Renault Mégane RS Trophy-R als basis voor nieuwe Alfa Romeo?

0

Eind dit jaar brengt Renault in beperkte oplage een nieuwe radicale versie van de Mégane RS op de markt: de Trophy-R. Om de doelgroep alvast in de juiste koopstemming te brengen, zette hij een nieuw record neer op de Nürburgring. En aangezien Renault toestemt in een fusie met Fiat Chrysler Automobiles, zou de hete Mégane prima basismateriaal zijn voor een nieuwe Alfa Romeo Giulietta Veloce.

Records zijn er om verbroken te worden en bij voorwiel aangedreven hete hatchbacks is dat niet anders. De titel van ‘snelste op de Nürburgring’ wisselt regelmatig tussen Renault, Honda en Volkswagen. Voor de strijd worden stevig bijgeschaafde versies van respectievelijk de Mégane RS, de Civic Type-R en de Golf GTI ingezet. De nieuwe kampioen is de Trophy-R uitvoering van de Franse deelnemer.

De Mégane RS Trophy-R werd ontwikkeld als “racewagen voor de openbare weg”. De 3 prioriteiten voor de ingenieurs waren daarbij: gewichtsbesparing (de ‘R’ is tot 130 kilogram lichter dan de ‘gewone’ Mégane RS Trophy), optimalisatie van de aërodynamica (dit is zichtbaar in de vorm van een opening in de motorkap) en een radicale aanpassing van de wielophanging. De ophanging werd specifiek op het circuit afgestemd; over het comfort op de openbare weg bekommerden de Renault ingenieurs zich niet.

Aan de motor werd niet gesleuteld: dit is het bekende 1.8 TCe blok van 300 pk en 420 Nm uit de Mégane RS Trophy. Er dient met de hand geschakeld te worden. Van de ‘R’ versie zullen “een paar honderd” exemplaren gebouwd worden. Specifieke kenmerken zijn een Akrapovic uitlaat, Brembo remmen, Bridgestone banden, Öhlins dempers en Sabelt kuipzetels. Om bovengenoemde gewichtsbesparing te realiseren, sneuvelde de achterbank. Daarnaast zijn de ruiten dunner.

Op 5 april jl. verbrak Laurent Hurgon (die de auto ook hielp ontwikkelen; zie foto) namens Renault het ronderecord voor een voorwiel aangedreven productiemodel op de Nürburgring dat bekend staat als het meest uitdagende circuit ter wereld. De Trophy-R legde de 20,6 kilometer af in 7 minuten, 40 seconden en 100 honderdsten. De vorige recordhouder was de Honda Civic Type-R met 7 minuten 43 seconden en 8 honderdsten. De jongste editie van de Mégane RS is flink sneller dan het 275 pk sterke model uit 2014. Die had voor dezelfde omloop oftewel de Groene Hel met dezelfde bestuurder toen 7 minuten 54 seconden en 36 honderdsten nodig. Eerder gingen de Mégane R26.R (2008) en de Mégane II R.S. Trophy (2011) met een recordtijd aan de haal.

Een ringrecord, dat mag je pas op je naam schrijven als de auto ook daadwerkelijk straatlegaal is. Dus jawel, Renault zal “enkele honderd exemplaren” gaan bouwen van deze Mégane R.S. Trophy-R. Hij maakte op 24 mei zijn publieksdebuut op het Formule 1 circuit van Monaco tijdens een paar demonstratierondjes met de coureurs Daniel Ricciardo en Nico Hülkenberg achter het stuur. De prijs is nog niet bekend. Voor de reguliere Mégane RS Trophy vraagt Renault 55.540 euro.

De hete Fransman is zoals gezegd prima basismateriaal voor een nieuwe editie van de Alfa Romeo Giulietta Veloce (voor de Quadrifoglio badge is minimaal 340 pk nodig, zo denkt Autointernationaal.nl) aangezien Renault toestemt in een fusie met Fiat Chrysler Automobiles. De Italianen hadden zelf geen plannen voor een opvolger omdat een geschikt onderstel ontbrak, maar nu kan het grote familiaire uitruilen beginnen. Alfa Romeo zou op zijn beurt het Giorgio platform van de Giulia en Stelvio beschikbaar kunnen stellen aan Renault. Niet voor een eigen model, maar voor de langverwachte cross-over van Alpine.

Reageren is niet mogelijk.