Kia Habaniro is de nieuwe Niro

0

Kia heeft eerder deze maand op de autotentoonstelling van New York de HabaNiro conceptstudie gepresenteerd. Hoewel lang niet elk designelement van deze pittig vormgegeven cross-over het productiestadium zal halen, staat de showauto model voor de volgende generatie Niro.

De HabaNiro is een volledig elektrisch vierwiel aangedreven 4-zits cross-over die volledig autonoom kan rijden (Level 5) en die op papier een actieradius van 480 kilometer heeft. Dat laatste aspect is geen grootspraak, want de huidige Niro komt bijna net zo ver op een volle acculading (455 km). Level 5 autonome techniek hoeven wij evenwel niet te verwachten bij de Niro, die op de rol staat voor 2021. Kia is samen met Hyundai weliswaar druk aan het experimenteren met volledig zelfstandig rijdende auto’s, maar die zullen pas over 5 à 6 jaar productierijp zijn.

Een woordvoerder van Kia bevestigt dat dit geen fantasierijke conceptstudie is die waarschijnlijk nooit gebouwd zal worden, maar een voorproefje op de toekomst van mobiliteit. Met andere woorden: het Zuid Koreaanse automerk heeft dus plannen voor een productievertaling van de HabaNiro (vernoemd naar de hete chilipeper habanero). Dat gaat de tweede generatie Niro worden. Kia noemt de conceptstudie een ‘ECEV’. Deze afkorting staat voor: ‘Everything Car Electric Vehicle’. Hij kan dus praktisch alles.

De nieuwe Niro zal dus (nog) niet volledig autonoom kunnen rijden en dit betekent dat het interieur aanzienlijk minder ‘opgeruimd’ zal ogen dan bij het onder regie van Kurt Kahl (foto) ontworpen studiemodel. De bediening van alle systemen van de HabaNiro vindt plaats via het dashboardbrede, van acryl vervaardigde instrumentenpaneel met touch pad display.

Het stuurwiel kan in de boordplank worden ‘opgeborgen’ als de Kia autonoom rijdt. De conceptstudie beschikt over zogeheten Real-time Emotion Adaptive Driving (R.E.A.D.). Dit systeem houdt het humeur van de bestuurder in de gaten en stemt daar zaken als de interieurverlichting op af op basis van slimme metrische signalen en gezichtsherkenning. Kijkt de bestuurder naar rechtsboven, dan toont het head-up display in het groot het beeld van de 180 graden achteruit rij camera. Dit verklaart waarom buitenspiegels ontbreken.

Dat is bij de nieuwe Niro dus niet aan de orde, maar wij kunnen er wel op rekenen dat hij een aanzienlijk minder conventioneel interieur krijgt dan het huidige model. Het studiemodel heeft 4 (felrode) stoelen, maar vanzelfsprekend krijgt de productievariant achterin gewoon een bank en minder opvallende bekleding. Ook de vleugeldeuren van de HabaNiro zullen het productiestadium niet halen, ondanks de enorme instapopening die er mee gecreëerd kan worden.

Net als de huidige Niro zal de tweede generatie weer leverbaar worden als hybride, als stekkerhybride en in een volledig elektrische uitvoering (de e-Niro). Vierwielaandrijving is tegen meerprijs mogelijk. Met deze optie kan Kia het afzetpotentieel van de nieuwe Niro aanzienlijk vergroten. Bij het studiemodel zijn de wielen 20 inch groot, maar bij de nieuwe Niro zullen zij een maatje kleiner uitvallen.

Het onderstel, specifiek ontwikkeld door Hyundai en Kia voor geëlektrificeerde modellen, is compleet nieuw en heeft een wielbasis van 2,83 meter (de huidige Niro heeft 2,70 meter tussen zijn assen). Ook de carrosserieafmetingen nemen toe. Zo is het koetswerk van de HabaNiro 4,43 meter lang; een verschil van 7,5 centimeter. Kahl laat weten dat hij de motorkap eigenlijk nog wat korter had gemaakt; technisch is dat geen probleem volgens hem. Maar de senior designer laat weten dat autoconsumenten zich daar niet comfortabel bij voelen.

Het nieuwe onderstel zal ook gebruikt worden voor de productieversie van de Imagine conceptstudie die afgelopen maart op de autosalon van Genève werd getoond. Met die sedan wol Kia de Polestar 2 en de Tesla Model 3 gaan beconcurreren. De langere wielbasis betekent niet alleen meer interieurruimte dankzij kortere overhangen, maar ook een hogere positionering.

Dat is een bewuste keuze van Kia, want de e-Niro en de e-Soul zitten met tarieftechnisch nu ongemakkelijk dicht tegen elkaar. Bovendien zal in het Koreaanse merk in de prijsklasse van de huidige (stekker)hybride Niro nog dit jaar soortgelijke uitvoeringen van de Ceed lanceren. Dit betekent dat zijn opvolger het hogerop kan gaan zoeken.

Reageren is niet mogelijk.