In detail: de elektrische Skoda Citigo e iV Live

0

Skoda heeft de Citigo e iV gepresenteerd. Deze nieuwkomer dient samen met de gelijknamige versie van de vernieuwde Superb iV als startschot voor een nieuw sublabel van het Tsjechische automerk. Onder de noemer ‘iV’ zal Skoda namelijk een gamma aan “innovatieve, intelligente en inspirerende modellen voor elektrische mobiliteit” lanceren. Beste representant van het nieuwe sublabel is deze Citigo e iV omdat dit een volledig elektrisch model is (de Superb iV is een stekkerhybride).

Moederbedrijf Volkswagen levert al geruime tijd een elektrische versie van haar Up. Die heeft mede vanwege zijn geringe actieradius (133 kilometer volgens een WLTP norm) nooit veel potten kunnen breken. Maar omdat er naar verwachting wel degelijk een gezonde afzetmarkt is voor elektrische stadsauto’s (Smart zet daar vanaf volgend jaar al haar kaarten op in), is het basisontwerp grondig herzien. Daarbij gunt moeder Volkswagen de primeur aan haar dochter Skoda. Zelf heeft men in Wolfsburg immers al veel media aandacht gekregen voor de nieuwe ID.Neo. Skoda moet nog een voet tussen de deur zien te krijgen in het segment voor elektrische auto’s en dat lukt natuurlijk het best als het betreffende debuutmodel een aanzienlijke nieuwswaarde heeft. Dat heeft deze Citigo e iV, die volgens dezelfde meetmethode bijna 2 keer zo ver komt op een volle acculading: de actieradius bedraagt 265 kilometer. Later volgt Volkswagen met een eigen verbeterde versie van de e-Up en ook Seat kan rekenen op een elektrische uitvoering van de Mii.

De vrijwel verdubbelde actieradius van 265 kilometer heeft de Citigo e iV te danken aan een van 18,7 kWh naar 36,8 kWh vergroot accupakket; een exemplaar dat in de wagenbodem is geplaatst. Een 83 pk en 210 Nm sterke elektromotor drijft de voorwielen aan en stelt de Citigo e iV, die later dit jaar in productie gaat, in staat om in 12,5 seconden naar 100 km/u te accelereren. De tussensprint van 60 naar 100 km/u duurt 7,6 seconden. Zijn topsnelheid is begrensd op een bescheiden 130 km/u.

Met een 40 kW gelijkstroom lader (Combined Charging System) is de ‘e iV’ uitvoering (wat je uitspreekt als: “eye vie”) in 1 uur weer tot 80 procent vol te laden. Met een 7,2 kW lader (wisselstroom wallbox) heb je voor deze klus ruim 4 uur nodig en bij een 2,3 kW thuislaadstation 12,5 uur. Uiteraard is het accupakket ook via een traditionele 230 Volt aansluiting te laden. Dan duurt het nog langer. Via een app kun je het laadproces op afstand in de gaten houden. Overigens is snel opladen met 50 kW gebruikelijk aan het worden in autoland, maar Skoda (of eigenlijk moederbedrijf Volkswagen) heeft hier dus gekozen voor een goedkopere oplossing.

Doordat het lithium/ion accupakket (30 centimeter hoog, 110 centimeter meter lang en 117 centimeter breed) in de wagenbodem is geplaatst, is de bagageruimte even groot als die van de reguliere Citigo: 250 liter, of 923 liter als de achterbank wordt neergeklapt. ‘Simply clever’ is de dubbele bodem. De achterbank is in 2 gelijke delen neerklapbaar.

De Citigo e iV is te herkennen aan zijn aangepaste, in carrosseriekleur uitgevoerde grille die grotendeels dicht is. Qua bumpers (vóór met geïntegreerde mistlampen) wijkt hij ook af van de versie met 1,0 liter benzinemotor. Buitenspiegels met geïntegreerde richtingaanwijzers zijn standaard. Net als de gewone Citigo wordt de ‘e iV’ uitvoering alleen leverbaar met 5 deuren. De merknaam Skoda staat uitgeschreven op de achterklep. Dit zagen we eerder al bij de Scala.

Binnenin monteert Skoda een vernieuwd dashboard. De Citigo e iV beschikt standaard over elektrisch bedienbare ruiten vóór, volautomatische airconditioning en een geluidsinstallatie van het type Radio Swing II. Ook is er een Docking station. Als men de telefoon daar in plaatst, doet die dienst als infomediasysteem. Een geïntegreerde navigatie-installatie is niet leverbaar.

De Citigo e iV heeft verder een AUX aansluiting, een 12 volt stekker en een USB poort. De Skoda is standaard voorzien van Lane Assist, Hill Hold Control. het pro actieve remsysteem City Safe Drive en cruisecontrole. De stoelen zijn net als bij de gewone Citigo relatief laag geplaatst. In het interieur zijn 7 opbergvakken. Er is dus meer dan genoeg aflegruimte voor kleine spullen.

Begin volgend jaar, in januari, arriveert de Citigo e iV bij de Nederlandse Skoda dealers in de showroom. De prijzen worden in een later stadium bekend gemaakt, maar de Tsjechen beloven een instaptarief onder de 20.000 euro. De Volkswagen e-Up met grotere accu zal in september tijdens de Frankfurt Motor Show worden gepresenteerd.

Reageren is niet mogelijk.