Licht en levendig: test Opel Corsa prototype

0

Waarom de korte test?

Na 13 jaar heeft Opel (bijna) de nieuwe generatie Corsa klaar. Eigenlijk zou het huidige model al in 2018 zijn afgelost, maar de overname door PSA gooide roet in het eten. De Fransen hadden geen trek om nog jarenlang licentierechten voor General Motors’ techniek te betalen en bevolen eind 2016 (toen de acquisitie vrijwel rond was) dat er in Rüsselsheim met een schone lei begonnen moest worden; dit keer met het onderstel en de motoren van de nieuwe Peugeot 208 als basis.

Een geluk bij een ongeluk was dat de reeds getekende carrosserie van de nieuwe Corsa heel goed op het Franse CMP onderstel bleek te passen. Daardoor kon de ontwikkelingstijd worden bekort tot 3 jaar. Ook het gebruik van de modernere Franse motoren was een verademing voor de ingenieurs in Rüsselsheim, want dat zorgde voor een veel beter uitgangspunt om een leuk rijdende compacte hatchback te creëren. Maar is de nieuwe Corsa nog wel een echte Opel of is het eigenlijk een herlabelde Peugeot? Een test van het prototype in de groene heuvels van de Elzas geeft het antwoord op deze vraag.

Wat voor auto is het?

De nieuwe Corsa is 4 centimeter langer dan het oude model (voortaan 4,06 meter) en heeft een 2,8 centimeter langere wielbasis. De overhang vóór is met 5 centimeter verkort. Daarnaast is de nieuwe Corsa 4,8 centimeter lager. De gewichtsreductie ten opzichte van de oude Corsa is aanzienlijk; in het gunstigste geval gaat het om 108 kilo. De basisuitvoering van het nieuwe model weegt slechts 980 kilo, waarmee de Opel ruim 100 kilo lichter is dan de Ford Fiesta. Dat is niet alleen een goed uitgangspunt voor leuke rijeigenschappen, maar ook voor een gunstiger verbruik en lagere emissiewaarden.

De modernere Franse motoren helpen ook om de nieuwe Corsa efficiënter met brandstof te laten omgaan. Opel noemt nog geen verbruikcijfers of emissiewaarden, maar het gamma ziet er als volgt uit: een atmosferische 75 pk 1,2 liter 3 cilinder benzinemotor met handgeschakelde 5-bak, een geblazen variant met 100 pk en 6 versnellingen en een nog sterkere versie die goed is voor 130 pk en standaard gekoppeld is aan een 8-traps automaat. Dieselen kan in de 100 pk sterke 4 cilinder 1.5 CDTI met handgeschakelde 6-bak. Verder zal het jou wellicht niet ontgaan zijn dat de nieuwe Corsa ook leverbaar wordt in volledig elektrische uitvoering. Die is 136 pk sterk, heeft een actieradius van 340 kilometer en is begin 2020 leverbaar. De uitvoeringen met verbrandingsmotor staan in november in de Opel showroom. Het showdebuut vindt 2 maanden eerder plaats op de IAA van Frankfurt.

Is het wat?

Volgens Opel is het prototype waarmee gereden kon worden voor 80 procent af. Er moeten alleen nog puntjes op de i gezet worden bij de dempers en de veren. Maar ook in de geteste vorm weet de nieuwe Corsa al te overtuigen. De Opel blijft goed overeind als ik het tempo in de heuvels opvoer. Het weggedrag is lichtvoetig en dynamisch zonder dat het veercomfort hier onder lijdt. Dat is knap want de testauto was uitgerust met relatief forse 17 inch wielen en 205/45 banden (15 inch is standaard).

