Dit is de nieuwe Opel Corsa!

0

Na 13 jaar komt Opel met een volledig nieuwe editie van de Corsa. De kersverse F generatie neemt afscheid van de techniek uit het tijdperk toen het Amerikaanse General Motors concern nog eigenaar van het Duitse automerk was. Voortaan is de Corsa op Franse leest geschoeid: onderhuids is de Opel namelijk identiek aan de eveneens nieuwe Peugeot 208. Hier zie je voortijdig uitgelekte beelden!

De nieuwe Corsa deelt zijn basis met de jongste 208 van Peugeot die kort geleden werd gepresenteerd. Ook de DS 3 Crossback maakt gebruik van het zogeheten CMP platform dat het PSA concern samen met diens Chinese partner en aandeelhouder Dongfeng heeft ontwikkeld. In een later stadium volgen op dezelfde basis de nieuwe Opel Mokka X, de tweede generatie Peugeot 2008 en de opvolger van de Citroën C4 (dat wordt een soort Skoda Scala, oftewel een hatchback met C segment proporties maar met een B segment onderstel).

Het CMP platform is geschikt voor elektrificatie en dit betekent dat zowel alle bovengenoemde modellen in een volledig elektrische uitvoering leverbaar worden. De stekker versie van de Corsa is op deze voortijdig uitgelekte foto’s te zien. Op zijn achterwerk zien we dat naast de modelnaam een ‘e’ is geplakt. Daarmee communiceert Opel dat deze Corsa volledig emissieloos is. Zijn accupakket is identiek aan dat van de elektrische versie van zijn Franse broertje, de Peugeot e-208. Dit betekent een capaciteit van 50 kWh en een actieradius van 340 kilometer. De elektromotor van de e-Corsa is 136 pk sterk.

Ondanks dat de onderhuidse techniek identiek is, beschikt de nieuwe Corsa over een ander koetswerk dan de 208. Hier dus geen Combo / Rifter – Partner (en Berlingo) toestanden met een forse familiegelijkenis. Dankzij de in eigen beheer ontworpen carrosserie is de nieuwe Corsa duidelijk herkenbaar als Opel. Zo lijken de achterlichten sterk op de exemplaren van de Astra en is er van voren een duidelijke optische overeenkomst met de Grandland X. Opel heeft trouwens een nieuwe designtaal ontwikkeld waarmee wij reeds kennis konden maken in de vorm van de conceptstudie GT X Experimental, maar toen dit showmodel klaar was, was de vormgeving van de Corsa al ‘bevroren’. De nieuwe Mokka X neemt wel heel veel stylingelementen van het ontwerp over.

In het interieur zien we niet alleen een groot aanraakscherm hoog in de middenconsole, maar optioneel ook een digitaal instrumentarium achter het stuurwiel. Analoge klokken zijn standaard. Gelukkig zijn niet alle fysieke knoppen verdwenen; dit komt het bedieningsgemak ten goede. De stoelen staan 3 centimeter lager, hetgeen voor een sportievere rij beleving moet zorgen. Voor extra zicht op de weg zorgen koplampen met Matrix LED technologie; hiervoor moet wel worden bijbetaald.

De nieuwe Corsa wordt in eerste instantie leverbaar met 75, 100 of 130 pk sterke benzinemotoren. Het betreft de 3 cilinder 1.2 PureTech unit van PSA, waarvan de minst krachtige versie het zonder turbo doet. De 155 pk variant, die DS gebruikt voor haar 3 Crossback, zou niet misstaan in een nieuwe editie van de Corsa GSi. Dieselen kan in de 1.5 CDTI. Die heeft de Franse 1,5 liter Blue HDi motor onder de kap die goed is voor 100 pk. De handbakken hebben 5 of 6 versnellingen en bij de automatische transmissies bedraagt het verzet aantal 8.

De nieuwe basis en de hoog moderne, aluminium PSA motoren zorgen voor een indrukwekkende gewichtsreductie ten opzichte van het huidige model Corsa. De 4,06 meter lange 5-deurs hatchback heeft een koetswerk dat 40 kilo lichter. De nieuwe motoren verlagen het gewicht met 15 kilo extra. In combinatie met andere kilo’s besparende wijzigingen (zoals lichter meubilair) slankt de Corsa ruim 100 kilo af. De instapuitvoering legt niet meer dan 980 kilo in de weegschaal. Ter vergelijking: het huidige model weegt afgerond 1.100 kilo.

Opel kan al met al een frisse start maken in het B segment met een aansprekend design voor de nieuwe Corsa, ongetwijfeld veel lagere verbruik & emissiecijfers en een volledig elektrische uitvoering. Het is evenwel jammer dat die emissieloze versie geen koopje wordt. Althans, dat valt af te leiden uit de tarieven van de Peugeot e-208. Het PSA concern heeft de productie van elektrische auto’s duidelijk minder grootschalig opgezet dan de machtige Volkswagen Groep en snijdt zichzelf nu in de vingers met prijzen die niet direct competitief zijn. De nieuwe Corsa, die volgende maand officieel wordt onthuld, arriveert in november in de Opel showrooms. De elektrische versie volgt begin 2020.

Reageren is niet mogelijk.