Prijs vergelijking BMW 1-serie 18i

0

De prijs van de instapuitvoering van de nieuwe 1-serie is bekend. Voor het voortaan met voorwielaandrijving uitgeruste basismodel vraagt BMW een bedrag van 33.914 euro. Voor dit geld krijg je de handgeschakelde 118i met 5 deuren.

Een 7-traps automaat met dubbele koppeling is optioneel; deze transmissie doet het bedrag op het prijskaartje veranderen in 34.929 euro. De oude, tot en met augustus leverbare 1-serie is er vanaf 28.997 euro, maar dan moest je het doen met de 3-deurs 116i versie. De 5-deurs 118i moest 33.360 euro opbrengen. Dit betekent dat de 1-serie 540 euro duurder is geworden.

BMWAlfa RomeoAudiInfiniti
1-serieGiuliettaA3 SportbackQ30
18i1.4 Turbo Sport30 TFSI Pro Line1.6t
33.914 euro30.950 euro33.400 euro37.035 euro
MazdaLexusMercedes-BenzVolvo
3CTA-klasseV40
SA-G 122 Luxury200h Business180T3A Polar Sport
32.810 euro31.995 euro33.211 euro31.995 euro

In beide gevallen krijg je een 1,5 liter turbobenzinemotor onder de kap. Die heeft slechts 3 cilinders, maar is in het kader van de generatiewisseling wel 4 pk sterker geworden (140 pk in plaats van 136 pk). De vergelijkbare modellen van Audi (A3) en Mercedes-Benz (A klasse) beschikken standaard over 4 pitten.

Tussen de 1.480 en 4.200 toeren levert de 3-pitter van de 118i uitvoering 220 Nm aan koppel. De sprint naar 100 km/u is in 8,5 tellen achter de rug en de topsnelheid bedraagt 211 km/u. Het verbruik van de 118i ligt volgens BMW rond de 5,5 liter per 100 km. Topmodel wordt de M135i xDrive met 306 pk sterke 2,0 liter 4 cilinder motor, 8-traps automaat en standaard vierwielaandrijving.

Dieselen kan in de 116 pk sterke 116d,  de 118d met 150 pk en de 190 pk sterke 120d xDrive. In de 116d lepelt BMW een 1,5 liter 3 cilinder met 270 Nm. De 118d beschikt over 0,5 liter meer slagvolume en een extra cilinder. Het koppel ligt op 350 Nm. De 120d perst uit hetzelfde blok 400 Nm. De eerste 2 oliegestookte varianten hebben standaard een 6-bak, maar in tegenstelling tot de 118d is de 116d ook met de 7-traps automaat met dubbele koppeling verkrijgbaar. Wie in de 150 pk sterke dieseluitvoering niet zelf wil schakelen, kan opteren voor een klassieke automaat met 8 versnellingen. Deze Steptronic transmissie is standaard in de 120d xDrive.

Reageren is niet mogelijk.