Sommigen zullen de afstelling aan de stugge kant vinden, maar dat is een bewuste keuze van Opel: de Corsa moet ook als er met hoge snelheid op de Autobahn wordt gereden keurig stabiel blijven. Dat is goed gelukt, want het prototype weet het koetswerk goed onder controle te houden, ook in snel genomen bochten. Dat de nieuwe Corsa minder overhelt, is natuurlijk ook te danken aan het aanzienlijk lagere zwaartepunt. De besturing is voor Opel begrippen erg licht (inschakelen van de Sport stand verandert daar weinig aan), maar wel voldoende nauwkeurig. Toch is de Ford Fiesta ST-Line net wat leuker om mee te sturen omdat deze concurrent beter communiceert wat er onder de voorwielen gebeurt.

Er kon gereden worden met de 100 pk benzineversie, die dus over een handgeschakelde 6-bak beschikt, en de automaatversie met 130 pk. De laatste transmissie reageert snel en soepel op commando’s. Er zijn weliswaar automaten die meer flitsend hun werk doen, maar het gros van de autoconsument zal prima kunnen leven met de zogeheten EAT8 unit. De 3-pitter biedt lekker veel koppel in het middelste toerengebied. Handmatig aansturen is mogelijk via de flippers achter het stuur. Met 130 pk kom je totaal geen vermogen tekort.

De handbak van de 100 pk versie komt rechtstreeks uit de PSA schappen. Kenners zullen nu misschien “oh jee” denken want de Fransen hebben van exact schakelwerk niet veel kaas gegeten. Maar bij Opel gelukkig wel. Niet voor niets is het R&D centrum in Rüsselsheim binnen het PSA concern gepromoveerd tot ‘centre of excellence’ voor handgeschakelde transmissies. Je kan dus gedachteloos van verzet wisselen in de 100 pk versie. Alleen de koppeling is te licht en te vaag. Wellicht kan Opel daar in de resterende ontwikkelingstijd nog wat aan doen. Ook in 100 pk vorm is de sympathiek roffelende 3 cilinder trouwens mans genoeg voor een vlotte, relaxte rij stijl. Dat komt ook door de eerder genoemde prettige koppelkarakteristiek.

De selectiepook voor de automaat komt rechtstreeks uit de schappen van Peugeot, maar voor de rest krijg je een écht Opel dashboard. Dus je krijgt een normaal formaat stuurwiel en fysieke knoppen voor de temperatuurregeling en ventilatie. Een analoog instrumentarium is standaard en dat zullen liefhebbers van klassieke klokkenwinkels prettig vinden. Een analoog display is echter ook leverbaar voor als het meer hightech moet zijn. Al met al doet het dashboard meer aan de boordplank van de Astra denken dan aan het exemplaar van de Peugeot 208.

De zitpositie is prettig. De stoelen staan een stuk (3 centimeter) lager dan voorheen. Daardoor is er globaal even veel hoofdruimte in de nieuwe Corsa beschikbaar, ondanks de 5 centimeter lagere carrosserie. Een blik op de achterbank maakt duidelijk dat Opel niet voor een nieuw ruimterecord zal zorgen in het B segment, maar voor deze klasse is de bewegingsvrijheid wel voldoende. Dat is niet iets wat van de Ford Fiesta gezegd kan worden. Het formaat van de bagageruimte groeit met 24 liter naar 309 liter. De laadbreedte tussen de wielkasten is zelfs met 7,8 centimeter toegenomen.

80%
80%
Awesome

Hoeveel sterren?

Ja, de nieuwe Corsa mag dan onderhuids alle techniek met de jongste Peugeot 208 delen (en met de DS 3 Crossback), hij rijdt als een echte Opel. Met Franse hulp zorgen de Duitsers niet voor een revolutie in het B segment, maar dat is niet belangrijk. Waar het om gaat is dat de oude Corsa hoognodig een modernere, lichtere en vooral zuinigere opvolger diende te krijgen. In die missie is Opel uitstekend geslaagd. Het toont aan dat de overname door PSA tot overtuigende synergievoordelen heeft geleid.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (19)
    7.3

Reageren is niet mogelijk.