Subaru maakt de Levorg alsnog spannend

0

Subaru heeft op haar thuismarkt een opgefriste versie van haar Levorg lifestyle stationwagon gelanceerd. Die wordt ook leverbaar als STI Sport Black Selection. Wordt de Levorg hiermee eindelijk een auto om op het puntje van jouw stoel van te gaan zitten?

Vorig jaar wist Subaru in Nederland welgeteld 6 exemplaren van de Levorg te slijten. Daarmee was hij exclusiever dan de Lamborghini Urus, waarvan de levering in 2018 nog op gang moest komen. Dit jaar staat de verkoopteller na 4 maanden nog steeds op 0 exemplaren. Een facelift voor de Levorg heeft dus een hoog ‘trekken aan een dood paard’ gehalte, maar daar denkt Subaru zelf anders over. Ook wij krijgen een herziene versie, waarbij de belangrijkste wijziging voor de Europese editie het inruilen van de 1.6 turbo boxermotor voor de gezapige atmosferische 2,0 liter is. Dit betekent niet meer dan 150 pk.

Maar in Japan profileert de Levorg (de modelnaam staat voor, echt waar, Legacy, reVOlution en touRinG) zich wel degelijk als een sportieve rakker. Daar wordt de Subaru namelijk ook leverbaar als STI Sport Black Selection. Die beschikt namelijk over 2 keer zo veel vermogen, namelijk 300 pk. Vierwielaandrijving is uiteraard standaard, evenals Bilstein dempers.

Ook een CVT automaat is van de partij. Dit type transmissie is niet voor iedereen een pre. De Levorg STI Sport is dus vermoedelijk eerder lauw dan heet. Afijn, dat conflicteert in ieder geval niet met de bekende Eye Sight assistentiesystemen. Overigens is bovengenoemde 300 pk (en 400 Nm) optioneel. Standaard is de bekende 1.6 turbo boxermotor van 170 pk (en 250 Nm).

Uiterlijke kenmerken zijn tweekleurig 18 inch lichtmetalen velgen met 225/45 banden, zwart gelakte buitenspiegelkappen met geïntegreerde verlichting, zwarte deurgrepen en idem badges. De motorkap is voorzien van een onvervalste, klassieke luchtinlaat. De carrosserie kleur kan, zoals je bij een auto met deze naam mag verwachten, worden uitgevoerd in zwart, maar ook zilver, rood, lichtblauw en ‘WR Blue’ (de blauwe kleur die zo kenmerkend was voor de vele rally auto’s van Subaru) is mogelijk.

Andere ingrediënten zijn Recaro sportstoelen met Leder / Alcantara bekleding. Dezelfde combinatie is er voor de achterbank. Het meubilair is afgewerkt met rode stiksels. Verder is de Levorg STI Sport Black Selection voorzien van carbon decoratiestrips, verspreid over het gehele interieur. In 2016 lanceerde Subaru op haar thuismarkt al een ‘gewone’ STI Sport. Die had in grote lijnen dezelfde kenmerken.

Subaru heeft geen plannen om de Levorg STI Sport Black Selection in Europa te gaan verkopen. Dergelijke sportieve varianten zijn voor autofabrikanten eerder een last dan een lust geworden nu de CO2 boete van de Europese Unie, die vanaf 2021 effectief wordt, als een zwaard van Damocles boven elke autofabrikant hangt wiens gamma gemiddeld meer dan 95 gram/km uitstoot.

In Europa gaat Subaru het daarom over de hybride boeg gooien. Inmiddels zijn de orderboeken voor een dergelijke uitvoering van de XV en de Forester geopend. De Levorg komt niet voor een hybride behandeling in aanmerking. Dat zou als trekken aan een dood paard zijn …

Reageren is niet mogelijk.