Autoverkopen mei: Kia Niro pakt podiumplaats

0

De autoverkoop in Nederland liet in mei een stabiel beeld zien ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Er werden 36.830 nieuwe personenwagens op kenteken gezet. Dat waren er iets meer (0,3 procent) dan in mei 2018, toen er 36.710 registraties waren

Op jaarbasis (gemeten over de eerste 5 maanden) is er evenwel sprake van een verkoopdaling van 10,3 procent. De teller stond op 31 mei op 185.023 registraties. De Bovag en de RAI Vereniging wijten de daling, die fors hoger is dan in de rest van Europa, aan de onzekerheid in de markt, onder meer als gevolg van de invoering van de WLTP en de bijbehorende forse stijging van de BPM. Zij hameren al langere tijd op een spoedige aanpassing van de belasting omdat de nieuwe WLTP emissietest er voor zorgt dat er voor identieke modellen nu fors meer aanschafbelasting moet worden afgedragen dan vóór 1 september 2018. Dat is in tegenspraak met de toezegging van de vorige staatssecretaris van Financiën Eric Wiebes, die een ‘budgetneutrale’ invoering beloofde. Maar ja, die garandeerde ook al meerdere malen een snelle afhandeling van de aardgasschade; tot nu toe zonder bevredigend resultaat. De Bovag en de RAI Vereniging laten weten zo spoedig mogelijk concrete actie te willen van de huidige bewindsman Menno Snel, maar die lijkt in besluiteloosheid gegijzeld te zijn als gevolg van de problemen bij de Belastingdienst.

Volkswagen was in mei wederom het populairste automerk van Nederland. De Duitse grootmacht registreerde 4.060 personenwagens, hetgeen goed was voor een marktaandeel van 11,0 procent. De rest van de top 5 bestond vorige maand uit Opel (3.131 registraties en 8,5 procent), Peugeot (2.447 en 6,6 procent), Toyota (2.443 en 6,6 procent) en Kia (2.370 en 6,4 procent). Daarna volgen Renault (2.330 registraties), Ford (2.294), BMW (2.027), Volvo (1.626) en Skoda (1.587).

Door het topresultaat in mei is Volkswagen ook over de eerste 5 maanden gemeten ongenaakbaar koploper met 20.993 registraties en een marktaandeel van 11,4 procent. Vorig jaar stond het merk op 31 mei op 11,6 procent. Opel pakte ten koste van Peugeot de tweede plek, ondanks een daling van het marktaandeel van 8,4 procent naar 7,8 procent. Het merk met het bliksemlogo wist 14.333 auto’s op kenteken te zetten, versus 13.668 stuks voor ‘de leeuw’. Peugeot eindigde daarmee op een marktaandeel van 7,4 procent. De rest van de top 5 op jaarbasis bestaat uit Ford (11.662 registraties en 6,3 procent marktaandeel) en Kia (11.520 en 6,2 procent). Verder is het opvallend dat met name de premiummerken dit jaar goede zaken doen. Zowel BMW, Leuxs, Mercedes-Benz, Mini als Volvo verkochten ondanks de marktkrimp beduidend meer auto’s. Maar de autobouwer uit München stond in april nog op plek 3 en zakte afgelopen maand weer terug naar de voor het merk wat normalere 8ste plaats. En elders in het premium segment was het kommer en kwel, want Maserati wist geen enkele auto aan de man te brengen in mei. Ook Porsche verkeert in een mineurstemming. Dat komt door een halvering van de Panamera verkopen en omdat er voor de 718 slechts 1 klant werd gevonden in mei. Van de (nieuwe) 911 werden daarentegen 80 exemplaren op kenteken gezet.

Merken die in mei hun verkopen vrijwel (of meer dan) zagen halveren, waren in alfabetische volgorde Alfa Romeo (de inmiddels uit productie genomen MiTo was eigenlijk de enige kurk waarop dit merk dreef), Fiat (Nederland lijkt nu wel klaar te zijn met de huidige generatie 500), Jaguar (opvallend genoeg kreeg ook de relatief nieuwe E-Pace een harde tik). Bij Dacia, Ford, Honda, Kia, Land Rover, Mini, Nissan, Peugeot, Porsche, Renault, Subaru en Volkswagen was er in mei ook sprake van een verkoopdaling, maar minder groot. De grootste winnaars in mei waren in alfabetische volgorde Bentley (eindelijk komt de levering van de nieuwe Continental op gang) en Jeep (er werden meer dan 2 keer zoveel exemplaren van de Compass op kenteken gezet). Vermeldenswaard is dat DS een einde heeft weten te maken aan de neerwaartse verkoopspiraal dankzij de 3 Crossback.

De meest geregistreerde modellen in mei 2019 waren achtereenvolgens de Volkswagen Polo met 1.237 exemplaren en 3,4 procent marktaandeel, de Opel Karl (1.001 en 2,7 procent), de Kia Niro (977 en 2,7 procent), de Ford Focus (910 en 2,5 procent) en de Kia Picanto (843 en 2,3 procent). De rest van de top 10 bestond in mei uit de Renault Clio (842 registraties), de Ford Fiesta (762), de Peugeot 108 (747), de Toyota Aygo (697) en de Volkswagen Golf (614).

Modellen die in mei minimaal 300 keer over de toonbank gingen, waren achtereenvolgens de BMW 3-serie (579 registraties), de Citroën C1 (304), de Citroën C3 (386), de Ford Fiesta (762), de Ford Focus (910), de Hyundai i10 (370), de Hyundai Kona (605), de Kia Picanto (843), de Kia Niro (977), de Mini Hatch (371), de Nissan Micra (432), de Nissan Qashqai (334), de Opel Karl (1.001), de Opel Crossland X (579), de Opel Astra (405), de Opel Grandland X (469), de Peugeot 108 (747), de Peugeot 208 (430), de Peugeot 308 (309), de Peugeot 3008 (384), de Renault Clio (842), de Renault Captur (469), de Renault Mégane (377), de Seat Ateca (302), de Skoda Octavia (494), de Tesla Model 3 (419), de Toyota Aygo (697), de Toyota Yaris (493), de Toyota Corolla (388), de Toyota RAV4 (428), de Volkswagen Up (603), de Volkswagen Polo (1.237), de Volkswagen T-Roc (475), de Volkswagen Golf (614), de Volkswagen Tiguan (479), de Volvo V40 (415), de Volvo XC40 (368) en de Volvo V60 (407).

Brancheorganisatie Bovag laat weten dat de eerder door haar afgegeven jaarprognose van 440.000 verkopen bij nader inzien te optimistisch is. Vooral de orderintake zou momenteel lager dan normaal zijn. Toch lijkt de markt zich wel langzaam te herstellen van de klap die zij in het eerste kwartaal kreeg. Door het WLTP anticipatiegedrag van autodealers en lease maatschappijen waren er toen 14,4 procent minder registraties. In april was de terugval nog 3,7 procent.

Reageren is niet mogelijk.