135i beschikt namelijk over vierwielaandrijving, de veelgeprezen 8-traps automaat van ZF en een 306 pk / 450 Nm sterke geblazen 2,0 liter. Daarmee moet de hete BMW in 4,7 seconden naar 100 km/u kunnen accelereren. Het maximum koppel is al vanaf 1.750 toeren beschikbaar. Daarnaast krijgt de vaandeldrager van de nieuwe 1-serie een lekker dik uiterlijk. Praktische redenen waarom de wijzigingen die de instapper van BMW ook verbeteringen zijn, zijn toegenomen bagageruimte (de kofferbak is met een inhoud van 380 liter liefst 20 liter groter dan voorheen) en meer bewegingsvrijheid voor de passagiers op de achterbank (1,9 centimeter meer hoofdruimte en 3,3 centimeter meer beenruimte).

Eerste rij test

Een eerste test van het prototype van de M135i leerde dat hij zeer capabel is en gemakkelijk om snel te rijden, maar jammer genoeg weinig ‘freude’ biedt. Het is net zoals de Audi S3 een nogal steriele auto. In vergelijking met de Mercedes-AMG A 35 is de BMW echter wel meer fijn geslepen. De motor reageert vlot op gaspedaalcommando’s, maar een karaktervol geluid ontbreekt. Hij biedt veel grip en heeft een goede onderstelbalans. Zelfs op de limiet gedraagt hij zich vriendelijk. Maar juist daarom doet deze BMW jouw hart niet sneller kloppen. Van de nieuwe, koelbloedig efficiënte M135i word je dus niet automatisch enthousiast. En ook een tegen de klok indraaiende (digitale) toerenteller past niet goed bij BMW …

Comments are closed.